پیشرفته‌ترین فورد موستانگ تاریخ رونمایی شد

فورد موستانگ GTD جدید، یک خودروی مسابقه‌ای GT3 است که آماده خروج از پیست مسابقه و بازگشت به خیابان می شود.

به گزارش تکناک و به گفته افرادی که آن را ساخته‌اند، «پیشرفته‌ترین و جسورترین موستانگ تاریخ» است. این کوپه جدید کاملاً بی‌نظیر، تغییرات کامل فیبر کربن فعال آیرودینامیک سپر تا سپر را تجربه کرده و اولین سیستم تعلیق تطبیقی خیابانی وپیست در نوع خود را دارد.

علاوه بر این، این خودرو یک V8 سوپرشارژر است که چرخ‌های عقب را از طریق میل محرک فیبر کربنی نیرو می‌دهد و ظاهر خشنی دارد.

موستانگ GTD که در سال 2021 به‌عنوان پروژه‌ای در اعماق یک گاراژ فورد شروع به کار کرد، زندگی خود را با هدف ایجاد یک موستانگ برای رقابت با بهترین خودروهای اسپورت اروپایی آغاز کرد.

گروه سازنده با تامین‌کننده کانادایی Multimatic همکاری کردند تا موستانگ جدید را به شکل کنونی درآورند. آنها تقریباً تمام پنل‌ها و اجزای اصلی را بازطراحی کردند و برای ساخت از موستانگ GT3 الهام گرفتند. GT3 سال آینده در مسابقات لمانز ادامه خواهد داد، در حالی که GTD بر آن است راه خود را به خیابان ها باز کند.

بدنه GTD با ساختار عضلانی، چراغ‌های جلو با فوکوس دقیق لیزر و باله عقب بدون نیاز به گفتن کلمه ای، بخش بزرگی از داستان را روایت می‌کند. در زیر باله عقبی بلند و داخل یک درپوش الهام گرفته از خودروهای مسابقه ای سیستم تعلیق نیمه فعال، اجزای کنترل بال عقب هیدرولیک و سیستم خنک کننده گیربکس قرار دارد.

سایر اجزای استاندارد و موجود آیرودینامیکی عبارتند از اسپلیتر جلو، گلگیرهای هواکش، دیفیوزر عقب، سینی هوای زیر بدنه و رکاب‌های جانبی که همگی از فیبر کربن برای کاهش وزن ساخته شده‌اند. فورد برخی از قطعات فعال را اضافه می کند که حتی در مسابقات غیرقانونی هستند، از جمله فلپ های جلویی که به صورت هیدرولیکی کنترل می شوند.

کاپوت و سقف آن نیز از فیبر کربن ساخته شده اند که به کاهش وزن کلی و در نزدیک زمین نگه داشتن خودرو کمک می کند. میل محرک فیبر کربن تضمین می کند که وزن در یک توزیع 50:50 جلو/عقب برابر می شود و در عین حال نیرو را از موتور V8 سوپرشارژر 5.2 لیتری نصب شده در جلو از طریق گیربکس دو کلاچه هشت سرعته که در عقب قرار دارد به چرخ ها می فرستد.

وقتی با سوخت ممتاز، این V8 تا 800 اسب‌بخار قدرت تولید کند، فورد زمان پیست نوربرگ زیر 7 ثانیه را هدف قرار می‌دهد که معمولاً برای خودرو هایی از برند های معروف اروپایی مانند مرسدس بنز، لامبورگینی و پورشه عملی شده است.

فورد برای اطمینان از اینکه موستانگ می‌تواند در پیچ‌های تند عملکرد خوبی داشته باشد، تنظیمات خاصی را انجام می‌دهد و اولین سیستم روغن موتور خشک را برای موستانگ جاده‌ای اضافه می‌کند تا همه چیز را در پیچ‌های سخت، روان نگه دارد. سیستم تعلیق نیمه فعال که فورد آن را اولین در نوع خود می نامد ارتفاع خودرو را در حالت های جاده و پیست در دامنه 40 میلیمتر تغییر میدهد.

راننده می تواند کنترل کشش را از طریق اولین سیستم کنترل کشش متغیر فورد که در حالت پیست موجود است، مدیریت کند. این سیستم به راننده اجازه می دهد تا خروجی موتور و ورودی کنترل کشش را از طریق کنترل های نصب شده روی فرمان تعدیل کند و تنظیمات را با توانایی رانندگی و شرایط مسیر مطابقت دهد.

برای اطمینان از ترمز گیری مناسب GTD به دیسک‌های کربن-سرامیکی Brembo تجهیز شده و کانال‌های مخصوص زیر تعلیق عقب به خنک کردن دیسک‌های عقب کمک می‌کنند. از سایر ویژگی های منحصر به فرد این خودرو میتوان به این موارد اشاره کرد که برخی از اجزاء داخل خودرو از جمله شیفر دنده پشت فرمان و صفحه شماره سریال خودرو به صورت سه بعدی از تیتانیوم بازیافت شده از قطعات بازنشسته هوای جگنده لاکهید مارتین F-22 پرینت شده اند.

جیم فارلی، مدیرعامل فورد قول می‌دهد: موستانگ GTD هر تصور قبلی از یک ابرخودرو را از بین می‌برد. او می گوید: ما یک ماشین جاده برای پیست مهندسی نکردیم، بلکه ما یک ماشین مسابقه برای جاده ساخته ایم. موستانگ GTD تکنولوژی مسابقه را از خودروی مسابقه‌ای موستانگ GT3 ما گرفته و آن را برای استفاده در شرایط شهری تطبیق میدهد.

فورد قصد دارد موستانگ GTD 2025 را در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 عرضه کند. قیمت هر مدل حدود 300هزار دلار آمریکا خواهد بود و با توجه به تعداد زیاد آپشن ها که به نظر می رسد ضروری نیز باشند، از جمله کیت بدنه، کنترل هیدرولیکی باله و اگزوز تیتانیومی قیمت افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.