تشخیص سریع سرطان با میکروسکوپ هوش مصنوعی گوگل

گوگل و وزارت دفاع آمریکا برای ساخت یک میکروسکوپ هوش مصنوعی که می‌تواند به آسیب‌شناسی سرطان کمک کند، با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

به گزارش تکناک، این ابزار هوش مصنوعی، میکروسکوپ واقعیت افزوده (ARM) نام دارد و با توجه به هزینه تخمینی آن که بین 90000 تا 100000 دلار می باشد، ابزار امیدوارکننده ای برای بیمارستان های کوچک برای تشخیص زودهنگام و درمان سرطان است.

گوگل برای آخرین ابزار هوش مصنوعی خود درخواست ثبت اختراع کرده است.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که حدود 10 میلیون مرگ را در سال 2020 به خود اختصاص داده است. شایع ترین موارد سرطان مربوط به سینه، ریه، روده بزرگ، پروستات، پوست و معده است. هر سال تقریباً 400000 کودک به سرطان مبتلا می شوند. با اینکه شایع ترین نوع سرطان بین کشورها متفاوت است، اما سرطان دهانه رحم در 23 کشور رایج ترین سرطان است.

ARM گوگل می تواند سرطان را در چند ثانیه شناسایی کند

نحوه عملکرد این میکروسکوپ هوش مصنوعی  به این صورت است که وقتی بافت سرطانی احتمالی در فضای نمونه قرار می گیرد و در زیر آن مشاهده می شود، نقشه حرارتی را در میدان دید افزایش می دهد. نقشه حرارتی به بیننده یا پزشک کمک می کند تا نمونه را مشخص کند، زیرا توجه آنها را به مناطقی که به طور ویژه ای احتمال سرطانی بودن آنها را دارد، هدایت می کند.

علاوه بر این، اگر آسیب شناس بخواهد روی منطقه نقشه حرارتی زوم کند تا میدان دید جدیدی از نمونه بدست آید، یک تصویر جدید در زمان واقعی گرفته می شود و یک نقشه حرارتی جدید روی میدان دید قرار می گیرد. این کار به پزشک یا آسیب شناس کمک می کند تا نمونه را بیشتر بررسی کند.

فاکتور هوش مصنوعی زمانی وارد می شود که تصاویر دیجیتالی گرفته شده توسط دوربین میکروسکوپ به یک واحد محاسباتی ارائه شود. واحد محاسباتی شامل یک تشخیص‌دهنده الگوی یادگیری ماشینی است که بر روی مجموعه‌های داده بزرگ آموزش دیده است. تشخیص دهنده الگو برای شناسایی مناطق مورد نظر در یک تصویر مانند سلول ها یا بافت های سرطانی، ویروس ها یا باکتری ها، تخم های انگل ها و غیره آموزش دیده است.

گزارش CNBC می گوید که ARM به طور کامل توسعه نیافته است و هنوز در روزهای اولیه خود است. اما تحقیقات اولیه انجام شده با آن امیدوارکننده است و می تواند ابزار ارزشمندی برای آسیب شناسان باشد.

یک مشکل اساسی سرطان این است که اغلب دیر تشخیص داده می شود. حتی در کشورهای توسعه یافته با سیستم های بهداشتی و ماشین آلات پیشرفته، سرطان اغلب در آخرین مرحله تشخیص داده می شود. این مسئله کار پزشک را بسیار دشوارتر می کند زیرا سرطان با تشخیص زودهنگام راحت تر درمان می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.