نقش چای سیاه در کاهش خطر ابتلا به دیابت

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای سیاه در روز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان کمک کند.

به گزارش تکناک، طبق تحقیقات ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی دیابت (diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period)، افرادی که هر روز چای سیاه مصرف می کنند، 53 درصد کمتر در معرض خطر پیش دیابت و 47 درصد کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

پیش دیابت به معنای داشتن قند خون بالا است. دیابت نوع 2 با مقاومت به انسولین یعنی زمانی که بدن در پردازش قند به عنوان سوخت مشکل دارد، مشخص می شود.

دکتر تانگ ژی وو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این مطالعه در یک جمعیت عمومی در چین نشان داد که مصرف همیشگی چای به ویژه چای سیاه، با کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت مرتبط است.

وو توضیح داد که مطالعات قبلی مزایای بی شماری از مصرف چای مانند کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین را نشان می دهد.

تحقیقات جدید بر جنبه دیگری از چاه سیاه یعنی خطر دیابت متمرکز شده است.

وو گفت: مطالعه ما نشان داد که چای سیاه با افزایش دفع گلوکز ادراری مرتبط است، که ممکن است به مزایای گلیسمی آن نیز کمک کند.

از آنجایی که این مطالعه از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق پرسشنامه‌های استاندارد شده از یک جمعیت ساکن در جامعه استفاده کرد، وو خاطرنشان کرد که آزمایش‌های بیشتری برای تأیید مزایای بالینی چای سیاه مورد نیاز است.

نتایج این مطالعه جدید می تواند به عنوان یک عادت سبک زندگی کم خطر نیز در نظر گرفته شود.

چگونه چای سیاه بر قند خون و خطر دیابت تأثیر می گذارد؟

دکتر کارولین مسر، متخصص غدد در بیمارستان  Northwell Lenox Hillگفت: مکانیسم اساسی برای تأثیر چای سیاه بر خطر ابتلا به دیابت ممکن است با افزایش دفع گلوکز در ادرار و همچنین بهبود حساسیت به انسولین مرتبط باشد.

گوتیرز می‌گوید: چای سیاه ممکن است بر روی کلیه‌ها برای خروج گلوکز از خون و ادرار و بهبود حساسیت به انسولین در عضلات و چربی کار کند.

تحقیقات نشان می دهد چای تیره و به ویژه چای سیاه، سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کمک کند.

یک مطالعه در سال 2018 تأثیر نوشیدن چای سیاه بر میزان قند خون را با نوشیدن یک نوشیدنی با قند بالا همراه با دوز کم یا زیاد چای سیاه یا دارونما نشان داد. افرادی که دوز کم یا زیاد چای سیاه می‌نوشیدند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، قند خون پایین‌تری داشتند.

تافلاوین ها و تیاروبیگین ها ممکن است میزان کلسترول و قند خون را کاهش دهند.

چای تیره دارای مزایای مختلفی است که به سلامت کلی کمک می کند، که به نوبه خود ممکن است به کاهش خطر دیابت کمک کند.

کاتچین‌های موجود در چای اولانگ نیز در برخی از مطالعات نشان داده‌اند که وزن بدن را کاهش داده و چربی بدن را کاهش می‌دهند. همچنین این چای بر روی نوع باکتری در روده تأثیر می گذارد که ممکن است با ترویج رشد باکتری های خوب و مهار رشد باکتری های بد، در کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش داشته باشد.

چای سیاه ممکن است دفع گلوکز را در کلیه تعدیل کند، به این معنی که ممکن است گلوکز بیشتری از بدن دفع شود و خطر افزایش قند خون و دیابت را کاهش دهد.

علاوه بر این، فرآیند تخمیر منحصر به فرد این چای منجر به ایجاد ترکیبات زیست فعالی می شود که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که باعث افزایش حساسیت به انسولین و عملکرد سلول های بتا در پانکراس می شوند.

دیابت به دلیل کاهش تولید انسولین از پانکراس یا کاهش حساسیت به انسولین ایجاد می شود. هنگامی که تولید انسولین و حساسیت بهبود می یابد، احتمال ابتلا به دیابت کاهش می یابد.

چای سیاه ممکن است عملکرد انسولین را تقویت کند، مقاومت به انسولین را بهبود بخشد، از سلول های بتا در لوزالمعده که انسولین تولید می کنند محافظت کند، رادیکال های آزاد را از بدن حذف کند و التهاب را کاهش دهد.

اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری برای تأیید تأثیر چای سیاه بر خطر دیابت مورد نیاز است، اما افزودن چای‌سیاه به برنامه روزانه مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.