همه آنچه باید درباره روغن کرچک بدانید

روغن کرچک یک روغن گیاهی است که از دانه های گیاه کرچک (Ricinus communis L) استخراج می شود. این روغن، فواید و مضراتی دارد که در ادامه عنوان می شود.

به گزارش تکناک، دانه‌های کرچک حاوی 30 تا 50 درصد روغن هستند که با روش‌های مختلفی از جمله پرس مکانیکی، استخراج با حلال یا ترکیبی از این دو روش، از دانه‌ها استخراج می‌شود.

روغن کرچک کاربردهای مختلفی در صنایع شیمیایی دارد و معمولاً به عنوان یک ماده در محصولاتی مانند رنگ، پوشش، جوهر و روان کننده ها استفاده می شود.

همچنین این روغن یک مرطوب کننده طبیعی موثر است و در زمینه پزشکی به عنوان ملین، پانسمان زخم و به عنوان وسیله ای برای انتقال دارو برای مصرف برخی داروها استفاده می شود.

بیشتربخوانید:

 

فواید روغن کرچک

اگرچه روغن کرچک نوعی روغن گیاهی است، اما به هیچ عنوان برای آشپزی مناسب  نیست. این روغن بافت بسیار ضخیم و چسبناکی دارد و دارای ترکیبات بالایی است که مصرف آن را در دوزهای بالا هم بی خطر می کند.

این روغن مصارف دارویی و صنعتی بی شماری دارد.

روغن کرچک از زمان های قدیم به عنوان یک داروی طبیعی استفاده می شده است و امروزه نیز در سراسر جهان در دنیای پزشکی برای درمان مواردی مانند زخم ها، بیماری های چشمی و بیماری های روماتیسمی استفاده می شود.

این روغن برای استفاده به عنوان یک ملین محرک مورد تایید FDA است و گاهی اوقات به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی روی پوست استفاده می شود.

روغن کرچک یک ملین قوی است

اگرچه در طب سنتی روغن کرچک اغلب برای درمان انواع بیماری ها و طب گیاهی استفاده می‌شود، اما FDA  در ایالات متحده مصرف آن را فقط برای استفاده به عنوان یک ملین محرک تایید کرده است.

ملین های محرک با تحریک اعصاب واقع در دستگاه گوارش عمل می کنند که باعث افزایش تحرک و ترشحات روده می شود. این تحریک، حرکت مواد را از طریق روده سرعت می بخشد که به پاکسازی روده ها از مدفوع کمک می کند.

اگرچه ملین های محرک موثر هستند، اما خیلی قوی هستند و فقط برای دوره های زمانی کوتاه و برای رفع یبوست موقت استفاده می شوند. به عنوان مثال، گاهی اوقات از ملین های محرک برای پاکسازی روده قبل از اقدامات پزشکی مانند کولونوسکوپی استفاده می شود.

پس از مصرف روغن کرچک، آنزیم‌های گوارشی آن را به اسید ریسینولئیک تجزیه می‌کنند که گیرنده‌های خاصی را که در سلول‌های ماهیچه صاف روده یافت می‌شوند، فعال می‌کند و باعث ایجاد حرکت در روده می‌شود.

تحقیقات نشان می دهد که روغن کرچک می تواند برای تسکین انواع خاصی از یبوست کوتاه مدت مفید باشد. با این حال این روغن معمولاً توسط پزشکان توصیه نمی شود، زیرا در مقایسه با سایر انواع ملین، احتمال ایجاد عوارض جانبی مانند اسهال، دل پیچه و درد بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با سنا که نوع دیگری از ملین محرک است، روغن کرچک بیشتر احتمال دارد که عوارض جانبی نامطلوبی مانند دل پیچه، نفخ، استفراغ و سرگیجه ایجاد کند. به این دلایل است روغن کرچک معمولاً کمتر برای درمان یبوست استفاده می شود.

با این حال روغن کرچک می تواند برای پاکسازی روده قبل از یک نوع کولونوسکوپی غیرتهاجمی به نام آندوسکوپی کپسول کولون (CCE) موثر باشد، که روشی است که شامل استفاده از یک دوربین برای بررسی بخشی از روده بزرگ به نام کولون است.

اگر یبوست دارید، نباید سرخود از روغن کرچک استفاده کنید مگر اینکه تحت نظر یک پزشک باشید. استفاده نادرست از روغن کرچک یا مصرف بیش از حد دوز آن می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود که برخی از آنها می توانند مرگبار باشند.

روغن کرچک مرطوب کننده است و می تواند باعث بهبود زخم شود

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که برای نرم شدن پوست موثر هستند، به همین دلیل است که از این روغن در محصولات طبیعی مانند مرطوب کننده های پوست استفاده می شود. روغن کرچک به عنوان یک مرطوب کننده انسدادی در نظر گرفته می شود که نوعی مرطوب کننده است که از تبخیر آب از پوست جلوگیری می کند و یا با ایجاد یک سد محافظ، از دست دادن آب پوست را کاهش می دهد. هنگامی که روغن کرچک را روی پوست می‌مالید، رطوبت را در درون خود نگه می‌دارد و به لایه‌های عمیق‌تر پوست اجازه می‌دهد تا دوباره پر شوند.

از آنجایی که روغن کرچک غلیظ و چسبنده است، معمولاً با روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن بادام شیرین مخلوط می‌شود تا به طور طبیعی پوست را آبرسانی کنند.

روغن کرچک دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است، بنابراین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی پوست فوایدی داشته باشد. البته گفتنی است که در حال حاضر هیچ مطالعه بالینی برای بررسی اثربخشی روغن کرچک به عنوان یک مرطوب کننده پوست یا در درمان بیماری های التهابی پوست انجام نشده است.

همچنین روغن کرچک ممکن است در صورت ترکیب با سایر مواد در درمان زخم ها مفید باشد. به عنوان مثال، روغن کرچک یک عنصر اصلی در ونلکس است که یک پانسمان موضعی است که برای درمان زخم‌های حاد و مزمن و زخم‌های فشاری استفاده می‌شود.

علاوه بر روغن کرچک، ونلکس حاوی بلسان پرو است که نوعی ماده مشتق شده از درخت میروکسیلون است و افزودنی هایی از جمله گلیسرول مونو استئارات را شامل می شود. روغن کرچک به ایجاد یک محیط مرطوب کمک می کند که باعث بهبودی زخم می شود و به جلوگیری از ترک خوردن زخم کمک می کند.

همچنین اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک دارای خواص تسکین دهنده درد و ضد التهابی است که آن را به یک درمان موثر برای بهبود زخم نیز تبدیل می کند.

با این حال اگرچه روغن کرچک در برخی درمان‌های زخم استفاده می‌شود، اما برای استفاده خانگی در درمان زخم‌هایی مانند بریدگی و سوختگی توصیه نمی‌شود.

می تواند در درمان برخی از بیماری های چشم مفید باشد

تحقیقات جدید نشان می دهد که روغن کرچک ممکن است یک درمان موثر برای برخی بیماری های چشمی مانند بلفاریت باشد. بلفاریت یک بیماری التهابی است که باعث قرمزی، خارش، تورم و تحریک پلک ها می شود. این بیماری خیلی دردناک است و می تواند باعث ایجاد پوسته های شبیه شوره سر بر روی مژه ها شود.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که روغن کرچک می تواند به مکمل لیپیدهای لایه اشک فیزیولوژیکی کمبود کمک کند، که این مسئله می تواند تبخیر اشک را کاهش دهد و علائم بلفاریت را بهبود بخشد.

یک مطالعه در سال 2021 که شامل 26 نفر مبتلا به بلفاریت بود، نشان داد که شرکت کنندگانی که تحت درمان با روغن کرچک قرار گرفتند، که شامل استفاده از روغن کرچک 100درصد فشرده سرد بر روی پلک های یک چشم دو بار در روز به مدت چهار هفته بود، بهبود قابل توجهی را در علائم بلفاریت تجربه کردند.

روغن کرچک یکی از مواد تشکیل دهنده قطره های چشمی است که برای درمان خشکی چشم مانند Restasis استفاده می شود.

اگرچه روغن کرچک ممکن است برای درمان برخی بیماری های چشم مفید باشد، اما نباید این روغن را مستقیماً در چشم قرار داد. روغن کرچک فقط باید برای درمان بیماری های چشمی توسط پزشکان یک محیط بالینی استفاده شود.

می تواند به القای زایمان در تنظیمات بالینی کمک کند

روغن کرچک از دیرباز به عنوان یک روش طبیعی برای القای زایمان استفاده می شده است. با افزایش تولید پروستاگلاندین ها که گروهی از ترکیبات لیپیدی هستند که نقش اصلی در بارداری و القای زایمان دارند، این روغن دهانه رحم را تحریک می کند.

پروستاگلاندین ها واسطه رسیدن دهانه رحم و تحریک انقباضات رحمی هستند.

یک بررسی در سال 2022 از هشت مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی روغن کرچک برای کشیدگی دهانه رحم و القای زایمان در زنان باردار موثر است. استفاده از روغن کرچک ممکن است به بهبود شانس زایمان طبیعی سالم کمک کند و نیاز به سزارین را کاهش دهد.

روغن کرچک فقط توسط متخصصان آموزش دیده، مانند پزشکان و ماماها، برای القای زایمان استفاده شود و این روغن هرگز نباید توسط زنان بارداری که تحت مراقبت پزشکی نیستند استفاده شود زیرا می تواند منجر به عوارض خطرناکی در بارداری و زایمان شود.

نحوه استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک فقط برای مصرف خوراکی در درمان یبوست توصیه می شود. حتی در این صورت، بهتر است روغن کرچک را تحت نظارت یک پزشک مصرف کنید، زیرا در صورت استفاده نادرست می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

همچنین می توانید از روغن کرچک (castor oil : vegetable oil obtained by pressing the seeds of the Castor plant, Ricinus communis) به صورت موضعی به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی با ترکیب آن با روغن های دیگر مانند روغن نارگیل و روغن بادام شیرین استفاده کنید.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که روغن کرچک ممکن است یک مکمل مفید برای محلول‌های ذخیره‌سازی پروتز باشد. همچنین مطالعات نشان داده است که مسواک زدن و خیساندن دندان های مصنوعی در محلول های حاوی روغن کرچک به کاهش میزان قارچ های کاندیدا کمک می کند. اگر قارچ های کاندیدا روی دندان‌های مصنوعی جمع شوند، می‌توانند باعث ایجاد بیماری به نام استوماتیت دندان مصنوعی شوند که عفونتی است که باعث تحریک، التهاب و قرمزی در دهان می‌شود.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک برای تمیز کردن دندان های مصنوعی خود هستید، با یک دندان پزشک مشورت کنید تا نکاتی در مورد نحوه استفاده مناسب و ایمن از آن را به شما توضیح دهد.

برخی از افراد از روغن کرچک به عنوان یک درمان مرطوب کننده برای موهای خود استفاده می کنند. اگرچه روغن کرچک برای مراقبت از مو در بسیاری از مناطق جهان استفاده می شود، اما بافت چسبناک و ضخیم آن می تواند منجر به بیماری به نام نمد حاد مو در افراد با موهای بلند و ضخیم شود. نمد حاد مو باعث مات شدن شدید مو می شود. اگر نمد مو شدید شود، بهتر است موها را کوتاه کنید.

بنابراین اگر از روغن کرچک برای مراقبت از مو استفاده می کنید، باید بسیار مراقب باشید، به خصوص اگر موهای بلندی دارید.

میزان مصرف

روغن کرچک فقط برای استفاده خوراکی به عنوان ملین تایید شده است و برای اطمینان از ایمنی باید تحت نظارت پزشکی مصرف شود.

اگرچه این روغن گاهی اوقات به صورت خوراکی برای مقاصد دیگر در محیط های پزشکی استفاده می شود، اما به طور کلی باید از مصرف روغن کرچک برای درمان هر بیماری دیگری خودداری کنید.

دوز معمولی برای درمان یبوست با تائید پزشک، یک تا حداکثر چهار قاشق غذاخوری در یک دوز روزانه است. روغن کرچک هرگز نباید به کودکان زیر دو سال داده شود.

آیا روغن کرچک بی خطر است؟

روغن کرچک در صورت استفاده مناسب، ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. علاوه بر این، ترکیبات موجود در روغن کرچک برای برخی افراد خطرناک و حساسیت زا هستند.

به عنوان مثال روغن کرچک می تواند باعث مشکلات گوارشی جدی مانند اسهال و استفراغ شود و حتی در صورت مصرف بیش از حد منجر به عدم تعادل شدید الکترولیت و اسید-باز شود.

همچنین مصرف هر مقدار روغن کرچک برای زنان باردار ناامن است، مگر اینکه توسط پزشک تجویز و نظارت شود، زیرا می تواند باعث زایمان زودرس شود.

هنگامی که روغن کرچک به صورت موضعی استفاده می شود، ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. به همین دلیل، اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی پوست هستید، مهم است که آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا ببینید چگونه واکنش نشان می دهید.

تداخلات دارویی

اگر از روغن کرچک به عنوان ملین استفاده می کنید، توصیه می شود آن را دو یا چند ساعت قبل یا بعد از مصرف هر دارویی مصرف کنید، زیرا مسهل ها ممکن است بر عملکرد سایر داروها تأثیر بگذارند.

همچنین از آنجایی که روغن کرچک یک ملین قوی است، مصرف آن در کنار سایر ملین ها می تواند منجر به بروز مشکل قابل توجهی در دستگاه گوارش و مشکلات جدی برای سلامتی مانند کم آبی بدن شود.

اگر بیش از یک تا چهار قاشق غذاخوری روغن کرچک برای درمان یبوست مصرف کنید، این میزان مصرف می تواند منجر به عوارض ناخوشایندی مانند استفراغ، حالت تهوع، اسهال و درد معده شود.

عوارض جانبی روغن کرچک

زمانی که روغن کرچک به صورت خوراکی مصرف شود، می تواند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • دل پیچه
  • نفخ
  • دل درد
  • سرگیجه

هنگامی که روغن کرچک روی مو و پوست استفاده می شود، می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند و ممکن است در افرادی که موهای ضخیم دارند، باعث ایجاد نمد حاد مو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.