چگونه از عفونت ادراری جلوگیری کنیم؟

عفونت‌ مجاری ادراری (UTIs) با علائمی مانند نیاز دائمی به ادرار کردن و احساس سوزش هنگام ادرار بسیار شایع است. راهکارهایی برای جلوگیری از عفونت ادراری وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش تکناگ، متاسفانه تحقیقات نشان داده است که اگر قبلاً عفونت ادراری داشته اید، احتمال ابتلای شما به عفونت ادراری بیشتر است. 30 تا 44 درصد از مردم در عرض شش ماه پس از اولین عفونت ادراری خود، دوباره دچار عفونت ادراری می شوند. خوشبختانه مراحلی وجود دارد که می توانید برای کمک به پیشگیری از عفونت ادراری انجام دهید و این مراحل با درک و اجتناب از عادت هایی که شما را در معرض خطر قرار می دهند، آغاز می شود.  در این مقاله ما هفت راه برای جلوگیری از عفونت ادراری را برای شما آورده ایم.

ادرار کم و زیاد

علت اصلی عفونت ادراری زمانی است که یک نوع باکتری از طریق مجرای ادراری، وارد دستگاه ادراری شما می شود. بنابراین یک راه برای اطمینان از کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری، اطمینان از دفع به موقع ادرار است. وقتی بدنتان به شما علائمی می دهد که وقت رفتن به دستشویی است، اصلا درنگ نکنید.

یک پزشک متخصص اورولوژی به نام مایکل هرمان گفت: هر بار که به دستشویی می‌روید، در واقع باکتری‌ها را از مجاری ادراری خود دفع می‌کنید. مهم است که سعی کنید مثانه خود را بیش از حد نگه ندارید. ما به مردم توصیه می کنیم هر چهار تا شش ساعت یکبار به دستشویی بروند تا باکتری ها فرصتی برای رشد در مثانه نداشته باشند.

زیاد آب بخورید

پرآب نگه داشتن بدن ضربه ای مضاعف به عفونت های ادراری احتمالی وارد می کند. پر کردن مثانه با آب نه تنها به ادرار کردن مکرر کمک می کند، بلکه ادرار شما را نیز رقیق می کند که این مسئله یک مزیت بیشتر برای دور نگه داشتن باکتری ها خواهد بود.

دکتر هرمان توضیح داد: اگر به خوبی به بدن خود آب رسانی کنید و به طور منظم به دستشویی بروید، هرگز به باکتری ها فرصتی برای رشد و تکثیر و ایجاد عفونت نمی دهید.

محققان هنگام تلاش برای کشف چگونگی پیشگیری از عفونت‌های ادراری، افرادی که عفونت مکرر مثانه داشتند را بررسی کردند. آنها متوجه شدند که شرکت‌کنندگانی که مصرف مایعات خود را به مدت یک سال به طور روزانه به 1.5 لیتر آب افزایش دادند، نسبت به افرادی که مصرف آب خود را تغییر ندادند، به طور قابل‌توجهی کمتر دچار عفونت ادراری شدند.

اگرچه این مطالعه دقیقاً به این نتیجه نرسید که به چه میزان آب برای جلوگیری از عفونت ادراری نیاز است، اما دفتر سلامت زنان (OWH) نوشیدن شش تا هشت لیوان مایعات در روز را توصیه می‌کند.

ادرار کردن قبل و بعد از رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی خطر ابتلا به عفونت ادراری را در میان زنان افزایش می دهد. گاهی اوقات باکتری به طور تصادفی به مجرای ادرار شما رانده می شود.

به علاوه از آنجایی که مجرای ادرار زنانه بسیار کوتاهتر از مجرای ادرار مردانه است، باکتری ها عملاً یک راه میانبر برای دستگاه ادراری دارند، که همین موضوع توضیح می دهد که چرا زنان 30 برابر بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می شوند.

اما برای جلوگیری از عفونت ادراری لزوماً نیازی به قطع رابطه جنسی ندارید. ادرار کردن قبل و بعد از رابطه جنسی می تواند به جلوگیری از ورود باکتری ها به مجاری ادراری و جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری کامل کمک کند.

اگر  افراد مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند، ظرف حداکثر 30 تا 45 دقیقه پس از رابطه جنسی به دستشویی بروند.

ذغال اخته را امتحان کنید

مکمل های ذغال اخته حاوی مقدار غلیظی از ماده ای به نام پروآنتوسیانیدین-A (PAC) هستند. تحقیقات نشان می‌دهد PAC چسبیدن باکتری‌ها به مثانه را دشوار می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد.

محصولات مشتق از زغال اخته می توانند به طور قابل توجهی وقوع عفونت های ادراری را کاهش دهند، به ویژه برای کسانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند.

اگرچه تاثیر دقیق ذغال اخته برعفونت ادراری به طور کامل مشخص نشده است، اما پزشکان مصرف مکمل های ذغال اخته را به افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به عفونت ادراری هستند، توصیه کنند.

عصاره های ذغال اخته در این مورد عملکرد بهتری دارند.

درباره درمان جایگزینی هورمون تحقیق کنید

اگر یائسگی را پشت سر گذاشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض خطر عفونت ادراری باشید. وقتی یائسگی را پشت سر می گذارید، هورمون های شما ممکن است از بین بروند، که این مسئله باعث می شود باکتری ها راحت تر به مجاری ادراری شما حمله کنند.

بعد از یائسگی، بافت اطراف مجرای ادرار خشک می‌شود و به مکانی آسان‌تر برای رشد باکتری‌های مضر تبدیل می‌شود و کمتر میزبان باکتری‌های خوب است.

درمان جایگزینی استروژن ممکن است یکی از راه‌های پیشگیری از عفونت مجاری ادراری باشد. این روش درمانی به تقویت مخاط دستگاه ادراری تحتانی کمک می کند که یک دفاع اصلی در برابر باکتری ها است و این کار را احتمالاً با ترویج رشد باکتری های سالم انجام می دهد.

البته درمان جایگزینی هورمونی (HRT) می تواند خطرات قابل توجهی داشته باشد. برای برخی از افراد این روش درمانی می تواند احتمال موارد زیر را افزایش دهد:

  • سرطان پستان
  • لخته شدن خون
  • مشکلات کیسه صفرا
  • حمله قلبی
  • سکته

روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دهید

بسته به نوع روش پیشگیری از بارداری که استفاده می کنید، کنترل بارداری ممکن است بستری برای رشد باکتری هایی ایجاد کند که باعث عفونت ادراری می شوند.

ناحیه واژن مملو از باکتری های مفید است و باکتری های مفید معمولا باکتری های مرتبط با عفونت های ادراری را از بین می برند. روان کننده های اسپرم کش می توانند با تعادل pH واژن تداخل کنند و باعث رشد باکتری های مضر نسبت به باکتری های مفید شوند.

اگر عفونت ادراری برای شما به یک مشکل دائمی تبدیل شده است، ممکن است بهتر باشد که از یک متخصص زنان در مورد تغییر احتمالی روش پیشگیری از بارداری بپرسید تا ببینید آیا ممکن است تغییر روش برای شما کمک کننده باشد یا خیر.

از استفاده از محصولات تحریک کننده خودداری کنید

محصولات بهداشتی حساسیت زا می توانند تعادل باکتری های مفید در واژن شما را مختل کنند و محیط مساعدتری برای میکروب هایی که باعث عفونت ادراری می شوند، ایجاد کنند.

نکته اصلی که در مورد بهداشت واژن باید به خاطر بسپارید: از آب گرم برای شستن واژن خود استفاده کنید تا باکتری های مضر از بین بروند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.