باید و نبایدهای غذایی در زمان معده درد

دانستن اینکه هنگام دل درد و ناراحتی معده، باید از کدام غذاها پرهیز کنید و سراغ کدام غذاها بروید، می تواند به بهبود سریع تر شما کمک کند. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

به گزارش تکناک، ناراحتی معده یک مشکل رایج است که کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان تحت تاثیر قرار می دهد. خوردن غذاهایی که با معده شما سازگاری ندارد، می تواند باعث درد معده شود. مسمومیت غذایی یا تغییر در ترکیبات موجود در پوشش معده هم می تواند باعث درد شود.

علائم معده درد ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال یا درد شکم باشد. خوشبختانه، علائم معمولا خود به خود برطرف می شوند و مدت زیادی طول نمی کشند. با این حال، اگر علائم شما ادامه داشته باشد، این مسئله می تواند نشانه ای از یک بیماری طولانی مدت، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا عدم تحمل برخی مواد غذایی باشد.

اگر حالت تهوع یا استفراغ دارید، بهتر است قبل از خوردن غذاهای جامد صبر کنید. در عوض، مقدار کمی مایعات شفاف مانند آب یا نوشیدنی های الکترولیتی بنوشید یا یخ را بمکید تا حالت تهوع برطرف شود.

غذاهایی که هنگام معده درد باید از آن ها پرهیز کرد

دانستن اینکه از کدام غذاها باید اجتناب کرد می تواند به کاهش علائم ناخوشایند و تسریع بهبودی معده درد کمک کند.

لبنیات

هضم غذاهایی مانند شیر و پنیر به دلیل داشتن لاکتوز زیاد، دشوار است. علاوه بر این، تخمین زده می شود که 70 درصد از مردم در سراسر جهان دچار کمبود لاکتاز، آنزیم مورد نیاز برای هضم لاکتوز هستند.

حتی اگر معمولاً در هضم لاکتوز مشکل نداشته باشید، ویروس معده می تواند باعث کمبود موقت لاکتاز شود. ممکن است تا یک ماه پس از بهبودی، بازهم در هضم لاکتوز مشکل داشته باشید.

بعد از گذشت معده درد تا زمانی که احساس بهتری ندارید، بهتر است برای چند روز از مصرف شیر و محصولات لبنی خودداری کنید یا شیر بدون لاکتوز را انتخاب کنید.

نوشیدنی گازدار

افرادی که ناراحتی معده دارند باید از خوردن نوشابه خودداری کنند و به جای آن آب یا نوشیدنی های ورزشی کم قند را انتخاب کنند.

نوشابه های گازدار هنگام مصرف می توانند منجر به تشدید هوای اضافی در معده شما شوند. این مسئله می تواند منجر به آروغ زدن، گاز یا نفخ شود و باعث بدتر شدن ناراحتی معده شود.

بسیاری از نوشابه های گازدار اسیدی هستند. آنها می توانند اسیدیته دستگاه گوارش شما را تغییر دهند و منجر به هضم ضعیف، سوزش سر دل و رفلاکس شوند.

شکلات و کافئین

شکلات شیری حاوی لاکتوز زیادی است. برخی از افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن است متوجه شوند که شکلات حاوی لبنیات باعث ایجاد گاز، نفخ و اسهال در آن ها می شود.

مطالعات نشان می دهد که موادی مانند کافئین و کاکائو در شکلات می توانند اسفنکتر تحتانی مری را شل کنند. اسفنکتر تحتانی مری دریچه عضلانی است که از نفوذ غذا و اسید معده به مری جلوگیری می کند.

کافئین موجود در شکلات، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز می‌تواند اسیدیته معده را افزایش داده و باعث سوزش سر دل یا ناراحتی معده شود.

اگرچه اکثر افراد می توانند شکلات را در مقادیر متوسط ​​تحمل کنند، اما بهتر است اگر ناراحتی معده دارید، از مصرف شکلات حداقل تا بهتر شدن علائم، خودداری کنید.

غذاهای چرب

غذاهای پرچرب به سختی هضم می شوند و می توانند برای معده شما سنگین باشند.

غذاهای پرچرب می توانند هضم را کند کنند. همچنین اعتقاد بر این است که چربی می تواند با افزایش میزان یک هورمون موجود در روده به نام  کوله سیستوکینین (CCK) باعث نفخ معده شود. CCK بر احساس سیری و مدت زمان لازم برای حرکت غذا در معده تأثیر می گذارد. در طول دوره‌های نفخ، چربی می‌تواند علائم تهوع، نفخ و سیری کاذب را ایجاد کند.

افزایش میزان CCK نیز با شدت تهوع مرتبط است.

ادویه

اگر درد معده یا حالت تهوع دارید، بهتر است از غذاهای ملایم استفاده کنید. غذاهایی که در یک رژیم غذایی ملایم قرار دارند، نباید خیلی تند یا بسیار پر چاشنی باشند، زیرا ممکن است علائم را بدتر کنند.

کپسایسین که یکی از مواد تشکیل دهنده فلفل است، می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش در افراد مبتلا به سوء هاضمه مکرر شود.

اگرچه غذاهای تند باعث ایجاد زخم معده نمی شوند، اما می توانند زخم های موجود را تحریک کنند.

الکل

الکل می تواند معده شما را تحریک کند. ضمنا الکل به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و به همین سبب باعث تکرر ادرار و کم آبی بدن می شود.

غذاهای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از مواد افزودنی، چربی، لاکتوز و قند هستند که این موارد می توانند علائم موجود در دستگاه گوارش را تشدید کنند. مصرف بیش از چهار وعده در روز از غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بیشتر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، سرطان، چاقی و فشار خون بالا مرتبط است.

اگرچه ممکن است معده درد  اجتناب از غذاهای فرآوری شده به طور کامل دشوار باشد، اما سعی کنید از غذاهای کامل یا کم فرآوری شده استفاده کنید.

غذاهای اسیدی

غذاهای اسیدی مانند مرکبات، سس گوجه فرنگی و فلفل قرمز می توانند منجر به رفلاکس اسید معده شوند. غذاهای اسیدی همچنین شامل آب میوه هایی مانند آب پرتقال و آب آناناس نیز هستند. به جای مرکبات که اسیدی هستند، میوه های آبرسان مانند هندوانه، گرمک یا طالبی را با محتوای اسید کمتر انتخاب کنید.

غذاهای مناسب برای معده درد

هنگام معده درد ، بهتر است تا زمانی که بهبود پیدا کنید، غذاهای ملایم و دارای هضم آسان مصرف کنید. بهترین غذاها در زمان معده شامل موارد زیر هستند:

  • آبگوشت تصفیه شده
  • نان تست
  • موز
  • برنج
  • مرغ یا بوقلمون بدون ادویه
  • هویج پخته
  • برنج سفید
  • تخم مرغ
  • سس سیب
  • ژلاتین

راه های دیگر برای تسکین ناراحتی معده

اگر ویروس معده دارید، با نوشیدن مقدار زیادی مایعات، جلوی کم آبی بدن را بگیرید. استراحت کافی می تواند به بهبودی شما کمک کند. داروهای بدون نسخه نیز برای کاهش علائم شما در دسترس هستند. این داروها شامل داروهای ضد اسهال، داروهای ضد استفراغ (برای از بین بردن حالت تهوع) و مسکن‌ها می‌شود. در نهایت اگر علائم شما غیر قابل تحمل شد، به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.