ساخت داروی بسیار موثر برای درمان ریزش مو

بیماری آلوپسی آره آتا بیماری است که با ریزش شدید مو از پوست سر تا صورت و بدن مشخص می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود.

به گزارش تکناک، این بیماری هیچ درمانی ندارد. اگرچه درمان های محدودی وجود دارد که به رشد سریع مو کمک می کند، اما موارد شدید این بیماری به طرز عجیبی در برابر درمان مقاوم هستند.

در چنین مواردی یک داروی جدید به نام ritlecitinib پتانسیل قابل توجهی در ریزش مو ناشی از این بیماری دارد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) داروی جدید LITFULO را که ساخت شرکا فایزر است، تایید کرده است.

این دارو به شکل یک قرص خوراکی ساخته شده است که یک بار در روز باید مصرف شود. البته گفتنی است که فقط افراد بالای 12 سال که دارای بیماری آلوپسی آره آتا هستند مجاز به مصرف آن هستند.

با توجه به اینکه LITFULO اولین داروی مورد تایید FDA برای نوجوانانی است که از بیماری مو رنج می برند، دوز توصیه شده 50 میلی گرم تعیین شده است.

بیماران ممکن است در هر سنی علائم آلوپسی آره آتا را داشته باشند، اما بیشتر افراد در نوجوانی، بیست سالگی یا سی سالگی علائم این بیماری را از خود نشان می دهند.

آگاهی از درمان

LITFULO یک گزینه درمانی مهم برای بیماران جوان تر با ریزش مو قابل توجه است که اغلب با چنین بیماری ناخوشایندی دست و پنجه نرم می کنند.

این قرص موثر در کاهش ریزش مو، به گروهی از آنزیم‌ها به نام کیناز تعلق دارد. این قرص عملکرد خود را زمانی انجام می‌دهد که دو نوع خاص پروتئین مسدود شوند. این دو نوع پروتئین جانوس کیناز 3 (JAK3) و تایروزین کیناز فعال در سارکوم هپاتوسلولار (TEC) از خانواده کینازها هستند.

طبق گفته موسسه ملی سرطان، سلول‌های انسان از انواع مختلفی از کینازها ساخته شده‌اند که به کنترل عملکردهای مهمی مانند سیگنال‌دهی سلولی، متابولیسم، تقسیم و بقا کمک می‌کنند.

مهار پروتئین کیناز، کنترل برخی از فرآیندهای بدن را که به ریزش مو کمک می کنند را امکان پذیر می کند.

به گفته شرکت فایزر، تاییدیه FDA بر اساس نتایج آزمایشات بالینی در درمان بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا بوده است.

مطالعه انجام شده در این مورد به این نتیجه رسید که 23 درصد از بیمارانی که با 50 میلی گرم LITFULO تحت درمان قرار گرفتند، حداقل 80 درصد یا بیشتر موهای سر را در مدت شش ماه بهبود دادند در حالی که 1.6 درصد از بیمارانی که دارونما مصرف می کردند، بهبود یافتند.

فایزر می گوید: اثربخشی و ایمنی LITFULO بین نوجوانان (12 تا 17 سال) و بزرگسالان (18 سال و بالاتر) یکسان بود.

علاوه بر این، فایزر گزارش می دهد که شایع ترین عوارض جانبی (AEs) ثبت شده در حداقل 4 درصد از بیماران مبتلا به LITFULO شامل سردرد (10.8 درصد)، اسهال (10 درصد)، آکنه (6.2 درصد)، راش (5.4 درصد) و کهیر است. (4.6 درصد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.