پرتاب بعدی استارشیپ به حالت تعلیق درآمد

اولین تلاش برای پرتاب مداری استارشیپ و تقویت کننده فوق سنگین اسپیس ایکس در ماه آوریل، حدود چهار دقیقه پس از پرواز آزمایشی با انفجار پایان یافت.

به گزارش تکناک، اداره فدرال هوانوردی (FAA) در پی این اتفاق اعلام کرد هنوز آماده انجام تلاش های بعدی نیست.

امروز، آژانس تحقیقات خود را پایان داد و گفت که این گزارش 63 اقدام را شناسایی کرده است که باید توسط اسپیس ایکس قبل از شروع مجدد پرتاب ها اجرا شود. آنها شامل طراحی مجدد برای جلوگیری از نشت و آتش سوزی، یک سکوی جدید و سایر اصلاحات هستند.

پست جدیدی از اسپیس ایکس که در مورد به‌روزرسانی‌ها قبل از دومین آزمایش پرواز استارشیپ بحث می‌کند، مستقیماً به 63 اقدام اشاره نکرد، اما جزئیات آن در مورد اینکه چرا اولین پرواز آزمایشی کنترل خود را از دست داد، نشان‌دهنده آن چیزی است که FAA می‌گوید باید به آن رسیدگی شود.

پست اسپیس ایکس تایید می کند که نشتی که پیشرانه تقویت کننده فوق سنگین داشت در نهایت منجر به قطع ارتباط با کامپیوتر پرواز شد. علاوه بر این، یک فرمان انهدام که به طور خودکار توسط سیستم ایمنی پرواز خودکار (AFSS) صادر شد تأخیر غیرمنتظره‌ای داشت و موشک استارشیپ 237 ثانیه پس از پرتاب متلاشی شد.

پرتاب در آوریل باعث آسیب زیادی به سکو و مناطق اطراف آن شد، خاک و گرد و غبار فراوانی را به شهرهایی که کیلومتر ها ها دورتر بودند برد. این مشکلات توسط برخی ناظران با استناد به عدم وجود خندق یا سیستم آب برای منحرف کردن شعله های آتش موشک پیش بینی شده بود.

بلومبرگ گفت که سازمان خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده یک میدان زباله 385 هکتاری برای این پرتاب در نظر گرفته است و اعلام کرده تکه های بتنی تا فاصله 2680 متری ازسکوی پرتاب یافت شده است. علاوه بر این شعله های آتش ناشی از این پرتاب مساحت 3.5 هکتاری اطراف سکوی پرتاب را سوزانده است. سی‌ان‌بی‌سی در بهار گزارش داد که مجموعه‌ای از سازمان‌های غیرانتفاعی زیست‌محیطی و میراث فرهنگی شکایتی را علیه FAA تنظیم کردند و گفتند که تأیید این آزمایش بدون بررسی جامع محیط‌زیست، قانون سیاست ملی محیط‌زیست را نقض می‌کند.

به گفته FAA، قبل از راه‌اندازی مجدد، این شرکت همچنین باید یک اصلاح مجوز دریافت کند که تمام الزامات مربوط به ایمنی، محیط‌زیست و سایر الزامات نظارتی قابل اجرا را برآورده کند.

اسپیس ایکس اخیراً یک نمونه اولیه استارشیپ جدید را به سکوی پرتاب در بوکا شیکا، تگزاس آورده است که ایلان ماسک روز سه شنبه گفت که آماده پرتاب و در انتظار مجوز FAA است. به‌روزرسانی‌هایی که برای رفع مشکلات آزمایش اول ذکر شد شامل کاهش نشت و آزمایش بهبود یافته بر روی سخت‌افزار موتور و تقویت‌کننده، یک سیستم اطفاء حریق گسترده، تغییراتی در سیستم ایمنی پرواز خودکار (AFSS) برای قابل اعتمادتر کردن آن و همچنین تقویت قابل توجه در پایه سکوی پرتاب و افزودن یک انحراف شعله است.

همچنین اسپیس ایکس گفته است که تغییرات دیگری را انجام داده است که مربوط به آزمایش اول نیست. این موارد شامل: سیستم جدید موتورهای مرحله دوم استارشیپ و همچنین کنترل های کاملا الکترونیکی بردار رانش برای موتورهای رپتور است. ادعا می شود سیستم‌های جدید نسبت به موارد مشابه گذشته کارآمدتر هستند و نقاط خرابی کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.