استارت دوباره پروژه پهپاد رادارگریز 5GAT پنتاگون

بنا به گزارش هفتگی، وزارت دفاع آمریکا (DoD) برنامه نسل پنجم پهپاد رادارگریز خود موسوم به 5GAT را مجدد فعال کرده است.

به گزارش تکناک، این پهپاد در سال 2020 پس از سقوط نمونه اولیه در اولین پرواز خود متوقف شد و هدف آن شبیه سازی تقریبی جنگنده چینی J-20 بود.

بازگشت به پروژه

اولین 5GAT سقوط کرده توسط خدمات فنی سیرا (STS) مستقر در کالیفرنیا ساخته شد و قبل از آزمایش همه اهداف آزمایش زمینی را برآورده کرد. با این حال، یک خطای نرم افزاری باعث شد که نمونه اولیه در پرواز 1 اکتبر 2020 سقوط کند. سپس این برنامه تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

در سال 2021، مرکز مدیریت آزمون و منابع (TRMC) برنامه 5GAT را از مدیر آزمون و ارزیابی عملیاتی (DOT&E) تحویل گرفت. سپس TRMC درخواستی برای مناقصه برای یافتن یک هدف هوایی ارزان قیمت و پیشرفته برای ارزیابی نسل جدیدی از جنگنده ها، سلاح های هوا به هوا و سنسورهای هدف گیری از طریق یک دفتر قراردادی ارتش ایالات متحده در آوریل 2022 منتشر کرد.

TRMC در اعلامیه اعطای قرارداد گفت: هدف این برنامه دستیابی به پیشرفت‌های تحول برانگیز انقلابی با ریسک و پاداش بالا است که توانایی انجام فعالیت‌های آزمایشی و ارزیابی ارتش را افزایش می‌دهد بنابراین بازه زمانی منسوخ شدن قابلیت نظامی مرتبط را کاهش می دهد.

با توجه به افزایش هزینه و طول عمر جدیدترین، هواپیماهای جنگنده نسل پنجم، هیچ بدنه هواپیمای بازنشسته ای موجود نیست که به اندازه کافی ویژگی های تهدیدات نسل پنجم را نشان دهد. در این اطلاعیه توضیح داده شده است که از جمله این ویژگی‌ها، اندازه، مشخصه و محموله‌های حمله الکترونیکی است.

دپارتمان تست و ارزیابی (DOT&E) در سال 2006 شروع به ارزیابی طرح های 5GAT کرد. DOT&E با کارشناسانی از جمله مهندسان بازنشسته لاکهید مارتین برای تولید یک طرح مفهومی کار کرد. تا سال 2015، DOT&E  11 میلیون دلار برای پیشبرد برنامه هزینه کرده بود. دو سال بعد، STS قراردادی 36.7 میلیون دلاری برای ساخت و پرواز دو نمونه اولیه دریافت کرد.

هدف طراحی هواپیما، داشتن اثر راداری کم برای ارزیابی موثر فناوری‌های جدید در برابر تهدیدات هوایی رادارگریز است. سیستم های اصلی، از جمله موتورهای GE Aerospace J85، از هواپیماهای بازنشسته مانند Northrop T-38 Talon برای کاهش هزینه ها برداشت می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.