کاهش میزان بی حسی موضعی در جراحی ها با استفاده از واقعیت مجازی

مطالعه جدید نشان می دهد غوطه ور کردن بیماران در واقعیت مجازی می تواند به کاهش میزان بی حسی موضعی مورد نیاز برای جراحی کمک کند.

به گزارش تک ناک، تیمی از محققان در مرکز پزشکی Beth در بوستون 34 بیمار را که تحت عمل جراحی انتخابی دست قرار می‌گرفتند به دو گروه در تعداد مساوی تقسیم کردند. 

به یک گروه یک هدست واقعیت مجازی داده شد و طیف وسیعی از برنامه های آرامش بخش را برای مشاهده در حین جراحی ارائه کردند، در حالی که گروه دیگر بدون آن. برنامه های VR شامل نماهای 360 درجه از یک چمنزار آرام، قله کوه یا جنگل بود. مراقبه های  هدایت شده؛ یا ویدیوهایی که در پس زمینه یک آسمان پرستاره نمایش داده  می شوند.

گروهی که از واقعیت مجازی استفاده می کرد  سطوح بسیار پایین‌تری از پروپوفول آرام‌بخش  را- در این مورد برای بی‌حس کردن درد دست استفاده می‌شود – نسبت به گروه غیر VR درخواست کرد. آنها 125.3 میلی گرم در ساعت دریافت کردند، در مقایسه با میانگین 750.6 میلی گرم در ساعت  که در مطالعه در PLoS ONE توضیح داده شده است. گروه واقعیت مجازی همچنین با سرعت بیشتری واحد ریکاوری  پس از بیهوشی را ترک کردند و به طور متوسط 63 دقیقه در مقابل 75 دقیقه برای گروه غیر VR صرف کردند.

محققان بر این باورند که افرادی که در گروه واقعیت مجازی بودند به سطوح پایین‌تری از بی‌حس کننده نیاز داشتند، زیرا حواسشان پرت‌تر از کسانی بود که محرک‌های بصری مجازی نداشتند. با این حال، تیم تأیید می‌کند، این امکان وجود دارد که گروه واقعیت مجازی می‌توانست از قبل با این باور که واقعیت مجازی مؤثر است، تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد. این احتمال باید در آزمایشات آتی بررسی شود.

کاهش میزان بی حسی دریافتی بیمار می تواند به کوتاه شدن مدت اقامت در بیمارستان و کاهش خطر عوارض  استفاده از مواد بیهوشی کمک کند و می تواند در هزینه داروها صرفه جویی کند.

آدیل فاروکی، استادیار بیهوشی در دانشگاه کلرادو، که این مطالعه را رهبری می‌کند، می‌گوید این تیم اکنون قصد دارد آزمایش مشابهی را در بیماران تحت عمل جراحی لگن و زانو انجام دهد تا به بررسی اینکه آیا واقعیت مجازی می‌تواند به مدیریت اضطراب در حین عمل کمک کند یا خیر، ادامه دهد.

برندا ویدرهولد، یکی از بنیانگذاران مرکز پزشکی واقعیت مجازی، که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد واقعیت مجازی می‌تواند یک کمک جراحی مفید باشد. با این حال، متخصصان پزشکی باید بیماران را از نظر بیماری سایبری، نوعی بیماری حرکتی که VR در برخی افراد ایجاد می‌کند، نظارت کنند.

او می‌گوید: «ما موارد استفاده زیادی برای VR و جراحی‌ها، مانند زایمان سزارین و جراحی‌های قبل و بعد از قلب داریم.

به گفته ویدرهولد، VR نه تنها در طی اقدامات پزشکی بلکه پس از آن نیز در کاهش خطر درد مزمن مفید است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.