کدام اول آمد؛ مرغ یا تخم مرغ؟

بیشتر زیست‌شناسان همواره این سوال را مطرح کرده اند که کدام اول آمد، مرغ یا تخم مرغ؟ اما پاسخ ممکن است بستگی به نوع تخم مرغ داشته باشد که شما در مورد آن صحبت می‌کنید.

به گزارش تکناک، اکثر زیست شناسان به صراحت بیان می کنند که تخم اول آمده است. در ابتدایی ترین سطح خود، تخمک ها فقط سلول های جنسی ماده هستند. تخم‌های خارجی سختی که می‌توان روی خشکی گذاشت، آنها همچنین به عنوان تخم‌های آمنیوتیک شناخته می‌شوند.

کوئن اشتاین، دیرینه شناس در موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک، به لایو ساینس گفت: تخم گام مهمی در تکامل مهره‌داران است، زیرا به آمنیوت‌ها اجازه می‌دهد از آب دورتر و دورتر شوند.

قبل از آغاز تخم‌های سفت و سخت مملو از زرده‌های مغذی، مهره‌داران مجبور بودند برای تولیدمثل به حجم آب تکیه کنند. بیشتر دوزیستان هنوز با این محدودیت آبی روبرو هستند، آنها برای زنده ماندن باید تخم های ژلاتینی خود را مرطوب نگه دارند.

نموداری که بارور نشده (سمت چپ) و بارور شده را نشان می دهد
تصویر تخم مرغی را که بارور نشده (سمت چپ) و بارور شده را نشان می دهد

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Current Biology، پرندگان واقعی از اواسط تا اواخر دوره ژوراسیک، یعنی در حدود 165 میلیون تا 150 میلیون سال پیش، در آثار فسیلی ظاهر نشدند. اما دانشمندان فکر می‌کنند که اولین تخم‌های پوسته‌دار مدت‌ها قبل از آن تکامل یافته‌اند یعنی حدود 325 میلیون سال پیش.

طبق گفته محققان دانشگاه تگزاس در مرکز تنوع زیستی آستین ، این بدان معناست که تخم مرغ “خیلی قبل از مرغ” آمده است. این اولین تخم‌ها احتمالاً شکل‌پذیر و دارای بافت چرمی بودند، دقیقاً شبیه تخم‌هایی که خزندگان و پلاتی‌پوس‌های امروزی می‌گذارند.

در دوره کربونیفر، پرمین و تریاس، مهره داران زمینی زیادی وجود داشتند که تخم آمنیوتیک می گذاشتند، اما معروف ترین این حیوانات دایناسورها هستند. استاین برخی از اولین پوسته های تخم دایناسورهای شناخته شده را که مربوط به اوایل دوره ژوراسیک، حدود 200 میلیون سال پیش است، مطالعه کرده است. این تخم‌ها دارای پوسته بیرونی بسیار نازکی بودند که ضخامت آن تنها حدود 100 میکرون بود.

استاین گفت: این به ضخامت موی انسان است. با این حال، بر اساس ساختارشان، این تخم‌های دایناسور اولیه مانند چینی سفت و سخت بودند، تا انعطاف‌پذیر، مانند پوست موز، که آنها را به اولین نمونه شناخته شده تخم‌مرغی که امروزه می‌شناسیم تبدیل می‌کند.

این نازکی احتمالاً توضیح می دهد که چرا محققان در یافتن نمونه های قبلی پوسته تخم با مشکل مواجه شده اند. هنگامی که یک تخم مرغ با خاک غنی و اسیدی روبرو می شود، به آرامی شروع به حل شدن می کند. استاین می گوید: خاک حفظ چنین لایه آهکی نازکی را غیرممکن می کرد. نظر دیگر این است که تخم‌های دایناسورهای اولیه پوسته نرمی داشتند، بنابراین، بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2020 در مجله Nature منتشر شد، به خوبی در فسیل‌ها حفظ نشدند.

بنابراین تخم قطعاً قبل از مرغ بوده است. پرونده بسته شد، درست است؟ خوب، نه کاملا. اگر در مورد اولین تخم مرغ صحبت کنیم، داستان تغییر می کند.

ماکیان  احتمالاً حدود 50 میلیون سال پیش از زیرگونه مرغ جنگلی قرمز (Gallus gallus) تکامل یافته اند. انسان های ساکن در جنوب شرقی آسیا برای اولین بار این پرندگان را در حدود بین سال های 1250 الی 1650 قبل از میلاد اهلی کردند.

در مرحله‌ای از فرآیند اهلی‌سازی، آخرین اجداد جوجه‌های امروزی تخمی می‌گذارد که حاوی جنینی است که تفاوت‌های ژنتیکی کافی برای متمایز ساختن آن از گونه‌های مادرش را دارد. این مرغ جنینی قبل از بیرون آمدن از تخم در شرایطی که چندان شبیه تخم مرغ نیست رشد کرده است. سپس پس از رسیدن به سن بلوغ، اولین تخم مرغ مناسب را خواهد گذاشت. به این ترتیب می توان گفت که مرغ قبل از تخم مرغ پدید آمده است.

اما تاریخ تکاملی ساده نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جوجه‌ها حتی پس از تبدیل شدن به زیرگونه‌های ژنتیکی متمایز خود، با سایر زیرگونه‌های مرغ جنگلی آمیخته شدند. برخی از این ویژگی ها در برخی از نژادهای مرغ مدرن کم و بیش مشهود است. علاوه بر این، طبق گفته دانشگاه ویسکانسین-مدیسون به نظر می رسد که اهلی کردن مرغ به طور مستقل چندین بار در بخش هایی از هند و اقیانوسیه طی چندین هزار سال رخ داده است. بنابراین تعیین اینکه کدام مرغ اصلی بوده می تواند مشکل باشد.

صرف نظر از اینکه کدامیک اول بوده است، زیست شناسان و فیلسوفان موافق هستند که مرغ و تخم مرغ وجه اشتراک مهمی دارند: هر دو خوشمزه هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.