کشف اثر دومینویی رمزارزها بر بازارهای سنتی توسط الگوریتم هوش مصنوعی

سال 2022 دوران بسیار پرتلاطمی برای دنیای ارزهای دیجیتال بوده است. به ویژه، سقوط استیبل کوین Terra در ابتدای سال و فروپاشی صرافی‌های ارز دیجیتال FTX در دو هفته پیش.اثر دومینویی رمزارزها

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید CSH Vienna نشان می‌دهد که چگونه ریزش یک رمز ارز فرضی می‌تواند بر سایر خدمات مالی در اتریوم تأثیر بگذارد.

برنهارد هاسلهوفر، رئیس یک گروه تحقیقاتی Cryptofinance توضیح می دهد: پس از فروپاشی استیبل کوین الگوریتمی TerraUSD و Luna در اوایل سال جاری، سایر استیبل کوین ها در کانون توجه قرار گرفته اند. درک آنها بسیار مهم است، زیرا آنها رابطی برای بخش مالی سنتی هستند و ممکن است باعث پخش شدن فروپاشی رمزارزهای مشابه شوند.اثر دومینویی رمزارزها

استیبل کوین ها رمزارزهایی هستند که قرار بود ارزش آنها به دارایی دیگری مانند دلار آمریکا مقید باشد. با این حال، یک سری معاملات سفته بازانه هماهنگ این ارتباط را قطع کرد و TerraUSD و همچنین Luna ناگهان بی ارزش شدند.اثر دومینویی رمزارزها

استیبل کوین ها یک بلوک ساختمانی ضروری هستند

در حین تجزیه و تحلیل چندین سرویس مالی غیرمتمرکز (DeFi)، محققان CSH دریافتند که بسیاری از آنها به استیبل کوین هایی مانند تتر متکی هستند. استفان کیتزلر، محقق CSH می‌گوید: ارائه‌دهندگان خدمات مالی مستقل در بیش از 14 درصد از اجرای خود از Tether استفاده می‌کنند که منجر به وابستگی نسبتاً بالایی به این دارایی خاص می‌شود. اگر Tether ارزش خود را به هر دلیلی از دست بدهد، بسیاری از سرویس‌های DeFi دیگر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.اثر دومینویی رمزارزها

تصویر نشان می دهد که چگونه الگوریتم پیشنهادی خدمات مالی (پروتکل های DeFi) را برای مبادله USDT به دارایی رمزنگاری KYL جدا می کند. کاربر نهایی با سرویس های 1 اینچی تعامل دارد، اما این سرویس به صورت داخلی با دو صرافی غیرمتمرکز (DEX) و توکن wETH به عنوان یک دارایی رمزنگاری واسطه استفاده می کند.
تصویر نشان می دهد که چگونه الگوریتم پیشنهادی خدمات مالی (پروتکل های DeFi) را برای مبادله USDT به دارایی رمزنگاری KYL جدا می کند. کاربر نهایی با سرویس های 1 اینچی تعامل دارد، اما این سرویس به صورت داخلی با دو صرافی غیرمتمرکز (DEX) و توکن wETH به عنوان یک دارایی رمزنگاری واسطه استفاده می کند.

علاوه بر فروپاشی ها ، سال 2022 تقریباً هر ماه با هک، سوء استفاده یا فروپاشی پروژه‌های مرتبط با رمز ارز همراه شد. اما در  اکتبر سال 2022 در حدود 760 میلیون دلار رمز ارز به سرقت رفت که رکورد هک رمز ارز را شکست و فعالان این حوزه این ماه را  Hacktober ( هکتوبر) نامیدند. کیتزلر می‌گوید: در شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین تنها انتقال بیت‌کوین بین کاربران امکان‌پذیر است اما ، بلاک‌چین‌های جدید مانند اتریوم امکان عملیات‌های مالی پیچیده‌تری مانند وام دادن یا تجارت چندین رمزارز را که منعکس‌کننده دارایی‌های خارج از بلاک چین هستند به مشتریان خود میدهد.

برای کاربران نهایی، مکانیسم‌های درونی این خدمات مالی پنهان می‌مانند و معمولاً نمی‌دانند کدام خدمات دیگر در پس‌زمینه استفاده می‌شوند.اثر دومینویی رمزارزها

خوشبختانه، محققان CSH اکنون ساختار و بلوک های سازنده خدمات مالی در بلاک چین اتریوم را کشف کرده اند. آنها الگوریتمی ایجاد کردند که این تراکنش های مالی را تشریح می کند و نشان می دهد که چگونه خدمات در هم تنیده شده اند.

آنچه آنها پیدا کردند ساختارهای بسیار در هم تنیده بودند. کیتزلر می‌گوید: ما در اینجا با محصولات مالی پیچیده‌ای سروکار داریم که درک آن‌ها بسیار دشوار است و ریسک‌هایی را در بر می‌گیرد که هنوز به طور کامل تشریح نشده‌اند.

وابستگی های قوی و خطرات ناشناخته

کیتزلر می گوید: ساختار داخلی این خدمات مالی را می توان به عنوان ساختاری متشکل از چندین بلوک ساختمانی تصور کرد. بلوک‌های ساختمانی بالایی به بلوک‌های پایینی بستگی دارند. به دلیل این ساختار و استفاده مکرر از بلوک‌های خاص، کل سیستم به شدت به بلوک خدمات اساسی بسیار خاص وابسته است.

خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) معمولاً دسترسی آسانی را از طریق وب سایت های خود ارائه می دهد، مانند بانکداری الکترونیکی که توسط بانک های سنتی ارائه می شود. سهل الاستفاده بودن، یا حتی استفاده از گیمیفیکیشن، منجر به محبوبیت DeFi و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در آن شده است.

کیتزلر ادامه داد: رویدادهای اخیر در فضای کریپتو و این یافته‌های تحقیقاتی به وضوح نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارز ، سرمایه گذاری های پرریسک محسوب می شوند  و ممکن است فروپاشی ها رمز ارزها و صرافی ها  بر خدمات مالی در بازار رمز ارز و احتمالاً در دنیای مالی سنتی نیز تأثیر بگذارد. اولین کاری که باید انجام دهیم ایجاد شفافیت و آگاهی است. کاربران باید بدانند که دقیقاً پشت یک سرویس مالی رمز ارز خاص چیست و چه خطراتی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد.

برنهارد هاسلهوفر نتیجه می گیرد: با توجه به رویدادهای اخیر، واضح است که درک ریسک‌های سیستمی بالقوه مرتبط با دارایی‌های دیجیتال و خدمات مالی غیرمتمرکز نیز باید به اولویت اصلی قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.