کشف منشأ سلو‌ل‌های سرطان سینه

به‌تازگی محققان سلول‌هایی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند منجر به سرطان سینه در زنان حامل ژن جهش‌یافته BRCA2 شوند. گفتنی است که محققان آسیب‌پذیری این سلول‌های منشأ احتمالی را نیز کشف کرده‌اند.

به گزارش تکناک، در آزمایش‌ها هدف قرار دادن سلول ها با یک داروی سرطان، پیشرفت تومور را کند کرد و راهبرد جدیدی را برای پیشگیری از سرطان سینه باز کرد.

همه افراد دارای دو نسخه از ژن های BRCA1 و BRCA2 هستند که یکی از مادر و دیگری از پدر به ارث رسیده است که به محافظت در برابر سرطان سینه، تخمدان، پروستات و پانکراس کمک می کند. با این حال، زنانی که ژن معیوب BRCA2 را به ارث می برند و حامل آن هستند، نزدیک به 70 درصد احتمال دارد که در طول زندگی خود به نوع تهاجمی سرطان سینه مبتلا شوند که نیاز به غربالگری منظم از سنین پایین دارد. برخی از ناقلین برای کاهش شانس ابتلا به سرطان، ماستکتومی پیشگیرانه را انتخاب می کنند.

اکنون، محققان مؤسسه والتر و الیزا هال (WEHI) در ملبورن استرالیا، سلول‌های منشأ احتمالی سرطان سینه را در حاملان ژن BRCA2 شناسایی کرده‌اند که یک هدف درمانی موثر برای این بیماری را مشخص می‌کند و یک دارو برای آن پیدا کرده‌اند که ممکن است رشد تومور را کاهش دهد.

محققان نمونه‌های بافت پستان بدون سرطان را از حامل‌های جهش BRCA2 و افرادی که جهش در این ژن را ندارند، مقایسه کردند و جمعیتی از سلول‌ها را شناسایی کردند که در اکثر نمونه‌های زنان دارای ژن معیوب، سریع‌تر تقسیم شدند.

راشل جویس، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: با توجه به اینکه این سلول‌ها در اکثر نمونه‌های بافت BRCA2 از زنان سالم یافت شده‌اند، ما معتقدیم که این سلول‌ها ممکن است منشا سلول‌هایی باشند که منجر به سرطان سینه در آینده در زنان حامل جهش BRCA2  می‌شوند.

سلول‌های ناهنجار که زیرمجموعه‌ای از سلول‌های مجرای سینه به نام سلول‌های پیش‌ساز مجرا هستند، به دلیل تولید پروتئین تغییر یافته‌شان که برای رشد و عملکرد صحیح بافت‌های بدن حیاتی است، مورد توجه محققان قرار گرفت.

رزا پاسکوال، نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: این تغییرات ممکن است سلول‌ها را نسبت به درمان‌های خاص با هدف پیشگیری یا به تاخیر انداختن رشد سرطان سینه آسیب‌پذیرتر کند.

برای آزمایش این آسیب‌پذیری، محققان یک مدل BRCA2 با سلول‌های ناهنجار مشابه توسعه دادند و آن‌ها را با اورولیموس که یک داروی سرطان برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه عود کرده است، درمان کردند. اورولیموس به طور انتخابی یک مجموعه پروتئینی به نام راپامایسین کمپلکس 1 (mTORC1) را هدف قرار می دهد که به عنوان یک حسگر مواد مغذی عمل می کند و سنتز پروتئین را کنترل می کند و از رشد و تهاجمی شدن سلول های سرطان سینه جلوگیری می کند.

جین ویسوادر، نویسنده مشترک این پژوهش گفت: از طریق شناسایی دقیق این آسیب‌پذیری در تولید پروتئین، ما توانستیم نشان دهیم که پیش‌درمان با این دارو، تشکیل تومورها را در مدلی که ما طراحی کردیم، به تأخیر می‌اندازد و این احتمال را افزایش می دهد که هدف قرار دادن جنبه های خاص تولید پروتئین به این روش می تواند یک استراتژی جدید پیشگیری از سرطان سینه برای زنان دارای ژن معیوب BRCA2  باشد.

یافته های این مطالعه اولین گام مهم به سمت درمان‌های پیشگیرانه برای سرطان سینه در حاملان ژن BRCA2 است. با این حال، قبل از اینکه بتوان آنها را به صورت بالینی به کار برد، مطالعات بیشتری باید انجام شود.

جف لیندمن، نویسنده دیگر این پژوهش گفت: در حالی که اورولیموس رشد تومور را در آزمایشگاه به تاخیر انداخت، این دارو می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که ممکن است ظرفیت آن را برای استفاده به عنوان یک درمان پیشگیرانه محدود کند.

لیندمن گفت: چند سال پیش، ما سلول‌های منشأ احتمالی سرطان سینه را در زنان حامل نقص در ژن BRCA1 شناسایی کردیم که با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. این تحقیق از آن زمان به مطالعه بین المللی پیشگیری از سرطان سینه (BRCA-P) منجر شده است. ما امیدواریم که یافته‌های جدید ما اکنون به درمان و پیشگیری ابتلا به سرطان سینه در زنان دارای ژن معیوب BRCA2 کمک کند.

(زیرنویس تصویر: اخیرا محققان سلول‌هایی را شناسایی کردند که می توانند منجر به سرطان سینه در زنان دارای ژن جهش یافته BRCA2 شوند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.