یخ های قطب جنوب به پایین ترین حد خود رسیده است

ناسا اخیراً ذوب سریع یخچال های هیمالیا را کشف کرده است. مطالعات اخیر گزارش داده اند که ذوب شدن یخ های قطب جنوب و قطب شمال بر اکوسیستم تأثیر می گذارد.

به گزارش تکناک، انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از انسان و بحران آب و هوایی کنونی منجر به افزایش دمای جهانی می شود.

امروز، گاردین گزارش داد که قطب جنوب احتمالاً رکورد جدیدی را برای میزان سالانه یخ دریا شکسته است و یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از مقدار مشابه گذشته خود مساحت یخ دارد.

رکورد جدید در کمترین توده یخی ثبت شده در تابستان

در سال 2023، وسعت یخ های قطب جنوب به حداکثر 1.75 میلیون کیلومتر مربع کمتر از میانگین تاریخی و تقریباً یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال 1986 رسید.

دانشمندان از سال 2016 ریزش یخ های قطب جنوب  مشاهده کرده‌اند و چندین گزارش مربوط به پایین‌ترین سطح توده های را ثبت کردند.

به گفته گاردین، از آن زمان، محققان در تلاش برای درک علل کاهش یخ دریا هستند که به طور بالقوه با گرمایش جهانی و گرم شدن اقیانوس‌ها مرتبط است.

با این حال، با توجه به اطلاعات مرکز ملی داده های برف و یخ ایالات متحده (NSIDC)، تجزیه و تحلیل اولیه نشان می دهد که یخ دریا در 10 سپتامبر به حداکثر 16.96 میلیون کیلومتر مربع رسید، اما از آن زمان کاهش یافته است.

دکتر ویل هابز، کارشناس یخ دریا وابسته به دانشگاه تاسمانی، خاطرنشان کرد که از ماه آوریل، سرعت انبساط یخ های دریای قطب جنوب بسیار بسیار آهسته بوده است.

او افزود: این فقط یک تغییر بزرگ نسبت به میانگین نیست، بلکه نسبت به رکورد قبلی نیز تغییر کرده است. در ماه مه، کاملاً واضح بود که ما با چیزی دیدنی روبرو هستیم.

هابز توضیح داد که کاهش یخ دریا در ناحیه دریای راس (Ross) احتمالاً ناشی از فشار بادهایی است که یخ ها را به سمت قاره می راند و راه را برای هوای گرم باز می کند. با این حال، شرایط آب و هوایی درک اینکه چرا یخ در سراسر این قاره از بین رفته است را پیچیده کرد.

معمولاً یخ های قطب جنوب در اقیانوس سالانه تغییر می کند و در فوریه به کمترین میزان خود و در سپتامبر به بیشترین میزان خود می رسد.

با این حال، یخ دریا در قطب جنوبی شروع به رسیدن به رکورد جدید تابستانی از سال 2016 کرد. رکوردهای بعدی پایین ترین سطح را نشان دادند و رکوردهای پایین قبلی را به ویژه در فوریه شکستند و رکورد جدیدی برای کمترین مقدار یخ در طول تابستان که فصل آب شدن یخ ها است ثبت شد.

مشکل در یافتن علل

هابز به گاردین گفت که او معتقد است هنوز از موانع علمی عبور نکرده است تا دانشمندان بتوانند با اطمینان بگویند که رکوردها به دلیل گرمایش جهانی است. اگرچه او بیان کرد که از بین رفتن یخ دریا با پیش بینی های تغییرات آب و هوایی مطابقت دارد.

NSIDC پیشنهاد کرد که کاهش یخ دریا از سال 2016 احتمالاً با گرم شدن لایه بالایی اقیانوس کاهش می یابد.

این مرکز اظهار داشت: نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است آغاز روند بلندمدت کاهش یخ های دریای قطب جنوب باشد، زیرا اقیانوس ها در سطح جهان در حال گرم شدن هستند و مخلوط شدن آب گرم در لایه قطبی اقیانوس جنوبی می تواند ادامه یابد.

دانشمندان قبلاً مشاهده پیامدهای تغییرات آب و هوایی از جمله مرگ هزاران جوجه پنگوئن امپراتور را در سال گذشته به دلیل شکستن یخ دریا در چهار منطقه زندگی پنگوئن ها آغاز کرده اند.

دکتر آریان پوریچ، دانشمند آب و هوا و متخصص در قطب جنوب و اقیانوس جنوبی در دانشگاه موناش، به گاردین گفت که 300 متر بالای اقیانوس جنوبی در اطراف این قاره از سال 2016 به طور قابل توجهی گرمتر شده است.

دکتر پوریچ می‌گوید: اما در مورد اینکه چرا یخ‌های دریا بسیار پایین‌تر از آنچه تاکنون بوده است، ما هنوز درک خوبی از آن نداریم.

او همچنین گفت که کاهش یخ دریا پیامدهای گسترده ای برای سیاره زمین داشته است. وجود یخ دریا به عنوان یک مانع عمل می کند و از جاری شدن یخ های زمینی به اقیانوس جلوگیری می کند، که اگر این اتفاق بیفتد به طور بالقوه می تواند سطح دریا را چندین متر افزایش دهد.

چنین اتفاقاتی می تواند منجر به سیل و افزایش سطح دریا به دلیل ذوب شدن توده های یخی شود.

علاوه بر این، یخ دریا یک آینه است که گرمای خورشید را به فضا باز می‌گرداند. به گفته دکتر پوریش، وقتی یخ دریا کمتر باشد، قسمت بیشتری از اقیانوس در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد که منجر به افزایش گرمایش اقیانوس جنوبی و حتی از بین رفتن بیشتر یخ می شود.

دکتر پوریش نتیجه گیری می کند: دانشمندان نگران هستند و من نیز نگران هستم که کاهش یخ های قطبی عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.