چه مدت باید داروهای ضد افسردگی مصرف کرد؟

اگر هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی احساس بهتری پیدا کردید، ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چه مدت باید این داروها را مصرف کنید یا اینکه چه زمانی باید مصرف آنها را متوقف کنید.

به گزارش تکناک، دستورالعمل های تخصصی در مورد داروهای ضد افسردگی می تواند گیج کننده باشد. آنها به عوامل مختلفی بستگی دارند، از جمله:

  • نوع دارویی که مصرف می کنید
  • دوز دارو
  • تعداد اپیزودهای افسردگی که داشته اید
  • خطر عود دوباره افسردگی

اینکه آیا توقف مصرف ایده خوبی است یا خیر به شما بستگی دارد. دیوید بارون، روانپزشک و استاد دانشگاه علوم بهداشت وسترن می گوید: ما می دانیم که مصرف داروهای ضد افسردگی برای مدت بسیار کوتاه ممکن است برای برخی افراد خطرات واقعی داشته باشد، اما برای برخی دیگر، مصرف طولانی تر آنها می تواند بیش از نیاز باشد.

او می‌گوید: این تصمیم باید توسط یک متخصص گرفته شود، درست همانطور که بیماری که از انسولین یا شیمی‌درمانی استفاده می‌کند، با متخصص خود صحبت می‌کند. داروهای ضد افسردگی ممکن است موثر باشند، اما باید مانند هر داروی دیگری استفاده شوند.

اگر شما و پزشکتان به این نتیجه رسیدید که زمان قطع مصرف داروهای ضد افسردگی رسیده است، باید بهترین راه برای انجام این کار و نحوه جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی را بدانید.

چه زمانی مصرف داروهای ضد افسردگی را قطع کنیم؟

بر اساس دستورالعمل های انجمن روانپزشکی آمریکا، اگر برای اولین دوره افسردگی خود از یک داروی ضد افسردگی استفاده می کنید، باید حداقل 4 یا 5 ماه پس از پایان علائم افسردگی خود از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد چندین داروی ضدافسردگی مختلف را امتحان کنید تا گزینه مناسب خود را پیدا کنید، و حتی در آن زمان، ممکن است 2 یا 3 هفته طول بکشد تا بهبود اولیه را مشاهده کنید. پس از آن، ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا علائم به حدی بهبود یابد که دیگر افسرده نباشید. در مجموع، این می تواند به معنای مصرف یک نسخه برای حدود یک سال باشد تا از مزایای کامل آن بهره مند شوید.

اگر اختلال افسردگی اساسی مداوم دارید، یا تاکنون سه دوره یا بیشتر افسردگی را تجربه کرده اید، انجمن روانشناسی آمریکا (APA ) درمان را برای حداقل چند سال توصیه می کند. همچنین پزشکان ممکن است زمانی که خطر عود بیماری زیاد است، درمان طولانی‌تری را توصیه کنند.

این مسئله می تواند به چند عامل از جمله موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • سابقه خانوادگی بیماری روانی
  • سایر بیماری های طولانی مدت پزشکی یا سلامت روان
  • علائم مداوم در زمانی که دارو مصرف می کنید
  • عوامل استرس زای مداوم، مانند مشکلات خواب یا مشکلات شغلی یا روابط فردی

بارون می گوید: با پزشک خود تصمیم بگیرید که از مصرف دارو چه چیزی به دست می آورید و آن دارو چه چیزی در مشکل شما بهبود می بخشد. خواب ضعیف، انرژی کم و اعتماد به نفس پایین ممکن است با مصرف دارو بهبود یابند، اما داروهای ضد افسردگی در مشکلات مربوط به روابط فردی کمکی نمی کنند.

چگونه مصرف را متوقف کنیم؟

اگر تصمیم به قطع مصرف داروهای ضد افسردگی دارید، مصرف آنها را به تنهایی ترک نکنید و به یکباره این کار را انجام ندهید. کاهش شدید میزان دارو می تواند باعث عود بیماری یا علائم مضر دیگری مانند افکار خودکشی شود.

با پزشک خود برای ایجاد برنامه ای برای کاهش تدریجی دوز دارو در طول زمان مشورت کنید. هر داروی ضد افسردگی با سرعت متفاوتی وارد بدن می شود و از آن خارج می شود. کاهش بی خطر میزان دارو ممکن است چند هفته طول بکشد. در طول این فرآیند، شما باید پیگیری های منظم را برنامه ریزی کنید تا پزشکتان بتواند شما را از نظر هرگونه عوارض جانبی یا علائم عود به دقت تحت نظر داشته باشد.

همچنین بهتر است بخواهید با یک روان درمانگر برای رسیدگی به سایر مسائل زندگی مانند غم و اندوه، اعتماد به نفس پایین یا تفکر منفی که ممکن است خلق و خوی شما را کنترل کند، برنامه ریزی کنید.

استیون هولون، استاد روانپزشکی که در زمینه پیشگیری و درمان افسردگی در دانشگاه وندربیلت در نشویل تحقیق می‌کند، می‌گوید: ذهن درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا صحت باورهای منفی خود را دوباره بررسی کنند و این مسئله می‌تواند ناراحتی آنها را تسکین دهد.

به برنامه روزانه خود نیز توجه کنید. عادات سبک زندگی سالم، مانند خواب مناسب، تغذیه خوب، فعالیت بدنی منظم و تکنیک های کاهش استرس می تواند به بدن شما کمک کند تا خود را با میزان متغیر دارو سازگار کند.

باید منتظر چه چیزی باشیم؟

برخی از افراد با کاهش دوز داورهای ضد افسردگی خود عوارض جانبی یا تغییرات قابل توجهی را گزارش می کنند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خستگی
  • علائم شبیه آنفولانزا، مانند لرز و درد

علائمی را که دارید پیگیری کنید و با پزشک خود در میان بگذارید. آنها ممکن است بتوانند دوز شما را بیشتر تغییر دهند تا ناراحتی را کاهش دهند یا چیز دیگری را برای تسکین علائم تجویز کنند.

اگر مصرف داروهای ضد افسردگی را به طور ناگهانی ترک کنید، ممکن است به سندرم قطع داروی ضد افسردگی مبتلا شوید، به خصوص اگر بیش از یک یا دو ماه دارو مصرف کرده باشید. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • بیخوابی
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • احساس شوک الکتریکی

خیلی مهم است که با پزشک خود در مورد این علائم صحبت کنید تا از عود بیماری جلوگیری کنید و با تنظیم بدن خود راه حل مناسبی برای کاهش علائم پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.