آدام موسری، رئیس اینستاگرام روز چهارشنبه در حساب کاربری خود شایعه همیشگی «شنود مکالمات کاربران توسط میکروفون گوشی» را بار دیگر رد کرد.
به گزارش تکناک، او تأکید کرد که شرکت مادر اینستاگرام، یعنی متا، هیچگاه از میکروفون کاربران برای ضبط و استفاده در هدفگیری تبلیغات بهره نمیبرد.
شایعه شنود میکروفون کاربران اینستاگرام سالها است که در میان کاربران شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود و حتی بسیاری از افراد به تجربههای شخصی خود اشاره میکنند؛ برای مثال، درباره محصولی صحبت کردهاند و کمی بعد تبلیغ آن را در فید اینستاگرام مشاهده کردهاند. همین موضوع باعث شده بود که باور عمومی به شنود پنهانی قوت بگیرد.
موسری در این باره توضیح داد: «اگر چنین اتفاقی رخ میداد، کاربران به سادگی متوجه میشدند، چرا که نشانههای روشنی مانند روشن بودن چراغ بالای صفحه یا مصرف غیرعادی باتری نمایان میشد.» او دلیل اصلی دقت بالای تبلیغات را الگوریتمهای پیشرفته متا دانست، که از دادههای دریافتی تبلیغدهندگان و اطلاعات رفتاری کاربران مشابه استفاده میکند.
این توضیحات در شرایطی مطرح میشود که متا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد دادههای حاصل از تعامل کاربران با محصولات هوش مصنوعی، از جمله چتبات Meta AI را نیز به سیستم تبلیغاتی اضافه کند. بر اساس سیاست حریم خصوصی جدید که از ۱۶ دسامبر ۲۰۲۵ اجرا میشود، دادههای شخصیتری مثل موضوعات گفتوگوی کاربران با هوش مصنوعی، به یکی از منابع کلیدی هدفگیری تبلیغات تبدیل خواهد شد.

کارشناسان معتقد هستند که این رویکرد میتواند نگرانیهای جدیتری در زمینه حفظ حریم خصوصی ایجاد کند. چرا که برخلاف دادههای عمومی وبگردی یا کلیک روی تبلیغات، گفتوگو با چتباتهای هوش مصنوعی اغلب شامل علایق، ایدهها و حتی مسائل شخصی کاربران است.
موسری البته یادآور شد که در برخی موارد، شباهت عجیب تبلیغات به مکالمات کاربران ناشی از تصادف یا اثرات روانشناختی است. وی بیان کرد: «ممکن است پیشتر یک تبلیغ را دیده باشید بدون آنکه آگاهانه توجه کنید و همین موضوع بعداً در مکالمه شما بازتاب پیدا کند.»
متا پیشتر نیز در سال ۲۰۱۶ طی یک پست وبلاگی به طور رسمی اعلام کرده بود که از میکروفون کاربران برای شنود و نمایش تبلیغات در اینستاگرام استفاده نمیکند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا نیز در جلسه استماع کنگره آمریکا این موضوع را انکار کرده بود. با وجود این، حالا که متا در حال جمعآوری دادههای گستردهتری از طریق ابزارهای هوش مصنوعی است، بحث درباره مرزهای حریم خصوصی کاربران دوباره داغ شده است.