طولانیترین تونل بزرگراهی جهان با افتتاح تونل تیانشان شِنگلی در چین، به بهرهبرداری رسید و زمان سفر میان دو شهر مهم منطقه چین را به نصف کاهش داد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک،چین، با افتتاح تونل تیانشان شِنگلی، یک رکورد جهانی تازه در حوزه زیرساختهای حملونقل ثبت کرد. این تونل که ۲۲ کیلومتر طول دارد، در مسیر بزرگراه اورومچی–یولی ساخته شده است و اکنون بهعنوان طولانیترین تونل بزرگراهی جهان شناخته میشود. این پروژه، عبور از دل رشتهکوههای تیانشان را ممکن کرده و نقش مهمی در بهبود ارتباطات منطقهای ایفا میکند.
بر اساس گزارش رسانههای دولتی چین، بهرهبرداری از این تونل، زمان سفر میان مرکز منطقهای اورومچی و شهر کورلا را از حدود هفت ساعت به ۳٫۵ ساعت کاهش داده است. این کاهش چشمگیر زمان، تأثیر مستقیمی بر جابهجایی مسافر و حملونقل کالا در این بخش از کشور خواهد داشت.
درتکناک بخوانید:معرفی ۱۰تونل غولآسا که مرزهای مهندسی را به چالش کشیده اند + تصاویر
چین، در دهههای اخیر، سرمایهگذاری گستردهای در اجرای پروژههای عظیم زیرساختی انجام داده است. از ساخت نیروگاه برقآبی سد سهدره گرفته تا توسعه کانالها، راهآهنها و بزرگراههای سراسری، این کشور تلاش کرده است با اجرای پروژههای بزرگ، رشد اقتصادی و پیوند مناطق مختلف را تقویت کند. تونل تیانشان شِنگلی، اگرچه در مقایسه با برخی ابرپروژههای ملی کوچکتر به نظر میرسد، اما از نظر فنی و اجرایی، یک دستاورد مهم به شمار میآید.

این تونل، در منطقه خودمختار سینکیانگ واقع شده است؛ منطقهای راهبردی که با هشت کشور از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان مرز مشترک دارد. موقعیت جغرافیایی سینکیانگ، این منطقه را به یکی از گلوگاههای ارتباطی چین با آسیای مرکزی تبدیل کرده است و توسعه زیرساختهای حملونقل، اهمیت اقتصادی و سیاسی آن را افزایش میدهد.
در تکناک بخوانید:چین رکورد بزرگترین تونل سپری زیر آب جهان را شکست
پیش از احداث این بزرگراه و تونل، عبور از مسیرهای کوهستانی تیانشان، زمانبر و در برخی فصلها دشوار بود. اکنون، با راهاندازی تونل جدید، جریان رفتوآمد پایدارتر شده است و ارتباط میان شمال و جنوب منطقه تسهیل شده است. این مسیر، علاوه بر جابهجایی مسافر، نقش کلیدی در انتقال انرژی، کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی ایفا میکند.
در تکناک بخوانید:نروژ عمیقترین تونل جادهای زیر دریای جهان را میسازد
کار ساخت تونل تیانشان شِنگلی، در آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد. مهندسان، در طول اجرای پروژه، با چالشهای جدی ناشی از شرایط سخت زمینشناسی، ارتفاع زیاد و دمای بسیار پایین روبهرو بودند. این تونل، در ارتفاع حدود ۳ هزار متر از سطح دریا قرار دارد؛ جایی که دما در برخی مقاطع به منفی ۴۲ درجه سانتیگراد میرسد و کار عمرانی را بسیار دشوار میکند.
به گفته مهندس ارشد پروژه، اجرای چنین تونلی با روشهای متعارف، دستکم یک دهه زمان میبرد. به همین دلیل، تیم اجرایی از یک راهبرد نوآورانه با عنوان «سه تونل بهعلاوه چهار شفت عمودی» استفاده کرد. در این روش، علاوه بر تونل اصلی، دو تونل موازی حفر شد تا بررسی زمینشناسی، دسترسی تجهیزات و ایمنی کارگران بهبود یابد.
چهار شفت عمودی نیز از سطح زمین تا عمق تونل حفر شد که برخی از آنها حدود ۷۰۰ متر عمق داشتند. این شفتها، امکان پیشبرد همزمان عملیات از چندین نقطه را فراهم کردند و سرعت اجرای پروژه را افزایش دادند. این ویژگی، رکورد عمیقترین شفت عمودی جهان برای یک تونل بزرگراهی را نیز به نام این پروژه ثبت کرده است.
کارشناسان معتقدند بهرهبرداری از این تونل، علاوه بر کاهش زمان سفر، به توسعه اقتصادی سینکیانگ و تقویت پیوند این منطقه با شبکه حملونقل ملی چین کمک خواهد کرد و نقش مهمی در تحقق راهبردهای کلان اقتصادی این کشور خواهد داشت.

















