متا در حال آزمایش چتبات مبتنیبر مدل زبان بزرگ خود، یعنی Meta AI است. این شرکت میخواهد چتبات گفتهشده را برای کاربران واتساپ و اینستاگرام در هند عرضه کند.
بهگزارش تکناک، متا مشغول آزمایش چتبات Meta AI است. این چتبات بهواسطه مدل زبان بزرگ شرکت متا به نام Llama پشتیبانی میشود. در زمان معرفی اولیه Meta AI، متا به همکاری با بینگ چت مایکروسافت نیز اشاره کرد. این یعنی چتبات متا ممکن است نتایج وب را بلافاصله ادغام کند که میتواند توانایی آن را در پاسخگویی به پرسشهای کاربران بهبود بخشد.
در فوریه ۲۰۲۳، متا برنامههایی خود برای ساخت و آزمایش چتباتها و سایر ابزارهای هوش مصنوعی را اعلام کرد. یکی از بازارهای هدف متا هند است؛ کشوری با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر کاربر فیسبوک و واتساپ و اینستاگرام. کاربران در برخی از کشورهایی آفریقایی نیز نشانههایی از ظهور Meta AI را در واتساپ گزارش کردهاند.
در سپتامبر ۲۰۲۳، متا دستیار همهکاره خود، یعنی Meta AI را با هدف جوابدادن به سؤالات کاربران بهطور مستقیم در چتها و ارائه امکان خلق تصاویر واقعگرایانه از متن به آنها رونمایی کرد. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد از این چتبات در اینستاگرام برای جستوجوی تصویری نیز استفاده میشود.
ناگفته نماند که متا تا حدودی در ساخت و ارائه ابزارهای هوش مصنوعی به کاربرانش تعلل کرده است؛ زیرا تیمهای توسعهدهنده آن فرض میکردند که فناوری هوش مصنوعی مولد هنوز کاملاً برای عرضه به عموم آماده نیست. بااینحال، OpenAI این فرضیه را باطل کرد و Meta AI را در موقعیت ضعیفتری قرار داد.
ازنظر عملی، سه دلیل وجود دارد که چرا Meta ممکن است استراتژی هوش مصنوعی خود را پیش ببرد:
- برای حفظ کاربر: اکنون کاربران انتظار دارند ابزارهای هوش مصنوعی را در برنامههای خود ببینند و بخواهند از آنها استفاده کنند. اگر Meta آنها را ارائه ندهد، یکی از نگرانیهای این شرکت ازدستدادن کاربرانش است.
- برای حفظ سرمایهگذار: سرمایهگذاران بهدنبال درآمد پایدار هستند. آنان میخواهند نشانههایی را ببینند که Meta به حمایت و ارائه محصولی متعهد است که بسیاری آن را نسل بعدی کامپیوتر میدانند.
- برای غرور خود متا: این شرکت در یک دهه گذشته سرعت بخش زیادی از زمینههایی مانند برنامههای تلفنهمراه و رسانههای اجتماعی و تبلیغات را تعیین کرده است. پس طبیعی است که نخواهد در این زمینه از رقبا عقب بیفتد.
پایه عظیم کاربران جهانی اینستاگرام و واتساپ که میلیاردها کاربر فعال ماهانه را به خود اختصاص میدهد، مطمئناً فرصتی منحصربهفرد را برای Meta بهمنظور مقیاسگذاری محصولات هوش مصنوعی خود فراهم میکند. با ادغام Meta AI در واتساپ و اینستاگرام، این شرکت میتواند مدل زبانی پیشرفته و قابلیتهای تولید تصویر خود را درمعرض دید مخاطبان بزرگی قرار دهد و بهطور بالقوه دامنه رقبای خود را حداقل روی کاغذ تحتالشعاع قرار دهد.