ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در تازهترین گفتوگوی خود در کنفرانس GitHub، بار دیگر نگاه اقتصادی این شرکت به صنعت بازیسازی را آشکار کرد.
به گزارش تکناک، این سخنان در حالی مطرح شد که تنها چند روز پیش گزارشی از بلومبرگ فاش کرده بود که مایکروسافت از بخش بازی خود انتظار حاشیه سودی تا ۳۰ درصد دارد، که این رقم تقریباً دو برابر میانگین صنعت بازیسازی است. همین فشار برای دستیابی به سودهای غیرواقعی، یکی از دلایل اصلی تعطیلی چندین استودیو، لغو پروژههای در حال ساخت و اخراج هزاران کارمند در ماههای گذشته است.
او در سخنانی که واکنشهای زیادی در پی داشت، گفت: «بهترین راه برای نوآوری، داشتن حاشیه سود خوب است، چرا که تنها در آن صورت میتوان سرمایه لازم را برای نوآوری تأمین کرد.»
ساتیا نادلا در برنامه فناوری TBPN بیان کرد: «اگر صنعت ما در نحوه تولید، محتوای تولیدی، روشهای توزیع و مدل اقتصادی نوآوری نکند، بهترین راه برای نوآوری، داشتن حاشیه سود مناسب است، چرا که این همان مسیر تأمین مالی نوآوریها است.» نادلا در طول مصاحبه، حداقل پنج بار از واژه «نوآوری» استفاده کرد، اما هیچ ایده یا برنامه مشخصی پیش یا پس از این کلمه ارائه نشد. بیشتر بخشهای مصاحبه بین صحبتهای پیچیده درباره هوش مصنوعی و تأکید بر سود سرورهای آژور مایکروسافت در نوسان بود. زمانی که موضوع به بازی رسید، نادلا چندان ایده جدیدی مطرح نکرد، اما آنچه گفت با اعتمادبهنفس و انرژی الهامبخش ارائه شد.
او تأکید کرد که مهمترین بخش مدل کسبوکار بازیها این است که باید نوآوری کنیم و رسانههای تعاملی جدیدی ایجاد نماییم، چرا که در نهایت، رقیب اصلی بازیهای ویدیویی دیگر بازیها نیستند، بلکه ویدیوهای کوتاه هستند. نویسنده گزارش میگوید که هنوز نمیدانم منظور نادلا از «رسانه تعاملی جدید» چیست، شاید به این دلیل که هنوز در حال هضم تضاد شناختی هستم؛ مردی که در سال گذشته ۹۶.۵ میلیون دلار به صورت نقدی و سهام دریافت کرده است، میگوید که بهترین راه نوآوری داشتن حاشیه سود خوب است. این نگاه شاید برای کسی منطقی باشد که نوآوری را «راهی برای تبدیل پول به پول بیشتر» میداند، اما در یک صنعت خلاقانه مانند ساخت بازیهای ویدیویی، چندان قابل قبول نیست.
ساتیا نادلا درباره استراتژی جدید مایکروسافت در حوزه بازی گفت: «ما قصد داریم همه جا و روی هر پلتفرمی حضور داشته باشیم.» نمونه بارز این رویکرد، انتشار Halo روی پلیاستیشن است. او کسبوکار نشر بازیهای مایکروسافت را با Microsoft Office مقایسه کرد و در مورد تعامل PC و کنسول گفت که بزرگترین کسبوکار گیمینگ، همان کسبوکار ویندوز است، نکتهای که گمانهزنیها درباره اینکه نسل بعدی ایکسباکس یک کامپیوتر گیمینگ خواهد بود را تقویت میکند.

نادلا اعلام کرد که مایکروسافت قصد دارد در بخش سیستمهای کنسول و PC نیز نوآوری کند. او بیان کرد: «جالب است که مردم کنسول و PC را دو دنیای جدا میدانند. ما کنسول را ساختیم تا یک PC بهتر داشته باشیم که بتواند تجربه گیمینگ بینظیری ارائه دهد.» به گفته وی، کنسول تجربه و عملکردی بیرقیب دارد که سیستم را به جلو میبرد و او مشتاق نسل بعدی کنسول و بازیهای PC است. همه ما منتظر نسل بعدی بازیهای PC هستیم، اما صحبتهای ساتیا نادلا چندان نشان نمیدهد که مایکروسافت قرار است آینده گیمینگ را هدایت کند.
با وجود تریلیونها دلار سرمایه و دههها تجربه در مدیریت ویندوز، حالا مایکروسافت در حال بازی کردن در زمین عقبافتاده است، پشت سر Valve و جامعه متنباز که لینوکس را به سیستم عاملی سریعتر و کاربرپسندتر برای بازی، حتی روی سختافزار ایکسباکس تبدیل کردهاند. اکنون نوآوری واقعی شروع شده است!

















