همه چیز درباره PS5 PRO و زمان عرضه آن

شایعات زیادی مبنی بر عرضه یک PS5 Pro جدید وجود دارد که باعث نارضایتی برخی از دارندگان PS5 شده است.

به گزارش تکناک، PS5 به نظر یک دستگاه جدید است، اما در حقیقت دو سال از عرضه آن می گذرد. سونی همیشه کنسول های ارتفا یافته خود را به تدریج عرضه می کند. این شرکت این روند را با عرضه PS4 Pro آغاز کرد.

این محصول PlayStation (5th generation video game console by Sony) مدل بالاتر و توانمندتر، سه سال پس از عرضه به PS4 به بازار آمد. PS4 در نوامبر 2013 عرضه شد و مدل Pro در نوامبر 2016 در کنار یک مدل Slim عرضه شد. PS5 در اواخر سال 2020 عرضه شد، بنابراین در نوامبر 2023، این کنسول سومین سالگرد خود را تکمیل می کند. اگر سونی از همین الگو پیروی کند، PS5 Pro هم ممکن است در نوامبر امسال عرضه شود.

بیشتر بخوانید: 

برخی معتقدند که PS4 Pro قطعا مورد نیاز بود، چون PS4 نمی توانست از عهده بازی های 4K برآید. خرید PS4 در زمان عرضه آن کار ساده‌ ای بود، اما این در مورد PS5 صدق نمی‌کرد. اگر PS5 Pro با ارتقاءهای قابل توجهی مانند سخت افزار قدرتمندتر برای کنترل اشعه ردیابی و رزولوشن بالا همراه باشد، خیلی بهتر است.

قیمت احتمالی

سونی اخیرا PS5 DualSense Edge را عرضه کرده است که به نظر می رسد برداشت جدید این شرکت از کنترلر Xbox Elite باشد. از منظر تجاری، یک PS5 Pro توانمندتر در نهایت هزینه بیشتری خواهد داشت. PS5 حدود 499 دلار در ایالات متحده و 479.99 پوند در بریتانیا قیمت دارد. Dual Sense Edge به ترتیب 199 دلار یا 209.99 پوند قیمت دارد. با سخت افزار جدید، این کنسول می تواند در نهایت هزینه بسیار بیشتری نسبت به کنسول فعلی داشته باشد. حتی اگر ببینیم به قیمت 599 دلار یا حتی 699 دلار می رسد، تعجب نمی کنیم. اما این فقط حدس و گمان است و سونی سعی می کند بعد از PS3 محافظه کارانه عمل کند.

شایعات در مورد عرضه این کنسول، به جولای امسال اشاره دارند. اما این فقط یک شایعه است و باید منتظر خبر رسمی شرکت سونی باشیم. این شرکت تمایل دارد در اواسط سال، با عرضه واقعی کنسول به فروشگاه‌ها تا ماه نوامبر، اعلامیه‌هایی را منتشر کند. بنابراین شایعات مربوط به اعلامیه ماه جولای چندان دور از واقعیت نیست.

PS5 PRO با ظاهری جدید؟

PS4 Pro یک نسخه حجیم تر، اما شیک تر از PS4 Slim بود. بنابراین، PS5 Pro باید از طراحی PS5 Slim پیروی کند… صبر کنید! بیایید کمی هم در مورد PS5 Slim صحبت کنیم. سونی همیشه نسخه های باریک تری از کنسول های پلی استیشن خود را عرضه می کند و اگر موردی وجود داشته باشد که به شدت به نسخه فشرده نیاز دارد، آن چیزی نیست جز PS5. البته این کنسول طراحی بسیار زیبایی دارد. این کنسول بی صدا و سردتر از مدل قبلی خود کار می کند. سخت افزار این کنسول کاملا قدرتمند است، اما سونی در نهایت یک نسخه فشرده را عرضه خواهد کرد. در همین حال، PS5 Pro ممکن است ترکیبی از زبان فعلی و هر زبان طراحی جدیدی باشد که با یک مدل باریک معرفی شود.

PS5 SliM می تواند در حقیقت همان PS5 اما با درایور دیسک قابل جابجایی باشد. این ویژگی به سونی اجازه می دهد تا این کنسول را در هر دو نسخه دیجیتال و دیسک درایور بفروشد. شاید هم سونی قصد دارد آن را به عنوان یک مدل فقط دیجیتال عرضه کند که به راحتی می تواند از طریق یک دیسک خوان جداگانه به دیسک ها دسترسی پیدا کند. سری S ارزان‌تر ایکس‌باکس، یک کنسول دیجیتالی است که کمی کمتر فروخته می‌شود. به هر حال، تعجب نخواهیم کرد که ببینیم PS5 Pro نیز از یک طراحی جدید برخوردار باشد.

مشخصات احتمالی PS5 PRO

با توجه به اینکه همه چیز در مورد PS5 Pro بر اساس شایعات و گمانه زنی ها است، حدس زدن مشخصات این کنسول کار بسیار سختی است. اول این که این کنسول باید وضوح 8K وعده داده شده سونی را ارائه دهد. البته PS5 هم قرار بود این وضوح را ارائه بدهد اما واقعیت داستان دیگری را به ما می گوید. در واقع، حتی گزینه 4K در حالت 60 فریم بر ثانیه هم در همه بازی ها در دسترس نیست، به خصوص زمانی که Ray-Tracing را فعال کنید.

ما همه می‌دانیم که Ray-Tracing حتی بر روی کامپیوترها سنگین است و به نظر نمی‌رسد امکان داشتن سخت‌افزار کامپیوتر های NASA در یک بسته با قیمت 499 دلار وجود داشته باشد! شاید ما نخواهیم بین وضوح تصویر و نرخ فریم یکی را انتخاب کنیم و PS5 Pro باید قادر به همزمان پشتیبانی از هر دو باشد. ما نمی‌توانیم Ray-Tracing را در همه بازی‌ها ببینیم مگر اینکه چنین تکنولوژی‌ مانند DLSS به کار گیرد.

سونی ممکن است بخواهد در راه اندازی PS VR2 آن را با نسخه قدرتمندتر PS5 ترکیب کند. شاید فکر کنید نیازی به کیفیت 8K ندارید، اما زمانی که در واقعیت مجازی بازی می کنید، قدر این کیفیت را می دانید. سونی ممکن است به دنبال ترکیب پردازنده‌های گرافیکی و معماری پردازنده‌های مرکزی مانند پردازنده‌های گرافیکی 5 نانومتری Zen 4 و RDNA-3 از AMD باشد. این یک ارتقاء نسبت به مدل فعلی است که از پردازنده Zen 2 با گرافیک RDNA 2 استفاده می کند.

شایعات اخیر به استفاده از سیستم خنک کننده آب پیشرفته نیز اشاره کرده اند. در حال حاضر، پلی‌استیشن 5 از مایع فلزی استفاده می کند که راه حل بهتری نسبت به خمیر حرارتی نقره ای است که در سری PS4 استفاده می شود. به نظر می‌رسد که مایع فلزی خنک کنندگی را به خوبی انجام می‌دهد، اما شاید فن فعلی نتواند با دمای سخت‌افزار جدید (مطالب) سازگاری داشته باشد. بنابراین سونی ممکن است بخواهد از موتور حرارتی بهتری استفاده کند تا کنسول را سرد و بدون گاز نگه دارد. البته، این به معنای افزایش قیمت نیز خواهد بود و می تواند سخت افزار کلی را پیچیده تر کند.

سونی اساسا اولین دور بازی های PS را برای PS5 به پایان رساند. این نسل با Spider-Man Miles Morales، Horizon Forbidden West، Gran Turismo 7 و God of War آغاز شد. ما همچنین چند بازی انحصاری PS دیگر داشتیم که توسط استودیوهای دیگری مانند Deadloop، Ghostwire Tokyo و Forspoken توسعه داده شدند. برخلاف بازی‌های AAA شخص ثالث، بازی های انحصاری‌های سونی، به PS4 و PS5 رسیدند. چند استثنا وجود داشت که قدرت کنسول جدید را نشان داد، مانند Ratchet and Clank: Into the Rift، Demon Souls و Returnal. اکنون ما منتظر دور جدیدی از بازی ها هستیم که قدرت واقعی PS5 را نشان دهد.

دور جدید بازی های انحصاری‌ که قرار است در PS5 ظاهر شوند، تبلیغات خوبی را برای PS5 Pro فراهم می‌کند. با این حال، ما در حال حاضر Death Stranding 2، Spiderman 2 و Wolverine را داریم که به زودی به PS5 می رسند. PS5 Pro می‌تواند هر زمان که این بازی های انحصاری‌ جدید بیایند، از آن استفاده کند.

PS5  بخرم یا برای نسخه PRO آن صبر کنم؟

فراموش نکنید که همه چیز مربوط به PS5 Pro برای حدس و گمان باز است. شایعات همچنان تشنگی ما را برای اخبار مربوط به این کنسول بیشتر خواهند کرد. ما به طور جدی انتظار داریم که سونی این کنسول را در هر زمانی قبل از PS6 عرضه کند، اما در حال حاضر، باید واقع بین باشیم.

سونی برنامه هایی برای عرضه این کنسول با حالت 8K دارد. یک پرسش و پاسخ جامع وجود دارد که توضیح می‌دهد که مدل فعلی با 8K سازگار است، اما به‌روزرسانی آینده سیستم آن را قادر می‌سازد تا در صورت موجود بودن، محتوای 8K تولید کند. اگر این شرکت در مورد ارائه 8K ، 120 فریم در ثانیه، ردیابی پرتو و موارد دیگر جدی است، پس قطعا PS5 Pro قدرتمند خواهد بود.

ما انتظار نداریم که PS5 Pro به فروش مدل معمولی آسیب برساند، اما احتمالاً هزینه بیشتری خواهد داشت. اگر واقعاً نمی‌توانید صبر کنید تا با PS5 بازی کنید و می توانید یکی از آن تهیه کنید، دلیلی برای انتظار برای PS5 Pro وجود ندارد. با این حال، اگر هیچ یک از بازی های فعلی توجه شما را به PS5 جلب نکرده است، ممکن است چند ماه صبر کردن برای نسخه Pro بهتر باشد.

1 دیدگاه برای “همه چیز درباره PS5 PRO و زمان عرضه آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.