ابرقاره بعدی زمین تا 300 میلیون سال آینده تشکیل می‌شود

بر اساس محاسبات دانشمندان ، ابرقاره جدید به نام آماسیا، از ترکیب قاره های امروزی آمریکا و آسیا، در 200 تا 300 میلیون سال آینده تشکیل خواهد شد.

محققان دانشگاه نیوکرتین استرالیا از یک ابررایانه برای تعیین اینکه جهان در زمان تشکیل ابرقاره بعدی (آماسیا)  چگونه خواهد بود استفاده کردند.

به گزارش تک ناک، بر اساس محاسبات آنها، ابرقاره جدید به نام آماسیا، از ترکیب قاره های امروزی آمریکا و آسیا، در 200 تا 300 میلیون سال آینده تشکیل خواهد شد.

سیاره ما در زیر فضاهای بیرونی ساکن اش در حال چرخش عظیمی است که طی میلیون ها سال آینده خود را نشان می دهد. هفته گذشته، Interesting Engineering گزارش داد که چگونه دانشمندان یافته‌های نادر را از اعماق زیر سطح زمین مطالعه می‌کنند تا بینشی در مورد عملکرد زمین درونی به دست آورند.

اکنون، گروه تحقیقاتی دینامیک زمین و دانشکده علوم زمین و سیاره‌ای در دانشگاه نیو کرتین از یک ابر رایانه برای پیش‌بینی تأثیر احتمالی حرکت صفحات تکتونیکی غول‌پیکر استفاده کرده‌اند.

شکل گیری قاره ها
در طول دو میلیارد سال گذشته، قاره‌های زمین در موارد متعدد با یکدیگر برخورد کرده و ابرقاره‌ای را تشکیل داده‌اند. این چرخه که هر 600 میلیون سال اتفاق می افتد و تمام قاره های جهان را گرد هم می آورد چرخه جاری ابرقاره نامیده می شود.

بیش از 700 میلیون سال پیش، ابرقاره قبلی شروع به تجزیه شدن کرد و شروع به کوچک کردن ابر اقیانوس پانتالاسا کرد. اقیانوسی که در اوج خود در زمان پرسه زدن دایناسورها بر روی زمین، بزرگترین اقیانوس بود امروزه با نام اقیانوس آرام شناخته می شود.
با این حال، چرخه جاری ابرقاره به این معنی است که در طول 200 تا 300 میلیون سال آینده، گستره کنونی اقیانوس آرام که هزاران کیلومتر است، کوچک تر می‌شود و قاره‌های آمریکا و آسیا را به هم نزدیک می‌کند و آماسیا را تشکیل می‌دهد.
بر اساس محاسبات انجام شده توسط محققان، اقیانوس‌های جوان‌تر مانند اقیانوس اطلس و اقیانوس هند، بعید است در دور بعدی حرکت صفحات تکتونیکی بسته شوند. جالب اینجاست که قاره استرالیا نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد، زیرا انتظار می رود قبل از تشکیل آماسیا ابتدا این قاره با آسیا برخورد کند.

بر اساس محاسبات دانشمندان ، ابرقاره جدید به نام آماسیا، از ترکیب قاره های امروزی آمریکا و آسیا، در 200 تا 300 میلیون سال آینده تشکیل خواهد شد.

آماسیا چگونه خواهد بود؟
در حال حاضر، موقعیت‌های جغرافیایی هفت قاره تأثیرات عمده‌ای بر محیط‌ زیست و اکوسیستم‌های این خشکی‌ها دارد. حتی فرهنگ های بشری نیز تحت تأثیر این شرایط است. بنابراین، محققان مشتاقند بدانند زندگی در این ابرقاره چگونه خواهد بود.
به گفته محققان، می توان انتظار داشت که سیاره زمین در زمان تشکیل ابرقاره به شدت متفاوت باشد. انتظار می رود سطح آب در دریاها پایین تر باشد و فضای داخلی ابرقاره به مناطق خشک تبدیل شود. دمای روزانه نیز در محدوده بالایی پیش بینی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.