آمریکا اولین راکتور هسته‌ای کوچک جهان را می‌سازد

دفتر انرژی هسته ای ، کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده آمریکا اولین طراحی راکتور هسته ای کوچک مدولار را تایید کرده است.

دفتر انرژی هسته ای در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد، کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده آمریکا اولین طراحی راکتور هسته ای کوچک مدولار را تایید کرده است.

به گزارش تکناک، انرژی هسته ای برای بازگشت بزرگ آماده است زیرا کشورها به دنبال دور شدن از انتشار کربن سوخت های فسیلی هستند اما به طور کامل راهی را برای استفاده پایدار از انرژی های تجدیدپذیر پیدا نکرده اند.

نیروگاه های بادی و خورشیدی نه می توانند انرژی پیوسته ارائه دهند و نه می توانند ظرفیت تولید آنها را در زمان تقاضای بالا تنظیم کنند.

انرژی هسته ای به خوبی با این نیاز مطابقت دارد زیرا تولید انرژی می تواند بر اساس تقاضا افزایش یا کاهش یابد، همچنین تولید انرژی منجر به انتشار کربن نمی شود. پیشرفت‌ها در طراحی راکتورهای هسته‌ای به دنبال کوچک‌تر کردن و ساخت سریع‌تر نیروگاه‌ها هستند.

راکتور هسته ای مدولار کوچک

digikala

به طور معمول، نیروگاه های هسته ای در این سایت های بزرگ ساخته می شوند و مقیاس عظیم آنها به این معنی است که ساخت پروژه می تواند تا یک دهه یا حتی بیشتر طول بکشد. این منجر به افزایش هزینه ها می شود که یک انتقاد قابل توجه برای این منبع انرژی است.

دفتر انرژی هسته ای ، کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده آمریکا اولین طراحی راکتور هسته ای کوچک مدولار را تایید کرده است.

راکتور های هسته ای کوچک مدولار (SMR) به دنبال رفع این مشکل در نیروگاه های هسته ای هستند و با استفاده از قطعاتی ساخته می شوند که می توانند در یک کارخانه تولید شوند و سپس به محلی ارسال شوند تا بتوان آنها را مونتاژ کرد. ردپای کوچکتر راکتورها به این معنی است که آنها به فضای سایت کمتر و زمان کمتری برای ساخت نیاز دارند.

NuScale، یک شرکت طراح SMR مستقر در اورگان است و آخرین طرح آنها بر اساس یک راکتور آب سبک است که در آن هر ماژول نیرو می تواند 50 مگاوات برق تولید کند. ماژول قدرت از فرآیندهای طبیعی مانند همرفت و گرانش برای خنک کردن راکتور استفاده می کند و در نتیجه نیاز به آب، انرژی یا نیروی کار اضافی را از بین می برد.

درخواست صدور گواهینامه طراحی NuScale در سال 2018 توسط NRC ایالات متحده پذیرفته شد، که سپس بررسی فنی نهایی خود را تا سال 2020 تکمیل کرد. این طرح در ژوئیه 2022 تایید شد و با تغییر قوانین اخیر، NRC اولین SMR را در ایالات متحده تایید کرده است. از 21 فوریه 2023، متقاضیانی که به دنبال مجوز برای ساخت تاسیسات هسته ای در ایالات متحده هستند، می توانند این طرح را انتخاب کنند.

مسیر پیش رو

رآکتور NuScale جدا از اینکه اولین طراحی SMR است که توسط NRC ایالات متحده تأیید شده است، همچنین هفتمین طراحی راکتوری است که تاکنون توسط مسئولان تأیید شده است، که نشان دهنده سرعت پیشرفت در صنعت است.

کارخانه نمایشی NuScale با شش ماژول در حال حاضر در آیداهو ساخته می شود و انتظار می رود تا سال 2029 تکمیل شود و یک سال دیگر طول می کشد تا به طور کامل عملیاتی شود.

لازم به ذکر است، این شرکت همچنین انتظار دارد که هزینه های انرژی تا زمانی که نیروگاه آماده بهره برداری شود 50 درصد افزایش یابد و نگرانی های مربوط به نیروگاه های انرژی هسته ای بزرگتر را نیز به طراحی SMR بازگرداند.

جدای از آن، SMR ها همچنین زباله های هسته ای تولید می کنند که باید با آنها مبارزه کرد و ساخت بیش از حد آنها مشکلات جدیدی نسبت به مشکلاتی که اکنون در تلاش برای حل آن هستیم، ایجاد می کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.