استارشیپ قدرتمندترین موشک جهان می‌شود

اسپیس ایکس مدعی است استارشیپ به زودی از ناسا سبقت خواهد گرفت و به قدرتمندترین موشک جهان تبدیل خواهد شد.

اسپیس ایکس مدعی است استارشیپ به زودی از ناسا سبقت خواهد گرفت و به قدرتمندترین موشک جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش تکناک، اسپیس ایکس در حال آماده شدن برای پرتاب مداری استارشیپ، موشک عظیم کاملاً قابل استفاده مجدد است که امیدوار است از آن برای ارسال انسان به مریخ استفاده کند.

اسپیس ایکس در یک پرونده نظارتی توضیح داده است که پرواز آزمایشی استارشیپ حدود 90 دقیقه طول خواهد کشید و در ابتدای سفر در حالی که بر فراز خلیج مکزیک مسیر خود را به سمت مدار اصلی می پیماید، مشاهده خواهد شد.

همانطور که واشنگتن پست اشاره می کند، تاریخ مشخصی برای اولین پرواز مداری Starship مشخص نشده است و چندین تاریخ توسط ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس و ریاست آن گوین شاتول، به صورت پیشنهادی مشخص شده است. با این حال، این موشک عظیم به وضوح به پایان کارزار آزمایشی قبل از پرتاب خود نزدیک شده است.

اسپیس ایکس از نسل بعدی موتورهای رپتور اختصاصی خود برای استارشیپ استفاده می کند و تعدادی از این موتورها را در طی آزمون های آتش استاتیک اخیر بر روی Booster 7 و Ship 24 که نمونه های اولیه فوق سنگین برای استارشیپ هستند و احتمالا برای پرتاپ مداری مورد استفاده قرار بگیرند آزمایش کرده است.

استارشیپی که به طور کامل روی هم چیده شده است، بلندتر از موشک آرتمیس I ناسا، سیستم پرتاب فضایی (SLS) خواهد بود که اخیراً به عنوان قدرتمندترین موشک تمام دوران شناخته شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، استارشیپ این موفقیت را نیز برای اسپیس ایکس به دست خواهد آورد. لازم به ذکر است این شرکت قبلاً با موشک فالکون هوی خود رکورد داشته است.

SLS در هنگام بلند شدن حدود 9.5 میلیون پوند نیروی رانش تولید کرد در حالی که فالکون هوی اساساً از سه تقویت کننده فالکون 9 که به هم بسته شده اند برای تولید 5 میلیون پوند نیروی رانش استفاده می کند. انتظار می رود Starship با تولید نیروی رانش عظیم 17 میلیون پوندی، رکورد ثبت شده توسط SLS را بشکند.

با این حال، استارشیب تا عملیاتی شدن فاصله دارد و موفقیت آمیز بودن پرواز آزمایشی مداری تضمین نشده است. ماسک سال گذشته در جریان یک نشست مهندسی در آکادمی ملی علوم توضیح داد: خطرات زیادی در ارتباط با اولین پرتاب وجود دارد، بنابراین نمی‌توانم بگویم که احتمالاً موفقیت‌آمیز خواهد بود، اما فکر می‌کنم پیشرفت زیادی خواهیم داشت.

استراتژی اسپیس ایکس برای ادامه رکورد کنی

در صورت بروز مشکل در مرحله آزمایش اسپیس‌ایکس سیاستی برای برنامه عقب‌نشینی و توسعه مجدد موشک‌های خود و جمع‌آوری حداکثر داده‌های ممکن را دارد.

به گزارش واشنگتن پست، ابی تریپاتی، مدیر سابق اسپیس ایکس اخیراً گفته است بهتر است اکنون آنها را از دست بدهید تا در آینده از دست بروند زیرا داده ها را روی میز گذاشتید و از اینکه در مرحله توسعه دچار شکست شوید و این اتفاق در معرض دید عموم قرار گیرد بسیار می ترسید.

آنها افزودند: در اسپیس ایکس، ریسک پذیری، تا زمانی که برای پرسنل و دارایی ایمن باشد، بسیار تشویق می شود. این یک استراتژی است که تاکنون به خوبی به اسپیس ایکس خدمت کرده است، و با این استراتژی سال گذشته را همراه با رکورد شکنی برای موشک فالکون 9 پشت سر گذاشته ایم. در ماه مه سال گذشته، اسپیس ایکس پس از آزمایش پرواز در ارتفاع بالا، برای اولین بار نمونه اولیه استارشیپ را فرود آورد.

این فرود موفقیت آمیز پس از چند برخورد انفجاری در سکوی پرتاب انجام شد. دیدن اینکه آیا استارشپ اولین تلاش خود را برای فرود که قرار است در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی انجام شود  پس از یک پرواز آزمایشی مداری انجام می دهد یا خیر، جالب خواهد بود. شاید خیلی لازم نباشد منتظر بمانیم تا بفهمیم و به زودی شاهد نتایج امیدوار کننده ای باشیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.