افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف گوشت قرمز

یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف دو وعده گوشت قرمز در هفته می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در بزرگسالان افزایش دهد.

به گزارش تکناک، طبق تحقیقات جدیدی که هفته گذشته در مجله آمریکایی تغذیه منتشر شد، مصرف هفتگی دو وعده گوشت قرمز فرآوری نشده با 51 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

دیابت نوع 2 به این معنی است که بدن قادر به استفاده صحیح از انسولین نیست. برخی از افراد می توانند دیابت (diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period) خود را با اصلاح رژیم غذایی مدیریت کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است به دارو نیاز داشته باشند.

دکتر شیائو گو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: توصیه می‌کنیم مصرف گوشت قرمز را به کمتر از دو وعده در هفته محدود کنید و اگر یکبار بخورید بهتر است.

علاوه بر اشاره به تأثیر منفی گوشت قرمز بر خطر دیابت نوع 2، محققان کشف کردند شرکت‌کنندگانی که پروتئین‌های گیاهی را جایگزین گوشت قرمز کردند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها کاهش یافت.

گو توضیح داد که پروتئین‌های گیاهی، مانند آجیل و لوبیا، معمولاً دارای چربی‌های غیراشباع بالا و چربی‌های اشباع کم هستند.

گو گفت: بهتر است گوشت قرمز را که به طور سنتی منبع اصلی پروتئین بوده است، با منابع گیاهی سالم پروتئین در رژیم غذایی جایگزین کنیم.

در این مقاله نحوه تاثیر مصرف گوشت قرمز بر خطر ابتلا به دیابت، مزایای پروتئین گیاهی و اینکه چرا اهمیت به کاهش خطر دیابت برای سلامت کلی مهم است را برای شما آورده ایم.

تاثیر گوشت قرمز بر انسولین

چند جنبه مختلف از گوشت قرمز وجود دارد که می تواند نیاز بدن به انسولین را مختل کند.

یک متخصص تغذیه به نام دکتر گریس دروچا می گوید: چربی اشباع شده می تواند عملکرد سلول های بتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را کاهش دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن ممکن است به اندازه کافی انسولین مورد نیاز برای ذخیره قند خون اضافی تولید نکند.

دروچا گفت: علاوه بر این، انسولین ساخته شده ممکن است برای انجام وظیفه خود که کلید باز کردن سلول‌ها برای ذخیره قند خون اضافی است، مؤثر نباشد.

او توضیح داد که به طور خاص، محتوای کم چربی غیراشباع چندگانه (PUFA) در گوشت قرمز می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

از سوی دیگر، جایگزینی مقداری گوشت قرمز با غذاهایی با PUFA می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

او گفت: یک PUFA خاص که اسید لینولئیک بود و برای جایگزینی حتی 5 درصد از چربی اشباع شده (مانند گوشت قرمز) مصرف می‌شود، مقاومت به انسولین را کاهش داد.

اما محتوای چربی اشباع شده تنها جنبه گوشت قرمز نیست که می تواند مانعی برای انسولین افراد باشد.

دروچا توضیح داد که آهن هِم موجود در گوشت قرمز استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. این باعث می شود بدن در برابر استفاده موثر از انسولین مقاوم تر شود.

او گفت: آهن هِم عملکرد سلول‌های بتا را که سلول‌هایی در پانکراس هستند که انسولین می‌سازند را نیز مختل می‌کند.

گوشت‌های قرمز فرآوری‌شده معمولاً دارای محتوای بالایی از نیترات‌ها و محصولات جانبی آن‌ها هستند که مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد اندوتلیال که نوعی بیماری عروق کرونر غیرانسدادی (CAD) است را تقویت می‌کند.

در این وضعیت، دروچا توضیح می دهد که هیچ انسداد شریان قلب وجود ندارد، اما رگ های خونی بزرگ در سطح قلب به جای گشاد شدن (باز شدن) منقبض می شوند (باریک).

او گفت: بیماری غیرانسدادی عروق کرونر بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد تا مردان و باعث درد مزمن قفسه سینه می شود.

در حالی که این عوارض جانبی مرتبط با گوشت قرمز به این معنی نیست که شما باید آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، مهم است که آگاه باشید که چگونه منبع پروتئینی می تواند بر جنبه های مختلف سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.

فواید پروتئین گیاهی برای دیابت

در حالی که گوشت قرمز ممکن است موانعی در رابطه با انسولین ایجاد کند، پروتئین های گیاهی برعکس عمل می کنند.

گو توضیح داد که پروتئین های گیاهی سرشار از چربی های اشباع نشده و چربی های اشباع کمی هستند. این ترکیب می تواند مکانیسم های بیولوژیکی اصلی را که می تواند منجر به ایجاد دیابت نوع 2 شود، کاهش دهد.

او گفت: یافته‌های ما قویاً تأیید می‌کند که اتخاذ این استراتژی رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیامدهای آن کمک می‌کند، که در نهایت سلامت و رفاه مردم را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.

این مطالعه مصرف گوشت قرمز را در نزدیک به 217000 زن و مرد در ایالات متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که افزایش خطر پس از اغمال تغییرات در سبک زندگی و عوامل سلامتی مانند شاخص توده بدنی (BMI) همچنان قوی بود.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که مصرف گوشت قرمز را محدود کنید زیرا اغلب چربی اشباع آن بیشتر است. گو گفت: این برای همه صدق می کند.

منابع پروتئینی جایگزین

دروچا موارد زیر را به عنوان منابع جایگزین پروتئین برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف گوشت قرمز هستند توصیه می کند:

  • تخم مرغ
  • ماهی
  • لوبیا
  • نخود سبز
  • حبوبات
  • سویا
  • عدس
  • گندم کامل
  • اسپیرولینا(نوعی جلبک سبز)

اهمیت به کاهش خطر ابتلا به دیابت

گو گفت: میزان دیابت در ایالات متحده و در سرتاسر جهان به سرعت در حال افزایش است، که یک زنگ خطر است که نرخ بسیاری از بیماری‌های جدی دیگر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، دستورالعمل‌های رژیمی باید به توصیه محدود کردن مصرف گوشت قرمز ادامه دهند و در عوض منابع گیاهی پروتئین یا مقادیر متوسطی از غذاهای لبنی را انتخاب کنند.

بر اساس گزارش ملی آمار دیابت در سال 2019 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، 37.3 میلیون نفر (بیش از 1 در 10) در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند.

طبق همین گزارش، از هر 5 نفر مبتلا به دیابت، بیش از 1 نفر نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند.

گو گفت: پیشگیری از دیابت مهم است زیرا این بیماری جدی است و همچنین یک عامل خطرناک اصلی برای بیماری های قلبی عروقی و کلیوی، سرطان و زوال عقل است.

گو توضیح داد که ارتباط بین بیماری های قلبی عروقی و دیابت به سطح بالای قند خون که در دیابت مشاهده می شود، برمی گردد که به بافت ها در تمام قسمت های بدن از جمله رگ های خونی آسیب می رساند.

مطالعه بار جهانی بیماری ها، جراحات و عوامل خطر (GBD) در سال 2019 تخمین زد که تقریباً 896000 مرگ ناشی از مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده در سطح جهان است.

با وجود این یافته ها، هنوز نمی توانیم بگوییم همه باید از خوردن گوشت قرمز خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.