افزایش زباله‌های فضایی با متلاشی شدن ماهواره روسی

یک ماهواره اسرارآمیز روسی در اوایل ژانویه متلاشی شد و ابری از زباله را ایجاد کرد که می تواند صد سال یا بیشتر به دور زمین بچرخد.

یک ماهواره اسرارآمیز روسی در اوایل ژانویه متلاشی شد و ابری از زباله را ایجاد کرد که می تواند صد سال یا بیشتر به دور زمین بچرخد.

به گزارش تکناک ،بر اساس یک پست رسانه اجتماعی از نیروی فضایی ایالات متحده که زباله های مداری را ردیابی می کند، فضاپیمای Kosmos 2499 در 3 ژانویه از هم پاشید.

این اتفاق ماموریت اسرارآمیز Kosmos 2499 را به پایان می‌رساند و مقدار فزاینده ای از قطعات متلاشی شده به زباله های فضایی که به دور سیاره ما می چرخند اضافه کرد.

رمز و راز Kosmos 2499

نیروی فضایی ایالات متحده در روز دوشنبه 8 فوریه در توییتر توضیح داد که متلاشی شدن Kosmos 2499 حداقل 85 قطعه زباله قابل ردیابی را ایجاد کرد. این تکه‌های زباله در ارتفاع 726 مایلی (1169 کیلومتری) در حال چرخش هستند، به این معنی که می‌تواند بیش از یک قرن طول بکشد تا کشش اتمسفر آنها را به زمین بازگرداند.

digikala

گزارشی از Space.com اشاره می کند که متلاشی شدن Kosmos 2499 مانند ماموریت آن یک راز است. این ماهواره در ماه می 2014 توسط یک سکوی پرتاب راکت روسی، به فضا پرتاب شد اگرچه به طور رسمی در مانیفست پرتاب گنجانده نشد.

ردیاب‌های ماهواره‌ای ایالات متحده در ابتدا ماهواره را به عنوان قطعه‌ای از زباله فهرست‌بندی کردند، اما سپس دیدند که این شی در حال انجام مانور است. بنابراین پس از چند ماه مجدداً طبقه بندی شد و با نام Kosmos 2499 شناخته می شود.

طبق گزارش‌ها، ارتش ایالات متحده ردیابی Kosmos 2499 را در ماه‌های بعد دنبال کرد و متوجه شد که مانور می‌دهد و هفته‌ها پس از پرتاب به فاصله 0.33 مایلی (0.53 کیلومتری) از مرحله استقرار ابتدایی رسیده است. این منجر به این گمانه‌زنی شد که Kosmos 2499 ممکن است در حال آزمایش نوعی فناوری باشد که به یک فضاپیما اجازه می‌دهد ماهواره‌های دیگر را بگیرد و از مدار خارج کند.

مشاهدات زمینی بعدها نشان دادند که Kosmos 2499 کمتر از 1 فوت (0.3 متر) عرض داشت، همچنین مشاهدات ثابت کردند که در سال‌های بعد این ماهواره مانورهای بیشتری نیز انجام داده است. هدف واقعی آن هرچه که باشد، این ماهواره مرموز به مشکل رو به رشد زباله های فضایی افزوده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی قبلاً مجبور به انجام چندین مانور شده است تا از مشکل زباله‌های فضایی روسیه که از آزمایش تسلیحات ماهواره‌ای در سال 2021 ایجاد شده است رهایی یابد. شرکت فضایی خصوصی ایالات متحده اسپیس ایکس همچنین به دلیل تعداد ماهواره‌های اینترنتی استارلینک که به مدار می‌فرستد، انتقاداتی را به خود جلب کرده است و باعث شده گروهی از ستاره‌شناسان در برابر شیوه‌های پرتاب واکنش نشان دهند.

آژانس فضایی اروپا در وب سایت خود می گوید که تقریباً 36،500 قطعه زباله فضایی به اندازه 4 اینچ (10 سانتی متر) به دور سیاره ما می چرخند. این قطعات ترکش مانند با سرعت گلوله حرکت می کنند. در بدترین سناریو، آنها می توانند یک اثر آبشاری به نام سندرم کسلر ایجاد کنند، که باعث می شود زباله ها قطعه بزرگتری از ماشین های فضایی را متلاشی کنند که به نوبه خود باعث تولید زباله های بیشتر می شود. این روند می تواند بر اکتشافات فضایی و همچنین نجوم برای سال های طولانی تأثیر منفی بگذارد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.