این ماده شیمیایی پلاستیکی باعث چاقی در کودکی می شود

مطالعه‌ای در اسپانیا نشان داد که قرار گرفتن در معرض بیسفنول A (یک ماده شیمیایی رایج در پلاستیک‌ها)، بر میکروبیوم روده کودکان تأثیر می‌گذارد و می تواند باعث چاقی در کودکی شود.

به گزارش تک ناک، بیسفنول A یا به اختصار BPA که یک ماده شیمیایی مصنوعی است، به‌طور گسترده در تولید اقلام پلاستیکی با ماندگاری طولانی مانند لیوان‌های یکبار مصرف، بطری‌های آب و رزین‌های اپوکسی استفاده می‌شود اما به عنوان یک ماده مختل‌کننده غدد درون‌ریز هم عمل می‌کند و فعالیت‌های هورمونی طبیعی بدن را مختل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض BPA می‌تواند از جنبه‌های مختلف به سلامت انسان آسیب برساند و به‌طور بالقوه بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد.

اما تاکنون ارتباط این ماده شیمیایی با چاقی در کودکان مشخص نبوده است. اخیراً محققان اسپانیایی با هدف درک رابطه پیچیده بین این فرآیند و چاقی دوران کودکی، گروهی متشکل از 100 کودک را به‌منظور شناسایی میکروب‌هایی که در قرار گرفتن در معرض و تخریب BPA نقش دارند، مورد مطالعه قرار دادند. محققان در مطالعه خود که اخیراً به نام mSystems منتشر شده است، گونه‌های باکتری منحصر به‌فرد بیشتری را در کودکان با وزن طبیعی نسبت به کودکان دارای اضافه وزن یا چاق پیدا کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض BPA می‌تواند جوامع میکروبی متفاوتی را در کودکان با وزن طبیعی نسبت به کودکان چاق یا دارای اضافه وزن، افزایش دهد.

کودکان با وزن طبیعی در مقایسه با کودکانی که اضافه وزن یا چاق بودند دارای تنوع بیشتری در باکتری‌های روده‌ای خود بودند.

تحقیق در مورد قرار گرفتن در معرض BPA و چاقی در کودکی

دکتر مارگاریتا آگیلرا، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما کشف کردیم که جامعه میکروبی روده بسته به BMI (شاخص توده بدنی) فرد، به قرار گرفتن در معرض BPA واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. این ارتباطات بر تعامل پیچیده بین میکروبیوم روده و پاتوفیزیولوژی انسانی ناشی از قرار گرفتن در معرض تجمعی BPA تاکید می‌کند.

مطالعات قبلی علائم و اثرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض BPA را بررسی کرده‌اند. محققان دیگر از موش‌های آزمایشگاهی و توالی‌یابی ژن 16S rRNA استفاده کرده‌اند که می‌تواند میکروب‌ها را در مخلوط‌های پیچیده‌ای از مواد مانند مواد روده یا آب، آشکار کند. برای مطالعه جدید، محققانی از جمله دکتر آنا لوپز-مورنو که این تحقیق را به عنوان بخشی از پایان نامه دکتری خود رهبری می‌کرد، تجزیه و تحلیل نمونه‌های کشت شده را با توالی آمپلیکون ترکیب کردند که رویکردی است که طبق دانش آنها، قبلا استفاده نشده است.

106 کودک در این مطالعه شرکت کردند که تقریباً نیمی از آنها پسر و نیمی دختر بودند و همه در سنین 5 تا 10 سال بودند. آنها در پروژه OBEMIRISK شرکت کرده بودند که تحقیقی برای درک تأثیر متقابل بین BPA و میکروبیوم روده با حمایت مالی سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا انجام است.

60 نفر از بچه‌ها وزن طبیعی داشتند. بقیه بچه‌ها یا اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. نمونه‌های مدفوع کودکان در معرض چندین سطح BPA قرار گرفتند و به مدت 3 روز انکوبه شدند. سپس، محققان از توالی‌یابی 16s rRNA و توالی آمپلیکون استفاده کردند و در نهایت 333 گونه باکتری مقاوم به BPA را شناسایی کردند.

تأثیر گسترده‌تر و آگاهی

گونه‌های کلستریدیوم و رومبوتسیا که در نمونه‌های کشت‌شده با BPA یافت شدند، غنای جوامع میکروبیوتا را ارتقا دادند. به‌طور کلی، آگیلرا خاطرنشان کرد که کودکان با وزن طبیعی میزبان شبکه‌ای متنوع‌تر، غنی‌تر و ساختاریافته‌تر از باکتری‌ها نسبت به کودکان چاق و دارای اضافه وزن هستند. به گفته وی، این نتایج نشان می دهد که میکروبیوم روده در کودکان با وزن طبیعی ممکن است در مواجهه با مواد بیگانه مانند BPA ،  انعطاف‌پذیرتر باشد.

آگیلرا گفت: دانستن اینکه کدام میکروب‌ها در شبکه پیچیده‌ای که  BPA، چاقی و میکروبیوم روده را به هم متصل می‌کند، نقش دارند، می‌تواند به مداخلات آینده و تغییرات سیاستی اشاره کند که ممکن است خطر چاقی کودکان را در سراسر جهان کاهش دهد. او گفت که در تحقیقات آینده، محققان قصد دارند به‌طور مشابه بررسی کنند که چگونه قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی مصنوعی از جمله پارابن‌ها و فتالات‌ها، ممکن است بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیر بگذارد. با این حال، هدف اصلی گروه او، فهمیدن مکانیسم‌های پشت یک تهدید نامرئی اما گسترده است.

آگیلرا گفت: ما می‌خواهیم در مورد خطرات سلامتی مرتبط با میکروپلاستیک‌هایی که وارد بدن ما می‌شوند و آنهایی که در محیط ما زندگی در گردش هستند، آگاهی را افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.