برج Tor Alva بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی جهان

برج Tor Alva که بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی جهان محسوب می‌شود، برای قرار گرفتن در یک روستای دورافتاده سوئیس آماده می‌شود.

به گزارش تک‌ناک،این برج سفید که محققان دانشگاه ETH زوریخ آن را توسعه داده‌اند، از بیش از صد ستون تشکیل می‌شود و در بالای آن یک فضا برای اجرا قرار دارد.

برج Tor Alva با همکاری مؤسسه فرهنگی Nova Fundaziun Origen ایجاد شده است و در حال حاضر در بخش‌های مختلف چاپ شده و پس از حمل و جابجایی در محل ساخت در روستای دورافتاده مولگنز در کوهستان‌های الپ سوئیس، قرار خواهد گرفت.

این برج دارای سبکی پیچیده تحت تاثیر سبک باروک است و ارتفاع آن به 30 متر می‌رسد. ستون‌های چاپ سه‌بعدی شده، پنج طبقه را پشتیبانی می‌کنند و نمای نیمه باز آن را تشکیل می‌دهند . همچنین یک غشای سبک وزن قابل جابجایی نیز برای محافظت از فضای داخلی در صورت لزوم نصب می‌شود.

بازدیدکنندگان وارد طبقات پایینی خواهند شد که از ستون‌های بزرگ تشکیل شده و فضاهای کوچکتر و با ابهت بیشتری را ایجاد می‌کنند.

سپس از یک پلکان مارپیچ بالا می‌روند و هر طبقه به طور محسوسی مطبوع‌تر و سبک‌تر می شود و سپس این ساختمان در سالنی در بالاترین طبقه به اوج خود می‌رسد. بالاترین طبقه شامل یک صحنه و صندلی برای 45 بازدید‌کننده است و برای کنسرت‌های کوچک و اجراهای تئاتر استفاده می‌شود. هنگامی که این اجراها در نهایت به پایان می‌رسند، برج برچیده می‌شود و در جای دیگری بازسازی می‌شود.

همه قطعات برج سفید Tor Alva نیازی به قالب یا تقویت ندارند

انتظار می‌رود فرآیند چاپ واقعی حدود 900 ساعت طول بکشد و به روشی مشابه سایر پروژه‌های معماری چاپ سه بعدی انجام می‌شود. فرآیند چاپ شامل پرینترهای سه بعدی رباتیک است که مخلوطی شبیه سیمان نرم را از یک نازل در لایه‌ها بیرون می‌آورند تا ساختار اصلی قسمت‌های مختلف برج را برای مونتاژ بسازند.

دپارتمان فناوری‌های ساختمان دیجیتال ETH Zurich توضیح داد: کل ساختار برج با استفاده از یک نرم‌افزار سفارشی طراحی شده است که امکان تعریف دقیق هندسه را فراهم می‌کند و می‌تواند داده‌های لازم را مستقیماً به ربات‌های چاپ ارسال کند.

این فناوری امکان تولید عناصر غیر استاندارد و سفارشی را به صورت کارآمد فراهم می‌کند. در این مقیاس این نوع اشکال با استفاده از فناوری‌های سنتی تقریباً غیر قابل تولید هستند. در این روش ساخت جدید، برج از 102 ستون چاپ‌شده به صورت سه‌بعدی تشکیل شده است. عناصر فقط در جاهایی که به لحاظ سازه‌ای لزوم دارد با بتن پر شده‌اند که همین مسئله باعث کاهش قابل توجه مصرف مصالح می‌شود. این روش ساخت، از تولید ضایعات را جلوگیری می‌کند زیرا هیچ قالبی برای ریختن بتن لازم نیست.

در مدت زمان بسیار کوتاهی، معماری پرینت سه بعدی از یک مفهوم آینده‌نگر به تولید مساکن اصلی، خانه‌های کوچک و حتی دفاتر تبدیل شده است. پروژه برج سفید یک جهش بزرگ دیگر برای این فناوری در حال رشد است و انتظار می‌رود تا اواسط سال 2024 تکمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.