تلاش برای جلوگیری از برخورد شهاب سنگ آپوفیس با زمین

محققان از آرایه HAARP (برنامه تحقیقاتی یونوسفر فعال با فرکانس بالا) برای شلیک امواج رادیویی 9.6 مگاهرتز به سیارک XC15 2010 استفاده خواهند کرد

دانشمندان دانشگاه آلاسکا و سازمان ناسا می خواهند شهاب سنگ XC15 2010 را بررسی کنند تا آمادگی خود را در برابر برخورد شهاب سنگ آپوفیس با زمین مورد آزمایش قرار دهند.

به گزارش تکناک، این سیارک خطرناک (آپوفیس) ممکن است در سال 2029 به سیاره ما برخورد کند. اعتقاد بر این است که در 13 آوریل 2029، این شهاب سنگ (تکهٔ جامد بازمانده از جرم‌هایی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌واره) 10 برابر از ماه به زمین نزدیکتر خواهد بود.

محققان از آرایه HAARP (برنامه تحقیقاتی یونوسفر فعال با فرکانس بالا) برای شلیک امواج رادیویی 9.6 مگاهرتز به سیارک XC15 2010 استفاده خواهند کرد.هارپ یک برنامه تحقیقاتی با بودجه دولتی است که به طور کلی یونوسفر (بخشی از جو زمین در ارتفاع 50 تا 400 مایلی از سطح) را مطالعه می کند.

با این حال، این اولین باری است که از آن برای بررسی یک سیارک استفاده می شود.

هارپ (HAARP) در اعماق سیارک حفاری خواهد کرد

ستاره شناسان برای شناسایی شهاب سنگ (meteorite : piece of solid matter from outer space that has hit the earth) امواج رادیویی را در فضا شلیک کرده اند. با اینکار آنها شکل، مسیر حرکت، ساختار سطح و بسیاری از خصوصیات دیگر سیارک را مشخص می کنند. برای این منظور از امواج رادیویی دارای محدوده فرکانسی یا در باند S (2،000 تا 4،000 مگاهرتز) یا باند X (8،000 تا 12،000 مگاهرتز) استفاده می کنند.

جالب اینجاست که برای کاوش 2010 XC15، محققان از امواجی با فرکانس بسیار پایین تر (9.6 مگاهرتز) و طول موج های بلندتر استفاده می کنند، زیرا، آنها نه تنها تمایل دارند سطح شهاب سنگ را کاوش کنند بلکه می خواهند بدانند که در داخل چیست؟

اطلاعات مربوط به فضای داخلی می‌تواند جزئیات مهمی را در مورد آسیب‌هایی که یک شهاب سنگ می‌تواند ایجاد کند را نشان دهد و به دانشمندان کمک کند تا یک ضد استراتژی موثر را کشف کنند.

مارک هاینز، محقق و مهندس ارشد ناسا، در توضیح بیشتر این موضوع گفت: آنچه جدید است و ما در تلاشیم تا انجام دهیم، کاوش فضای داخلی شهاب سنگ با رادارهای طول موج بلند و تلسکوپ های رادیویی از زمین است. طول موج‌های بلندتر می‌توانند به داخل یک جسم نفوذ کنند.

او همچنین افزود: اگر توزیع جرم را بدانید، می‌توانید ضربه‌گیر موثرتری بسازید، زیرا می‌دانید که کجا باید شهاب سنگ هدف قرار دهید.”

همه نگاه ها به HAARP و 2010 XC15 است.

در 27 دسامبر، فاصله بین XC15 2010 و زمین تقریباً دو برابر فاصله زمین و ماه خواهد بود.HAARP در هر ثانیه در این فاصله 9.6 میلیون موج رادیویی شلیک می کند و این روند هر دو ثانیه تکرار می شود.

این آزمایش بسیار مهم است زیرا اگر محققان بتوانند XC15 2010 را با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس پایین در چنین فاصله طولانی با موفقیت بررسی کنند. سپس آنها می توانند به راحتی از همان روش برای تجزیه و تحلیل شهاب سنگ آپوفیس استفاده کنند.

اگرچه آپوفیس به احتمال زیاد به زمین برخورد نخواهد کرد، با این وجود در صورت برخورد عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد.

تلاش برای جلوگیری از برخورد شهاب سنگ آپوفیس با زمین
آنتن های HAARP

به عنوان مثال، در پاسخ به سؤالات متداول که احتمال برخورد شهاب سنگ آپوفیس به زمین را بررسی می‌کند، انجمن سیاره‌ای در وب‌سایت خود نوشت: آپوفیس تا چند صد کیلومتر از محل برخورد خود باعث تخریب گسترده خواهد شد و انرژی آزاد شده برابر با بیش از 1000 مگاتن TNT یا ده ها تا صدها سلاح هسته ای خواهد بود.

علاوه بر این، شهاب سنگ آپوفیس فقط یک سیارک است. سیارک های زیادی وجود خواهند داشت که از کنار آنها عبور خواهند کرد یا حتی ممکن است در آینده به زمین برخورد کنند. امواج رادیویی با فرکانس پایین می توانند نقش کلیدی در درک ترکیب این اجرام فضایی مرموز داشته باشند و در عین حال به ما کمک کنند مکانیسم دفاعی سیاره ای خود را تقویت کنیم.

با این حال، قبل از وقوع همه اینها، HAARP و امواج رادیویی با فرکانس پایین آن باید اولین آزمایش خود را که قرار است در 27 دسامبر برگزار شود، پشت سر بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.