توانایی عجیب قارچ های جنگلی در تجزیه پلاستیک ها

تحقیقات نشان می دهد قارچ های جنگلی به مانند کاری که با پوست درختان می کنند می‌توانند پلاستیک‌ها را بخورند و تجزیه کنند.

به گزارش تکناک، قارچ های جنگلی خاصی که بیشتر در درختان و کنده‌های افتاده جنگل‌ها یافت می‌شوند کربن موجود در چوب را هضم کرده و می شکنند و آن را به صورت دی‌اکسید کربن دفع می کنند.

بر اساس مطالعه جدیدی که چهارشنبه در مجله PLOS One منتشر شد و توسط Live Science پنجشنبه گزارش شد، قارچ های جنگلی می توانند همین کار را با پلاستیک های آلوده نیز انجام دهند.

قارچ های جنگلی سفید می‌توانند از آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی که واکنش‌های شیمیایی درون سلول‌ها را تسریع می‌کنند، برای تجزیه کردن پلاستیک‌های موجود در تمام گوشه‌های سیاره ما استفاده کنند. نیازی به گفتن نیست که این یک اقدام بسیار مفید است.

 قارچ های جنگلی برای تجزیه پلیمرها استفاده می شود

رنوکا آتانایاکه، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد آسیب شناسی گیاهی در دانشگاه کلانیا در سریلانکا، به لایو ساینس گفت: ما به این فکر می‌کردیم که آیا این قارچ‌ها می‌توانند این چوب‌های سخت مقاوم در برابر پوسیدگی و به ویژه لیگنین را تجزیه کنند؟ خوشبختانه آنها سلاح‌هایی با خود دارند تا برخی پلیمرهای دیگر را نیز تجزیه کنند، مانند پلی اتیلن یا پلاستیک.

محققان 50 نمونه قارچ از چوب‌های سخت پوسیده یافت شده در منطقه خشک جنگلی دیمبولاگالا در مرکز سریلانکا را بررسی کردند. سپس قارچ ها را در معرض دو وعده غذایی قرار دادند: ظرفی با پلی اتیلن کم چگالی (نوعی پلاستیک) و ظرفی با پلاستیک و چوب.

آنها دریافتند که اگرچه قارچ های جنگلی به طور کلی چوب را به پلاستیک ترجیح می دهند، اما همچنان پلی اتیلن را تجزیه می کنند.

آتانایاک به Live Science گفت: ما فکر می‌کنیم که این موجودات از نظر متابولیکی انعطاف‌پذیر هستند، و این ممکن است یک مزیت تکاملی باشد. قارچ ها باید در محیط زیست با استفاده از هر آنچه در دسترس بود زنده می ماندند.

تحقیقات بیشتری برای ایجاد مسیرهای شیمیایی جدید قارچ ها باید انجام شود، زیرا مسیر های گذشته با خوردن پلی اتیلن تغییر می کنند. با این حال، محققان گزارش می دهند که پوسیدگی سفید از برخی آنزیم های اکسید کننده برای تجزیه چوب و پلاستیک استفاده می کند.

حذف پلاستیک ها

اکنون، دانشمندان امیدوارند که با شناسایی دقیق آنزیم‌هایی که این موجودات برای تخریب پلاستیک ترشح می‌کنند و تکثیر آن‌ها بتوانند به حذف 400 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید شده در هر سال در سراسر کره زمین کمک کنند. این زباله‌ها را می‌توان در محل‌های دفن زباله و دسته های بزرگ در اقیانوس یافت که باعث آلودگی میکروپلاستیکی حتی تا قطب جنوب می‌شود.

آتانایاک به Live Science گفت که کار جدید یک «گام کوچک کوچک» به سمت استفاده احتمالی از قارچ‌ها برای مقابله با آلودگی پلاستیکی است. قبل از رها شدن این قارچ ها در زباله های پلاستیکی، دانشمندان باید نحوه عملکرد آنها در شرایط مختلف مشخص کنند و تعیین کنند که آیا تهدیدی برای درختان به حساب می آیند یا خیر؟ با این حال، در شرایط محدود ممکن است روزی بتوانیم از این مورد استفاده کنیم، اما قبل از آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.