سایه سنگین عارضه قلبی بر سر مبتلایان کووید19

قلب‌های موش‌های آلوده به کووید-19 ، افزایش فیبروز و گشاد شدن الیاف را نشان می دهد که این موارد یک شاخص رایج کاردیومیوپاتی اولیه در موش‌ها است

 ویروس کووید19 می تواند با ایجاد تغییراتی در کانال های کلسیم بر ضربان قلب تأثیر بگذارد و همچنین این ویروس می تواند باعث عارضه های قلبی نظیر التهاب و استرس اکسیداتیو در قلب شود.

به گزارش تکناک ویروس کووید19 می تواند به عارضه قلبی مرگبار بیانجامد. مطالعات علمی نشان می دهد که افراد مبتلا به کووید-19 نسبت به افراد بدون کووید-19، 55 درصد بیشتر در معرض یک عارضه قلبی عروقی نامطلوب از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ هستند. همچنین ریسک بیشتری برای ابتلای آنان به سایر مشکلات قلبی مانند آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب) و میوکاردیت (التهاب عضله قلب) وجود دارد.

اخیرا محققان، برخی از تغییراتی را که در قلب رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای شود، مطالعه کرده‌اند. یکی از محققان به نام ریکن،  نتایج مطالعه  خود را در شصت و هفتمین نشست سالانه انجمن بیوفیزیک در سن دیگو کالیفرنیا، ارائه کرد.

این تیم تحقیقاتی، افزایش استرس اکسیداتیو (تولید مضر مولکول‌های ناپایدار)، سیگنال‌های التهاب و همچنین تغییراتی در میزان کلسیم را در بافت قلب بیماران مبتلا به کووید-19، مشاهده کردند. آنها همچنین تغییرات نامطلوب پروتئینی به نام RyR2 را به عنوان مسئول تنظیم سطح یون کلسیم قلب شناسایی کردند. عضله قلب مانند تمام سلول های ماهیچه ای، برای انقباض به یون های کلسیم نیاز دارد.

مدیریت یون های کلسیم در سیستم قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن، ضروری است بنابریان هنگامی که میزان کلسیم در قلب تغییر می کند، می تواند باعث آریتمی یا نارسایی قلبی شود.

برای مطالعه بیشتر تغییرات قلب، محققان از یک نمونه موش آلوده به کووید-19 استفاده کردند. آنها تغییراتی در بافت قلب موش، از جمله نفوذ سلول های ایمنی، رسوب کلاژن (نشان دهنده آسیب)، مرگ سلول های قلبی و لخته شدن خون مشاهده کردند.

آنها همچنین تغییرات پروتئوم قلب یعنی پروتئین‌هایی که توسط سلول‌های قلب آزاد می‌شوند، را اندازه‌گیری کردند و الگوهایی مطابق با تغییرات مشاهده‌ شده در قلب‌های افراد آلوده به کووید-19 و همچنین نشانگرهای کاردیومیوپاتی را یافتند که این مسئله می‌تواند کار قلب را برای پمپاژ خون به بدن سخت‌تر کند و منجر به نارسایی قلبی شود.

مارکس گفت: پزشکان باید از تغییرات قلبی مرتبط با ویروس COVID-19 آگاه باشند چراکه هرچه آگاهی بیشتری در مورد جنبه های خاص یک بیماری ایجاد شود، احتمال بهبود درمان بیماران، بیشتر می شود.

مارکس می گوید: در نهایت، ما می خواهیم واقعاً بفهمیم که چه چیزی باعث بیماری قلبی می شود و چگونه می توانیم آن را برطرف کنیم. فهمیدن تغییرات در سطوح مولکولی، ممکن است اهداف درمانی داروهایی را نشان دهد که می توانند علائم قلبی مرتبط با COVID-19 را بهبود بخشند و به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا این مسائل را به طور مؤثرتری تشخیص داده و درمان کنند.

علاوه بر این، درک عوارض قلبی ناشی از  COVID-19 می تواند به مقامات بهداشت عمومی کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه واکنش به همه گیری COVID-19 اتخاذ کنند، به ویژه به افرادی که بیشتر در معرض مشکلات قلبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.