شناسایی سریع ویروس‌های تنفسی با هوش مصنوعی

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی (AI) یک آزمایش تشخیصی پیشگامانه برای شناسایی ویروس های تنفسی در عرض پنج دقیقه از طریق نمونه های بینی و گلو، ایجاد کرده اند.

به گزارش تکناک، این آزمایش تشخیصی می‌تواند چندین ویروس را شناسایی کند و بین سویه‌های مختلف ویروس، تمایز قائل شود و از روش‌های فعلی، دقیق‌تر عمل می کند.

مقاله منتشر شده در ACS Nano روش جدید تشخیص و شناسایی ویروس ها را توصیف می کند.

تشخیص چهره برای میکروب ها

فناوری نشان گذاری مولکولی، با استفاده از یادگیری ماشینی برای ایجاد یک پلتفرم تصویربرداری تشخیصی جهانی است که مستقیماً بیمار را بررسی می کند و می‌تواند در کسری از ثانیه تشخیص دهد که کدام پاتوژن در این عارضه  تنفسی وجود دارد ، دقیقاً مانند نرم‌افزار تشخیص چهره، اما برای میکروب‌ها.

تحقیقات اولیه نشان داد که این آزمایش می‌تواند ویروس کووید19 را در نمونه‌های گرفته شده از بیماران شناسایی کند. با این حال، دانشمندان مشتاق بودند تا تعیین کنند که آیا این آزمایش می تواند برای تشخیص عفونت های تنفسی متعدد، مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. برای انجام این کار، محققان با بیمارستان جان رادکلیف همکاری کردند تا این روش جدید را تأیید کنند.

آنها ویروس ها را با DNA تک رشته ای در بیش از 200 نمونه در بیمارستان نشانه گذاری کردند. تصاویر نمونه‌های نشانه گذاری شده با استفاده از یک میکروسکوپ فلورسانس گرفته شد و توسط نرم‌افزار یادگیری ماشینی خاصی که برای تشخیص ویروس‌های خاص با تجزیه و تحلیل برچسب‌های فلورسانس آن‌ها آموزش دیده بود، پردازش شد، که برای هر ویروس به‌صورت متفاوتی نشان داده می‌شوند.

نتایج نشان داد که این فناوری می‌تواند به سرعت انواع و سویه‌های ویروس‌های تنفسی از جمله ویروس آنفولانزا و کووید-19 را در عرض پنج دقیقه و با دقت بیش از 97 درصد شناسایی کند.

نقطه مراقبت

در سال 2021، نیکلاس شیالیس و دکتر نیکول راب، نویسندگان این مطالعه، دانشگاه Oxford spin-out Pictura Bio را برای گرفتن مجوز این فناوری تأسیس کردند. هدف این تیم تحقیقاتی، تبدیل این روش به یک تست تشخیصی با ایجاد یک تصویرگر اختصاصی و کارتریج یکبار مصرف برای استفاده در تست نقطه مراقبت، با ورودی محدود از کاربر است. این شرکت همچنین در حال افزایش تعداد ویروس‌هایی است که نمونه ها روی آن‌ها آموزش دیده‌اند و قصد دارد سایر عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را در نمونه‌های تنفسی، خون و ادرار بررسی کند.

این فناوری سریع‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر، دقیق‌تر و مقاوم‌تر از هر آزمایش دیگری است. اگر محققین بخواهند ویروس جدیدی را شناسایی کنند، فقط کافی است که نرم افزار را دوباره برای تشخیص آن آموزش دهند، به جای اینکه یک آزمایش کاملا جدید بسازند. یافته‌های این تیم پتانسیل این روش را برای متحول کردن تشخیص ویروس ها و کنترل گسترش بیماری‌های تنفسی نشان می‌دهد.

این تیم معتقد است که این فناوری ضروری است زیرا ظهور ویروس های جدیدی مانند COVID-19 اجتناب ناپذیر است. بنابراین، فناوری‌های تشخیصی پیشرفته‌تری برای کاهش تأثیر ویروس‌های جدید بر سلامت عمومی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.