شکل جدیدی از یخ ساخته شد

محققان نوع جدیدی از یخ را کشف کرده اند که شباهت عجیبی به آب مایع دارد و به طور بالقوه درک ما از آب و اسرار متعدد آن را بازنویسی می کند.

یک تیم مشترک از دانشمندان دانشگاه کمبریج و دانشگاه کالج لندن یک نوع جدید از یخ را کشف کردند که بیش از هر یخی شبیه آب است.

به گزارش تکناک، بر اساس بیانیه مطبوعاتی این تیم تحقیقاتی، این نوع یخ ممکن است برای درک شناخته شده ترین مایعات حیاتی باشد.

بر خلاف یخ کریستالی معمولی، شکل جدید یخ غیر متبلور است، که در آن مولکول‌ها مانند مایع به هم ریخته هستند.

تیم تحقیقاتی این یخ بی شکل جدید را در این آزمایش تولید کردند و یک مدل در مقیاس اتمی در یک شبیه سازی رایانه ای بوجود آوردند. در آزمایش‌ها، یخ کریستالی با استفاده از فرآیند آسیاب گلوله ای در یک ظرف فولادی به ذرات ریز تبدیل شد. اگرچه این روش اغلب برای ایجاد مواد بی شکل استفاده می شود، با این وجود، یخ هرگز پیش از این در معرض آسیاب گلوله ای قرار نگرفته است.

محققان کشف کردند که آسیاب گلوله ای نوعی یخ بی شکل با چگالی قابل مقایسه با آب مایع و شرایطی شبیه به آب ولی به شکل جامد و بر خلاف سایر یخ های شناخته شده تولید می کند. به یخ جدید آنها اصطلاح یخ آمورف با چگالی متوسط (MDA) داده شد.

محققان نوع جدیدی از یخ را کشف کرده اند که شباهت عجیبی به آب مایع دارد و به طور بالقوه درک ما از آب و اسرار متعدد آن را بازنویسی می کند.

دکتر مایکل دیویس، یکی از نویسندگان، که مدل‌سازی محاسباتی را انجام داده است، می‌گوید: کشف MDA سؤالات زیادی را در مورد ماهیت آب مایع ایجاد می‌کند، بنابراین درک ساختار اتمی دقیق MDA بسیار مهم است. ما شباهت های قابل توجهی بین MDA و آب مایع پیدا کردیم.

پیشنهاد شده است که یخ بی شکل به عنوان مدلی برای آب مایع عمل می کند. یخ های آمورف از لحاظ تاریخی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: یخ های با چگالی بالا و یخ های کم چگالی.

دانش پذیرفته شده این بوده است که هیچ یخی در این بازه چگالی (بین یخ و آب) وجود ندارد. پروفسور کریستوف سالزمن، نویسنده ارشد، نشان می‌دهد که چگالی MDA دقیقاً در این بازه چگالی قرار دارد و این یافته ممکن است پیامدهای گسترده‌ای برای درک ما از آب مایع و بی نظمی های فراوان آن داشته باشد.

علاوه بر این، MDA دارای کیفیت خیره کننده ای است که نسبت به انواع یخ منحصر به فرد می باشد. آنها از طریق کالریمتری دریافتند که MDA با تبدیل مجدد به یخ معمولی، مقدار قابل توجهی گرما آزاد می کند. گرمای تولید شده توسط تبلور مجدد MDA ممکن است به حرکات تکتونیکی کمک کند. این یافته نشان می دهد که آب به طور کلی می تواند یک ماده ژئوفیزیکی با انرژی بالا باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.