چگونه فشار سینوسی را کاهش دهیم؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که سریعترین راه برای کاهش فشار سینوسی چیست؟

به گزارش تکناک، سینوزیت یا عفونت سینوسی یکی از دلایل اصلی فشار سینوسی است.اگر فشار سینوسی دارید ممکن است درد دردناک، کوبنده و ضربان دار داشته باشید.

رقیق کردن مخاط و تخلیه آن از سینوس‌ها می تواند کمک کند و راهی سریع برای کاهش این فشار (stress : organism’s response to a stressor such as an environmental condition or a stimulus) است. تنفس بخار، فشار دادن کمپرس گرم به صورت، نوشیدن آب و استفاده از اسپری بینی نیز به رقیق شدن مخاط شما کمک می کند.

دکتر کریستوفر تامپسون، متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) گفت: آلرژی‌ها، تغییرات ارتفاع (یعنی هنگام پرواز) و حتی تفاوت‌های ساختاری هر فرد می‌توانند باعث احساس درد و فشار شوند.

ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث فشار سینوسی می شود و 10 راه برای تسکین درد ناشی از آن را بیاموزید.

چه چیزی باعث فشار سینوسی می شود؟

فشار سینوسی ممکن است باعث درد پشت چشم، حساس شدن صورت و دندان درد شود. سینوزیت یا همان بافت های ملتهب و متورم پوشاننده سینوس های شما، معمولاً باعث فشار سینوسی می شود. عفونت یا واکنش التهابی باکتریایی، قارچی یا ویروسی معمولاً باعث سینوزیت می شوند.

عواملی که خطر سینوزیت و در نتیجه فشار سینوسی را افزایش می دهند عبارتند از:

  • آلرژی یا سرماخوردگی که مخاط اضافی تولید می کند و سینوس های شما را مسدود می کند
  • ساختارهای آناتومیکی تغییر یافته (به عنوان مثال، انحراف تیغه بینی یا پولیپ بینی)
  • تغییرات ارتفاع (به عنوان مثال، هنگام پرواز یا غواصی)
  • فیبروز کیستیک که بیماری است که باعث ایجاد مخاط غلیظ و چسبنده می شود و خطر رشد باکتری ها را افزایش می دهد
  • آدنوئیدهای بزرگ شده، بافت های کوچک بین بینی و پشت گلو
  • داشتن فرزندان در سن مهدکودک
  • سیگار کشیدن
  • سیستم ایمنی ضعیف

10 راه برای کاهش فشار سینوسی

شما نمی توانید علت دقیق فشار سینوسی خود را درمان کنید. با این حال، اکثر داروهای موجود بدون توجه به علت، به کاهش التهاب و تورم سینوس کمک می کنند.

درمان های ساده برای کاهش فشار سینوسی در خانه عبارتند از:

  • بخور
  • سینوس های خود را با آب نمک بشویید
  • یک حوله گرم را چند بار در روز به صورت خود فشار دهید
  • مسکن مصرف کنید
  • اسپری های ضد احتقان بینی را امتحان کنید
  • برای مرطوب نگه داشتن هوای خانه از یک دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید
  • از اسپری های بینی استروئیدی استفاده کنید

علاوه بر آن درمان‌های خانگی، در ادامه این مطلب راه‌هایی برای درمان فشار سینوسی وجود دارد تا بتوانید در سریع ترین زمان احساس بهتری داشته باشید.

  1. آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند فشار سینوسی از جمله سردرد و درد پشت چشم در صورت داشتن عفونت باکتریایی سینوس را کاهش دهند.

با این حال، سینوزیت معمولاً خود به خود از بین می رود، بنابراین به احتمال زیاد نیازی به آنتی بیوتیک نخواهید داشت. در صورت داشتن تب ۳۸ درجه یا بالاتر و تورم دردناک اطراف چشم، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

نکته قابل توجه: تمام آنتی بیوتیک ها را همانطور که یک پزشک تجویز می کند مصرف کنید. اگر در حین مصرف آنتی بیوتیک دچار اسهال، بثورات پوستی یا عفونت مخمری واژن شدید، به پزشک اطلاع دهید.

  1. ضد احتقان ها

اسپری ها و قرص های ضد احتقان بینی به طور موثری به کاهش فشار و درد سینوسی کمک می کنند. اما اینها راه حل های کوتاه مدت هستند.

دکتر تامپسون گفت: در یک عفونت حاد، یک ضد احتقان می تواند مفید باشد، اما اکسی متازولین اگر بیش از چند روز استفاده شود، می تواند اعتیادآور شود. ضد احتقان های خوراکی که به طور منظم استفاده می شوند، می توانند اثرات قلبی عروقی داشته باشند. چنین داروهایی برای استفاده کوتاه مدت هدف گذاری شده اند.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا از داروهای ضداحتقان (OTC) که می توانند فشار خون را افزایش دهند، استفاده نکنید. اگر به محرک‌ها حساس هستید، هنگام استفاده از داروهای ضد احتقان ممکن است دچار مشکل در خواب شوید.

  1. شستشوی بینی

بینی مانند یک فیلتر هوا برای ریه های شماست. بینی ذرات، مانند آلرژن ها و محرک ها را فیلتر می کند. اگر به ذرات حبس شده در بینی خود حساسیت دارید، ممکن است احساس احتقان کنید.

شستشوی بینی راهی سریع برای شستشوی آن محرک ها و احساس آرامش است. برخی از فرمول ها می توانند اثرات ماندگارتری نسبت به بقیه داشته باشند.

سه روش اصلی برای شستشوی بینی وجود دارد:

  • شستشو با نمک(سالین): این یک راه حل کوتاه مدت برای تمام مشکلات سینوسی است. شستشو با نمک بینی محتویات بینی شما را بیرون می‌کشد تا محرک‌های گیر کرده را از بین ببرد. شستشو با نمک انسداد بینی را از بین می برد و مخاط را رقیق می کند و تنفس را آسان تر می کند.
  • شستشو استروئیدی: مخلوط کردن سالین با یک استروئید (به عنوان مثال، بودزونید) برای ورود به عمق سینوس‌ها به استروئید اجازه می‌دهد تا تورم حفره‌های سینوس را کاهش دهد. اسپری‌های استروئیدی به درمان آلرژی کمک می‌کنند، بنابراین افراد مبتلا به آلرژی فصلی ممکن است با شستشو استروئیدی تسکین پیدا کنند.
  • شستشو با زایلیتول: زایلیتول که یک الکل قندی با اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی است، به شستشوی سینوس های شما کمک می کند. شستشو زایلیتول آب را از بافت‌های بینی شما خارج می‌کند و بهتر از شستشو نمکی باعث رفع احتقان می‌شود. همچنین به پیشگیری از بیماری ها و عفونت های تنفسی کمک می کند، که ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات مزمن سینوسی مفید باشد.
  1. استروئیدهای بینی

اگر فشار سینوسی مرتبط با آلرژی دارید، ممکن است استروئیدهای بینی به شما کمک کند. اگر قبلاً از اسپری OTC مانند فلوناز (فلوتیکاسون) یا (مومتازون) استفاده نکرده اند، می‌توانید آن را امتحان کنید.

تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر فقط گاهی اوقات از آنها استفاده کنید، آنها کاربردی نخواهند بود و شما باید از آنها به طور مداوم استفاده کنید.

ممکن است تشخیص دهید که آلرژی شما چه زمانی در بدترین حالت خود است. قبل از ظاهر شدن علائم خود، دارو مصرف کنید، سپس استفاده از استروئید بینی را در طول فصل ادامه دهید تا از علائم جلوگیری کنید.

  1. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDها

اگر علائم شما آزاردهنده هستند، از یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی OTC (NSAID)  برای کاهش فشار سینوسی و تسکین درد استفاده کنید.

NSAID ها مانند آلو (ناپروکسن) یا ادویل و موترین (ایبوپروفن) معمولاً بهتر از تیلنول (استامینوفن) عمل می کنند. NSAID ها تورم و التهاب را کاهش می دهند. در مقابل، تیلنول ممکن است درد را بی حس کند، اما به علت وجود درد کمکی نمی کند.

  1. نقاط فشار

شما می توانید به صورت دستی فشار سینوسی را با تحریک نواحی خاص روی صورت یا نقاط فشار، کاهش دهید.

در هر دو طرف صورت خود، سعی کنید به آرامی مناطقی مانند:

  • استخوان گونه
  • سینوس ها
  • فضای بین پایه و دو طرف جمجمه و فک پایین

اعمال فشار کم به آن نواحی به تخلیه لنف از صورت شما کمک می کند. لنف یک مایع شفاف یا سفید است که از مایع روده ها و گلبول های سفید تشکیل شده است. تجمع لنف اضافی ممکن است باعث تورم و در نتیجه فشار سینوسی شود.

  1. آب زیاد بنوشید

نوشیدن مایعات زیاد ممکن است به کاهش و جلوگیری از فشار سینوسی کمک کند. اگر دچار کم آبی هستید، مخاط شما برای پاکسازی محرک ها بسیار غلیظ خواهد بود.

روشی که بینی از بدن محافظت می کند، تشخیص چیزهای تحریک کننده است که در آنجا به دام افتاده اند. سپس مغز سیگنالی را به بدن شما می فرستد تا از شر آن موارد تحریک کننده خلاص شود و بدن شما مخاط تولید می کند تا محرک خارجی را پاک کند.

مخاط غلیظ، سینوس های شما را مسدود می کند و باعث احتقان و فشار می شود. حتی ممکن است در اثر رشد باکتری دچار عفونت شوید.

  1. بخار

اگر هوای خشک باعث تحریک سینوس ها شود، بخار چه از یک دستگاه مرطوب‌کننده باشد چه از دوش آب گرم، می‌تواند تا حدودی درد و فشار سینوسی را کاهش دهد. البته بخار یک راه حل بلند مدت نیست.

برخی از نواحی مرطوب هستند و شما می توانید باعث رشد بیش از حد برخی کپک ها شوید که آنها می توانند آلرژی یا تورم را بدتر کنند.

  1. جراحی

اگر سینوزیت مزمن یا عود کننده دارید، بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا در مورد مزایای احتمالی جراحی سینوس به شما توضیح دهد. سینوزیت مزمن علائم سینوسی را برای بیش از سه ماه ایجاد می کند. سینوزیت راجعه شامل بیش از چهار قسمت سینوزیت در یک سال است.

دکتر تامپسون گفت: جراحی می تواند برای باز کردن سینوس ها مفید باشد تا بهتر تخلیه شوند. می‌توانید به اندازه‌ای که می‌خواهید از سالین استفاده کنید، اما اگر وضعیت شما به حدی باشد که نیاز به جراحی داشته باشید و هنوز از سالین استفاده می‌کنید، فقط محتویات بینی‌تان را بیرون می‌کشید، نه سینوس‌هایتان را.

اگر عفونت قارچی سینوس باعث فشار سینوسی شما شود، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. جراحی می تواند ساختارهای آناتومیک غیرطبیعی مانند انحراف سپتوم و پولیپ بینی را که باعث فشار سینوسی می شوند، اصلاح کند.

  1. کمپرس گرم

یک کمپرس گرم مخاط شما را رقیق می کند تا در صورت گرفتگی بینی به تخلیه سینوس ها کمک کند و فشار سینوسی را کاهش دهد. یک پارچه را با آب گرم مرطوب کنید و روی پیشانی و بینی خود قرار دهید. برای کاهش احتقان و فشار سینوسی چندین بار در روز این کار را تکرار کنید.

چیزهایی که در هنگام داشتن فشار سینوسی باید از آنها اجتناب کرد

فشار سینوسی ممکن است باعث ناراحتی شود و در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند. ممکن است بتوانید با اجتناب از محرک های رایج از فشار سینوسی جلوگیری کنید.

اگر مستعد سینوزیت و فشار سینوسی هستید، از موارد زیر اجتناب کنید:

  • محرک های آلرژی (به عنوان مثال، حیوانات، گرده گیاهان)
  • گرد و غبار و
  • پرواز در صورت گرفتگی بینی
  • هنگام خم شدن به جلو، سر خود را پایین نگه دارید
  • کپک، که ممکن است در داخل و خارج از خانه شما رشد کند
  • سیگار کشیدن
  • تغییرات ناگهانی دما یا دمای بسیار سرد یا گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.