کاربرد عجیب نارگیل و لیمو در مدیریت مصرف انرژی

محققان با استفاده از از نارگیل و لیمو ماده ای سازگار با محیط زیست ساخته اند که می تواند برای خنک کردن و حتی گرم کردن خانه ها استفاده شود.

تیمی از محققان از موسسه فناوری سلطنتی  KTH در استکهلم با استفاده از از نارگیل و لیمو ماده ای سازگار با محیط زیست ساخته اند که می تواند برای خنک کردن و حتی گرم کردن خانه ها استفاده شود.

به گزارش تکناگ، همزمان با روند گرمایش جهانی، یافتن روش های  پایدار برای خنک نگه داشتن خانه ها و فضاهای داخلی ضرورت بیشتری پیدا می کند چراکه سیستم های تهویه فعلی، سالانه میلیون ها تن دی اکسید کربن جذب کننده گرما را در جو منتشر می کنند.

این گروه یک مصالح ساختمانی از نارگیل، لیمو و چوب اصلاح شده، ایجاد کردند. این ماده تجدیدپذیر به عنوان یک باتری حرارتی کامپوزیت چوب عمل می کند و می تواند یک تغییر بالقوه در ساخت و سازهای سازگار با محیط و مدیریت انرژی ایجاد کند. نتایج مطالعه این محققان در مجله Small منتشر شده است.

وقتی از این ماده جدید در ساخت و ساز مسکن استفاده می‌شود، قابلیت جذب گرما و سرما را دارد. تیم تحقیقاتی برآورد می‌کند که اگر این ماده را در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد قرار دهید، حدود ۱۰۰ کیلوگرم از آن در گرمایش یا سرمایش می‌تواند حدود ۲.۵ کیلووات ساعت را در روز صرفه جویی کند.
این فرآیند با حذف لیگنین از چوب آغاز می‌شود، که منافذ چوب را باز می‌کند و همچنین رنگ را از بین می‌برد و در نتیجه چوب شفاف ایجاد می‌شود. سپس شکاف های چوب با مرکبات (آکریلات لیمونن) و مولکول های مبتنی بر نارگیل پر می شوند.

مولکول‌های آکریلات لیمونن وقتی گرم می‌شوند به یک پلیمر زیستی تبدیل می‌شوند و استحکام چوب را حفظ می‌کنند و اجازه می‌دهند نور به آن نفوذ کند. در نتیجه، مولکول‌های نارگیل می‌توانند در داخل ماده به دام بیفتند و ذخیره و آزادسازی انرژی را تسهیل کنند.

نکته جالب توجه این است که مولکول های نارگیل می توانند از حالت جامد به مایع تبدیل شوند و با این تغییر انرژی را جذب کنند و یا از حالت مایع به جامد تبدیل شوند و انرژی را آزاد کنند. سلین مونتاناری، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای گفت: این تبدیل تقریباً به همان شکلی که آب یخ می زند و ذوب می شود اتفاق می افتد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که می توان در صورت نیاز، از این روش انتقال برای گرم کردن یا خنک کردن محیط اطراف خود استفاده کنیم. علاوه بر این، این مصالح ساختمانی برای صرفه جویی در مدیریت مصرف انرژی هم مفید هستند.

پیتر اولسن در توصیف کاربردهای این ماده می‌افزاید: این ماده می تواند در آینده در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. هنگام تابش نور خورشید، چوب شفاف می شود و انرژی بیشتری ذخیره می کند، در حالی که شب ها، گرمای ذخیره شده روز، آزاد می شود. این امر به مدیریت مصرف انرژی برای گرمایش کمک می‌کند و در عین حال باعث بهبود رشد گیاهان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.