کشف درمان جدید ام اس و آلزایمر

 دانشمندان ملکول هایی شناسایی کردند که می تواند نقش زیادی در جلوگیری از نشت خون در سد خونی مغزی و جلوگیری از بروز ام اس و آلزایمر داشته باشد

به گزارش تکناک، مغز به عنوان مرکز کنترل بدن، به یک ایمنی قوی در برابر پاتوژن ها یا سموم در گردش نیاز دارد. سد خونی مغزی (BBB) ​​این عملکرد حیاتی را انجام می دهد، اما می تواند نفوذپذیر باشد. اکنون، دانشمندان در دانشگاه استنفورد مولکول‌های درمانی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند به بهبود آن کمک کنند و به طور موثر از بیماری‌های عصبی پیشگیری کنند.

BBB یا سد خونی مغزی با تشکیل یک پوشش نیمه تراوا در داخل رگ‌های خونی که مغز را تغذیه می‌کند، باعث جهش مغز می شود و تقریباً همه چیز را به‌جز مواد مغذی، یون‌ها و مولکول‌های هسته عملکرد عصبی برمی‌گرداند. متأسفانه، اگر این سد آسیب ببیند، می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر یا سرطان مغز شود.

کالوین کو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یک سد خونی مغزی نفوذپذیر، مسیر مشترک برای بسیاری از بیماری‌های مغزی است، بنابراین توانایی مسدود کردن این سد، هدف طولانی مدت در دنیای پزشکی بوده است.

در این مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه استنفورد مولکول هایی را بررسی کردند که ممکن است به آنها اجازه انجام این کار را بدهد. به نظر می رسد کلید این مشکل، یک مسیر ارتباطی به نام سیگنالینگ WNT است که به حفظ سد خونی مغزی کمک می کند. این مسیر توسط یک گیرنده پروتئینی به نام “frizzled” آغاز می شود.

این تیم تحقیقاتی مولکولی را شناسایی کردند که FZD4 را فعال می‌کند. FZD4 گیرنده‌ای است که در سلول‌های اندوتلیال عروق خونی مغز وجود دارد. سپس آن ها نسخه‌ای از این مولکول به نام L6-F4-2 را توسعه دادند که به گیرنده متصل می‌شود و سیگنال‌های WNT را 100 برابر کارآمدتر راه‌اندازی می‌کند.

محققان این آزمایش را روی موش ها با شرایط مشابه انجام دادند و نتایج موفقیت آمیز بود. البته مانند هر مطالعه دیگری بر روی حیوانات، هیچ تضمینی وجود ندارد که این نتایج لزوماً برای انسان‌ها نیز اعمال شود، اما تیم تحقیقاتی می‌گوید که این مطلعه می‌تواند اولین گام در درمان و پیشگیری از بیماری‌های عصبی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.