با مصرف این سبزیجات و میوه ها دیابت نمی گیرید

 مطالعات جدید نشان داده است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را می توان با مصرف آنتوسیانین ها که رنگدانه های قرمز، بنفش و آبی موجود در میوه ها و سبزیجات غده ای هستند، کاهش داد.

به گزارش تکناک، این رنگدانه های بنفش تاثیر مثبتی بر متابولیسم انرژی، میکروبیوم روده و التهاب دارند. همچنین محققان این مطالعه کشف کردند که اثر مفید آنتوسیانین ها بر دیابت در هنگام آسیله (نوعی واکنش شیمیایی) تقویت می شود، به این معنی که یک گروه آسیله شده به قسمت های قند آنتوسیانین متصل می شود.

مقدار زیادی آنتوسیانین آسیله را می توان درمیوه های بنفش مانند سیب زمینی بنفش، سیب زمینی شیرین بنفش، تربچه، هویج بنفش و کلم قرمز یافت، در حالی که زغال اخته و توت عمدتا حاوی آنتوسیانین غیرآسیله هستند. آنتوسیانین های آسیله شده در هضم ضعیف، جذب می شوند، اما دارای خواص پروبیوتیکی هستند و خطر ابتلا به دیابت را بطور موثرتری نسبت به آنتوسیانین های آسیله نشده، کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید:

دکتر کانگ چن، محقق در واحد علوم غذایی دانشگاه تورکو فنلاند می گوید: مطالعات نشان داده اند که علاوه بر تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی، آسیلاسیون بر نحوه جذب و متابولیسم آنتوسیانین ها نیز تأثیر می گذارد.

digikala
تحقیقات اخیر نشان داده است که رنگدانه های قرمز، بنفش و آبی به نام آنتوسیانین ها که در میوه ها، سبزیجات غده ای مانند سیب زمینی یافت می شوند، دارای خواصی هستند که می توانند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

آنتوسیانین‌های آسیله شده، آنتی‌اکسیدان‌های مؤثرتری نسبت به آنتوسیانین‌های آسیله‌ نشده، هستند و همچنین می‌توانند سد روده‌ای را بهبود بخشند که همین مسئله جذب مواد مغذی لازم را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، آنتوسیانین های آسیله شده هموستاز میکروبی روده را حفظ ، مسیرهای پیش التهابی را سرکوب و متابولیسم گلوکز و لیپید را تعدیل می کنند.

ژنوتیپ گیاه مشخص می کند که چه نوع آنتوسیانینی تولید می کند. به طور کلی، سبزیجات بنفش حاوی آنتوسیانین های آسیله شده زیادی هستند. به طور مثال آنتوسیانین های آسیله در سیب زمینی بنفش، به ویژه نوع فنلاندی به نام “Synkeä Sakari”، به وفور یافت می شود.

آنتوسیانین های آسیله شده از طریق بدن ما از دستگاه گوارش فوقانی به روده بزرگ می روند و در آنجا توسط میکروبیوم روده، متابولیزه می شوند. انتقال دهنده های گلوکز در جذب آنتوسیانین نقش دارند، اما ناقلان مختلف گلوکز مسئول جذب آنتوسیانین های آسیله و آسیله‌نشده هستند. آنتوسیانین های آسیله و آسیله‌نشده نیز اثرات متفاوتی بر روی آنزیم های دخیل در متابولیسم دارند.

آخرین تحقیقات نشان داده است که آنتوسیانین‌های آسیله و آسیله‌نشده می‌توانند به روش‌های مختلف بر دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.