کاهش اشتها بدون جراحی

محققان پس از بررسی تاثیرات جراحی کاهش وزن در کاهش اشتهای بیماران، توانستند با تمرکز بر روی میکروبیوم روده، روشی برای کاهش وزن ابداع کنند.

محققان پس از بررسی تاثیرات جراحی کاهش وزن در کاهش اشتهای بیماران، توانستند با تمرکز بر روی میکروبیوم روده، روشی ایمن برای کاهش وزن و درمان چاقی ابداع کنند.

به گزارش تکناک، جراحی کاهش وزن با وجود این که در یک درمان طولانی مدت برای بیماری چاقی موثر محسوب می شود اما روشی تهاجمی،  پر هزینه و همراه با عوارض جانبی زیاد است. این درمان باعث می شود که یک سوم از بیماران در 5 سال بعدی، پس از عمل به جراحی های بیشتر یا بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند. این موضوعات به نگرانی خیلی از افراد و همچنین ترس آنها از عمل کردن دامن می زند.

یک مطالعه جدید به بررسی مزایای جراحی کاهش وزن، به ویژه تأثیر آن بر سطح اسید صفراوی و نقشی که این عمل در تنظیم اشتها دارد، پرداخته است. در این مطالعه، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، میزان بسیار پایین‌تری از اسید صفراوی با نام isoursodeoxycholate (isoUDCA) داشتند. این مسئله با اشتهای بالاتر و متابولیسم پایین تر مرتبط بود.

بیشتربخوانید:  

محققان با بررسی سطح اسید صفراوی در گروهی از بیماران پس از انجام جراحی در آمستردام و همچنین در دو جمعیت دیگر که جراحی نشده بودند، به این نتیجه رسیدند که مصرف یک مکمل فیبر به طور طبیعی میزان isoUDCA را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که درمانی که می‌تواند بدون هیچ گونه روش تهاجمی به افراد در کاهش وزن کمک کند، با تقلید از کاهش اشتها و بهبود عملکرد متابولیک، توسعه داده شود.

محقق ارشد مقاله در مورد شیوه مطالعه میگوید: در ابتدا، هدف ما این بود که برآورد کنیم چه مقدار از تغییرات اسیدهای صفراوی سرم و مدفوع توسط ژنوم میزبان، میکروبیوم روده و رژیم غذایی در کوهورت‌های TwinsUK و ZOE PREDICT-1 توضیح داده می‌شود (مرحله 1). سپس ما بررسی کردیم که کدام اسیدهای صفراوی اولیه و ثانویه با لیپمیای پس از غذا، التهاب و عملکرد کبدی در ZOE PREDICT-1 همبستگی دارند و در مطالعه BARIA بهترین نتیجه را تکرار کردیم (مرحله 2). در نهایت، ما بیشتر ویژگی‌های میکروبیوم روده و رژیم غذایی را که با BA (isoUDCA) در ارتباط با لیپمیای پس از غذا، التهاب و عملکرد کبدی در TwinsUK و ZOE PREDICT-1 همبستگی دارند شناسایی کردیم (مرحله 3) و تعیین کردیم که چقدر مداخله رژیمی (مطالعه Omega-3 و Fiber Intervention to Improve Metabolic Health) و جراحی باریاتریک (مطالعه BARIA) بر سطوح گردشی آن تأثیر می‌گذارند.

نویسنده ارشد این مطالعه کریستینا منی گفت: ممکن است ما بتوانیم با درک بهتر فعل و انفعالات پیچیده بین ژنتیک، میکروبیوم روده و رژیم غذایی در تنظیم میزان اسید صفراوی و تأثیر آنها بر اشتها و سلامت متابولیک، استراتژی های جدیدی برای پیشگیری و درمان چاقی و سندرم متابولیک ایجاد کنیم.

محققان دانشگاه ناتینگهام، کینگز کالج لندن و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، با ارائه یک روش جدید، به بررسی مزایای ناشناخته جراحی چاقی و کاهش اشتها با تمرکز بر روی میکروبیوم روده پرداخته‌اند. این موضوع بارها توسط دانشمندان مطرح شده است، اما این بار محققان با روش جدیدی، توانسته‌اند نتایج جدیدی را نشان دهند.

درک مکانیسم های متابولیک که منجر به کاهش اشتها می شود می تواند منجر به درمان ایمن و موثر برای کاهش وزن شود. این امر بسیار اهمیت دارد چراکه چاقی با بیماری های جدی از جمله دیابت و بیماری های قلبی گره خورده است که بسیاری از آنها با کاهش وزن می تواند کنترل یا حتی رفع شود.

آنا والدز، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه می گوید: براساس مطالعه ما، فعالیت میکروبی خاصی در برخی از این فواید دخیل است و فیبر غذایی هم می‌تواند به طور متوسط، برخی از این تأثیرات را تقلید کند. این نتایج می‌توانند به طراحی مطالعات مکمل غذایی برای افزایش احساس سیری و بهبود پارامترهای کبدی کمک کنند.

این تحقیق تاکید می کند که میکروب های روده ما چقدر در تأثیرگذاری بر متابولیسم و ​​در تنظیم میزان isoUDCA نقش دارند.

تیم اسپکتور، یکی از نویسندگان این مقاله هم گفت: این مطالعه نقش کلیدی فیبر در تنظیم اشتها و متابولیسم را که توسط میکروب های خاص روده مهار می شود را نشان می دهد. میکروبیوم روده و محصولات شیمیایی آن مانند اسیدهای صفراوی، نویدبخش کاهش چاقی بدون نیاز به هیچگونه جراحی تهاجمی هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.