کشف یک حقیقت شگفت انگیز درباره حافظه انسان

بررسی ها نشان می دهد که حافظه انسان به شدت خطاپذیر است، اما یک مطالعه جدید در مورد یادآوری حافظه کوتاه‌مدت انسان نشان می‌دهد که ما می‌توانیم جزئیات را در عرض چند ثانیه پس از وقوع یک رویداد به شکلی اشتباه دریافت کنیم.

به گزارش تکناک، مدتهاست که نشان داده شده است که حافظه انسان به شدت خطاپذیر است، حتی در گذشته هم قوانین حقوقی باستانی به بیش از یک شاهد برای تأیید روایت یک جنایت یا رویداد نیاز داشته اند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد می توانند در کسری از ثانیه پس از یادآوری یک اتفاق، خاطرات نادرستی را در ذهن خود رقم بزنند.

بیشتربخوانید:

این مطالعه که این هفته در مجله PLOS One منتشر شد، شامل صدها داوطلب در طول چهار آزمایش بود که  از آنها خواسته شده بود به دنباله ای از حروف نگاه کنند و سپس از آنها خواستند یک حرف برجسته را که به آنها نشان داده شده بود، به خاطر بیاورند. علاوه بر این، برخی از حروف برجسته معکوس شدند، به این معنی که پاسخ دهنده باید آن ها را نیز به خاطر می آورد.

حتی اگر تعداد معقولی از پاسخ دهندگان، حروف برجسته شده را اشتباه به خاطر بسپارند (حدود 10%)، تعداد بیشتری از پاسخ دهندگان گزارش دادند که حروف برجسته شده و معکوس شده را در جهت های صحیح خود دیده اند.

digikala

بسیاری از پاسخ دهندگانی که حروف برعکس شده را به اشتباه به خاطر می آورند، این کار را با سطح اطمینان بالایی نیز انجام می دهند و این کار را در کمتر از 20 درصد مواقع در عرض 0.3 ثانیه پس از دیدن حروف برعکس شده انجام می دهند. این زمان که شرکت کنندگان سه ثانیه بعد از دیدن حرف برعکس شده اشتباه به خاطر می آوردند، به 30 درصد افزایش می یابد.

این یک نشانه بسیار قوی از این مسئله است که خاطرات ما بیشتر از آنچه که تصور می شود، به شدت توسط پیش داوری ها و انتظارات ما شکل می گیرد. یعنی ما گاهی اوقات آنچه را که انتظار داریم ببینیم به یاد می آوریم، نه لزوماً آنچه واقعاً اتفاق می افتد.

مارته اوتن، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه آمستردام در مصاحبه ای به Gizmodo گفت: به طور شهودی و با توجه به زمان کوتاهی که سپری شده است، این خاطرات کاملا قابل اعتماد هستند. مدت هاست که نشان داده شده است حافظه بلند مدت با گذر زمان مبهم‌تر می‌شوند، اما اکثر مردم معمولاً به حافظه کوتاه‌مدت خود اعتماد دارند.

بخش بزرگی از این موضوع، به دلیل شکل گیری حافظه است. اگر اطلاعات بصری زیادی وجود داشته باشد یا زمان به اندازه ای سپری شده باشد که مغز باید سخت‌تر تلاش کند تا جزئیات خاص یک اتفاق را به خاطر آورد، ممکن است انتظارات اصلی ما جای اتفاقات واقعی را بگیرد.

به گفته اوتن، فقط زمانی که حافظه زمان کمی برای افزودن اطلاعات بصری بیشتر و قابل اعتماد تر داشته باشد، انتظارات درونی ما پا به دنیای واقعی می گذارند.

خاطرات خطاپذیر فقط مربوط دوران کودکی نیست

درست است که یک مطالعه به تنهایی برای زیر سوال بردن تمام خاطرات ما کافی نیست ، اما این مطالعه پیامدهایی برای نحوه تعامل ما با یکدیگر در جامعه دارد.

سیستم های عدالت کیفری در سرتاسر جهان بر اساس شهادت شهود برای محکوم کردن متهم ساخته شده اند. درست است که امروزه در بسیاری از کشورها به ندرت می توان بر اساس شهادت فقط یک شاهد، مجرم شناخته شد، اما شهادت یک شاهد می تواند بر شهادت دیگران نیز تأثیر بگذارد که ممکن است سیستم عدالت کیفری از آنها استفاده کنند.

همچنین مسئله سوگیری مسئله بسیار بزرگی است زیرا انتظار داشتن رفتار خاصی از یک فرد بر اساس تعصب، ممکن است خیلی سریع پس از وقوع یک رویداد به یک خاطره نادرست کمک کند. حتی لازم نیست که یک موضوع جنایی باشد که یک خاطره نادرست و متعاقبا پیامدهای دیگری برای نحوه تعامل ما با مردم داشته باشد. وارد شدن به مشاجره با یک دوست یا یکی از عزیزان هم می‌تواند تجربه‌ای سخت و آسیب‌زا باشد.چه بسا که خاطرات نادرستی هم در این میان شکل بگیرند.

اوتن گفت: من شخصاً علاقه زیادی به یافتن راهی برای آزمایش تأثیرات دانش اجتماعی، مانند تعصب یا کلیشه ها و باورهای فردی، بر حافظه کوتاه مدت دارم. آیا انتظاراتی که ما از افراد داریم، مثلاً بر اساس جنسیت آنها، تقریباً بلافاصله شروع به شکل دادن انتظارات نادرست و متعاقبا خاطرات نادرست می کند؟

همه اینها نشان دهنده این مسئله است که حافظه حتی حافظه کوتاه مدت هم می تواند دچار اشتباهات و خطاهایی باشد و نباید بطور کامل به آن تکیه کرد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.