آرتمیس 1 با موفقیت به فضا پرتاب شد

اوریون

پس از تأخیرهای فراوان، موشک غول پیکر سامانه پرتاب فضایی ناسا، حامل کپسول بدون سرنشین اوریون، در ساعت 1:47 بامداد امروز به وقت شرق آمریکا از مجتمع پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد

به گزارش تکناک، این راکت با حدود 8.8 میلیون پوند نیروی پیشران قوی‌ترین موشکی است که تاکنون از زمین پرتاب شده است. به نحوی که شعله های خارج شده از موتور این موشک، شب تاریک را  در منطقه پرتاب روشن کرد.

این اولین قدم در هدف بازگشت انسان به سطح ماه و شاید به سمت خروج از منظومه زمین – ماه به سمت مریخ است.این موشک 25 روز را در فضا می گذراند و قبل از بازگشت به زمین، به دور ماه نیز می چرخد.

راکت قدرتمند SLS فضاپیمای اوریون را به مدار پایین زمین حمل کرد، جایی که کپسول فضایی بال های خورشیدی خود را باز می کند.
این فضاپیما حدود ساعت 2:39 بامداد به وقت شرق آمریکا و حدود یک ساعت و 45 دقیقه پس از پرتاب شروع به حرکت در مسیر تعیین شده کرد و تک موتور را به مدت 18 دقیقه مشتعل نمود.

این تک موتور، مرحله پیشرانه برودتی سفینه را تشکیل می دهد که برای هل دادن اوریون به سمت ماه طراحی شده است. اشتعال موتور در ساعت 3:32 بامداد به وقت شرقی کامل شد و سرعت اوریون را از 27100 به 36480 کیلومتر در ساعت افزایش داد.

اوریون فضاپیمای بدون خدمه اولین وسیله نقلیه ای است که برای فضانوردان ساخته شده است که از زمان فرمان پذیر کردن آپولو 17 ( 50 سال پیش)، به مسیر از پیش تعیین شده دست می یابد. چند ساعت پس از پرتاب، مرحله رانش برودتی کار خود را انجام داده و در حال رها شدن است.

پس از تأخیرهای فراوان، موشک غول پیکر سامانه پرتاب فضایی ناسا، حامل کپسول بدون سرنشین اوریون، در ساعت 1:47 بامداد امروز به وقت شرق آمریکا از مجتمع پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد

ناسا گفت: هر CubeSat این پتانسیل را دارد تا شکاف‌های دانش ما در مورد منظومه شمسی و فناوری‌هایی که ممکن است در طراحی ماموریت‌های آینده برای اکتشاف ماه و فراتر از آن مفید باشد را در اختیار ما قرار دهد.

آرتمیس کی به ماه می رسد؟
از اینجا به بعد، یک ماژول سرویس طراحی شده توسط ESA در حال تامین انرژی اوریون است وقرار است 21 نوامبر 2022 به 97 کیلومتری ماه برسد.

حرکت نزدیک فضاپیما به ماه امکان یک ضربه گرانشی را می دهد و آن را در فاصله دورتری رو به بیرون مدارگردشی دور ماه می برد. اوریون در دورترین فاصله خود، 64 هزار کیلومتر فراتر از ماه خواهد بود. این از هر ماموریت آپولو (48 کیلومتر) دورتر است.

این فضاپیما دوباره در 5 دسامبر 2022 کاملاً به ماه نزدیک خواهد شد. در دومین نزدیک شدن به ماه، کمک گرانشی را دریافت می کند که آن را به خانه می فرستد.

کپسول اوریون با ورود به جو زمین، سرعت 40هزار کیلومتر در ساعت را تحمل می کند. سیستم چتر نجات، فرود کپسول را تا 32 کیلومتر در ساعت کاهش می دهد. سرانجام، کپسول اوریون در 11 دسامبر 2022 به اقیانوس آرام در سواحل سن دیگو می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.