آزمایش موفقیت‌آمیز جنگنده رادار گریز چین

به تازگی پست‌هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد چین یک جنگنده رادار گریز J-20 با دو موتور WS-15 را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش تکناک، این موتورها، طی حدود دو دهه، پیشرفته ترین موتورهای جت جنگنده چین هستند که در داخل کشور تولید می شوند و سانسور نشدن پست ها باعث شده است که بسیاری از کارشناسان نظامی تایید کنند که این پرواز آزمایشی احتمالاً واقعی است و دارای تایید غیر رسمی از سوی پکن است.

این فیلم هنوز سانسور نشده است

فیلم اولین پرواز اولین بار در 28 ژوئن منتشر شد و اگر واقعی باشد، به عنوان گامی مهم در جهت کاهش شکاف تکنولوژیکی بین چین و آمریکا تلقی می شود. بر اساس این فیلم، WS-15 مجهز به J-20 از یک فرودگاه آزمایشی در چنگدو، در جنوب غربی استان سیچوان بلند شد. این شهر همچنین پایگاه اصلی شرکت هوافضای چنگدو است که J-20 را ساخته است.

مشخص نیست این پرواز چه زمانی انجام شده است. هیچ اعلامیه رسمی از سوی ارتش آزادیبخش خلق وجود ندارد. علاقه مندان به موضوع همچنین کلیپ هایی از اولین پرواز J-20 با موتورهای روسی AL-31 در سال 2011 و WS-10C های چینی در سال 2021 منتشر کردند و آنها را با آخرین آزمایش مقایسه کردند.

ژو چنمینگ به ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: سانسور نشدن پست‌های شبکه های اجتماعی درباره آخرین پرواز اولیه، تاییدی غیررسمی از توسعه موفقیت‌آمیز موتور توربوفن WS-15 است. چنمینگ محقق اندیشکده علوم و فناوری نظامی یوان وانگ در پکن است.

او اضافه کرد: با WS-15 جدید، می‌توانیم ببینیم که J-20 مانورپذیرتر و در صعود سریع‌تر است که نشان می دهد تقریباً با موتور F119 آمریکایی طراحی شده برای جنگنده های رادارگریز F-22 و F-35 برابری می کند.

همچنین به گفته ژو، جنگنده J-20B به موتور WS-15 مجهز خواهد شد که مشکل قابل توجه در عملکرد هواپیما را حل خواهد کرد. او گفت: پس از 12 سال از اولین پرواز J-20 در سال 2011، نیروی هوایی چین بالاخره موتوری را که مدت ها منتظرش بود به دست آورد.

پیش بینی می شود موتور WS-15 توانایی های جنگی J-20 را افزایش دهد، زیرا مصرف سوخت آن کمتر است. به عنوان مثال، آنها ممکن است واحدهای J-20 را قادر سازند تا گشت زنی طولانی تری انجام دهند. آن ها برای مدت طولانی در وظایف دفاع هوایی باقی بمانند، تایوان را از سمت سواحل کمتر محافظت شده شرقی آن هدف قرار دهند. همچنین به طور بالقوه ماموریت های ضربتی علیه تاسیسات غربی در ژاپن بدون اتکا به سوخت گیری هوایی انجام دهند.

WS-15 یک جهش تکنولوژیکی قابل توجه است

به گفته سونگ ژونگ پینگ، مربی هوانوردی سابق ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA)، موتور WS-15 هنوز استقامت موتورهای آمریکایی را ندارد که می تواند از 500 هزار ساعت پرواز فراتر رود. سونگ گفت: هنوز بین موتورهای WS-15 و F119 فاصله وجود دارد. این یک موفقیت آزمایشی برای WS-15 است، اما برای ورود به تولید انبوه خیلی زود است. او همچنان به آزمایش و بهبود نیاز دارد.

با تشدید تنش ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل استقرار نسل پنجم جنگنده های F-22 و F-35 توسط ایالات متحده، چین مصمم است تا یک هواپیمای رادارگریز بسازد که بتواند با بهترین ها در جهان رقابت کند. تا به امروز، چین بیش از 200 جنگنده J-20 را تولید کرده است که عمدتاً از موتورهای روسی AL-31 استفاده می کنند، اما تعدادی از آنها از موتور WS-10C به صورت موقت استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.