آیا تا به حال انسان ها منقرض شده اند؟

در مطالعه جدیدی که در 31 آگوست در مجله Science منتشر شد و آماده است تا درک ما از تاریخ اولیه بشر را تغییر دهد، یک تکنیک جدید رویداد فاجعه‌باری را نشان داده است که تقریباً تصوری که از انسان مدرن داریم را از بین می برد.

به گزارش تکناک، محققان با استفاده از یک تکنیک پیشرفته به نام FitCoal (فرایند ادغام سریع بینهایت کوچک) و توالی های ژنومی انسان های مدرن، فصلی از تاریخ ما را فاش کردند که مدت ها است که جامعه علمی را متحیر کرده است.

این تحقیق، اسرار یک مبارزه ناشناخته قبلی را که اجداد اولیه انسان بین 930هزار تا 813هزار سال پیش با آن روبرو بودند، نشان می دهد. با استفاده از تکنیک FitCoal برای استنباط جمعیت باستانی، تیم تحقیقاتی شواهدی از کاهش شدید یا یک تنگنا را در جمعیت انسانی کشف کرد.

محققان توضیح دادند که این تنگنا حدود 117هزار سال دوام آورد و تنها حدود 1280 فرد در حال تولید مثل توانستند جمعیت را حفظ کنند.

با شکاف موجود در سوابق فسیلی آفریقا و اوراسیا می توان این تنگنا را در اوایل عصر حجر به صورت زمانی توضیح داد. جورجیو مانزی، نویسنده ارشد این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد که این یافته با دوره زمانی پیشنهادی از دست دادن قابل توجه شواهد فسیلی همزمان است.

شکاف فسیلی هومینین آفریقایی و دوره زمانی تخمینی همجوشی کروموزوم در سمت راست نشان داده شده است.

اعتقاد بر این است که کاهش جمعیت اجداد اولیه ما به دلیل تغییرات آب و هوایی است. رویدادهای یخبندان در این دوره باعث تغییر دما و خشکسالی شدید شدند.

علاوه بر این، از بین رفتن گونه های دیگر که می توانستند به عنوان منابع غذایی برای اجداد ما باشند نیز به این کاهش جمعیت کمک کرده است.

پیامدهای این رویداد نزدیک به انقراض، چیزی شگفت آور نیست. تخمین زده می‌شود که 65.85 درصد از تنوع ژنتیکی موجود در گونه‌های ما می‌توانست در این دوران پرآشوب از بین رفته باشد. این فقدان چشمگیر گویای استقامت اجداد اولیه ما است.

جالب اینجاست که این تنگنای ژنتیکی یک پیچ و تاب غیرمنتظره دارد. به نظر می رسد که مبارزه برای بقا در این دوران نقشی در شکل گیری کروموزوم های انسان امروزی داشته است.

تسلط بر آتش

یی-هسوان پان، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: این یافته جدید، زمینه جدیدی را در تکامل انسان باز می کند، زیرا سؤالات بسیاری را برمی انگیزد.

سوالاتی مانند مکان هایی که این افراد در آن زندگی می کردند، این که چگونه بر تغییرات آب و هوایی فاجعه بار غلبه کردند و این که آیا انتخاب طبیعی در طول این تنگنا، تکامل مغز انسان را تسریع کرده است یا خیر.

محققان نشان دادند که چگونه تسلط بر آتش و مهاجرت به سمت آب و هوای بهتر در حدود 813000 سال پیش ممکن است عوامل مهمی بوده باشد که به جمعیت بشر اجازه بازگشت دوباره داده اند.

هدف‌های آینده با دانش به دست آمده، ترسیم تصویر کامل‌تری از تکامل انسان در طول این دوره گذار اولیه به دوره پلیستوسن میانه را ارائه می دهد که به نوبه خود، به کشف رمز و راز مربوط به اجداد و تکامل انسان اولیه ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.