علائم و نشانه های اختلال شخصیتی هیستریک

 اختلال شخصیتی هیستریک (HPD) یک بیماری روانی است که باعث علائمی مانند نیاز شدید به توجه و احساسات اغراق آمیز می شود که می تواند منجر به نوسانات خلقی مکرر شود.

به گزارش تکناک، اختلال شخصیتی هیستریک یکی از چهار نوع اصلی اختلالات شخصیتی خوشه‌ای B است که وضعیتی است که به‌خاطر نوسانات خلقی نامنظم و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و سایر علائم شناخته می‌شود. سایر اختلالات شخصیتی خوشه B شامل شخصیت مرزی، ضد اجتماع و خودشیفتگی است.

در دنیا کمتر از 2 درصد مبتلا به اختلال شخصیتی هیستریک (personality disorder : maladaptive patterns of behavior) وجود دارد که این آمار آن را به یکی از اختلالات شخصیتی کمتر شایع تبدیل می کند. شایان ذکر است که احتمال ابتلا به این عارضه زنان بیشتر از مردان است. با این حال کسانی که HPD دارند ممکن است علائمی داشته باشند که می تواند به طور قابل توجهی کار، روابط و رفاه آنها را مختل کند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم این بیماری را تجربه کنید، مراجعه به یک متخصص می تواند به بهبود کیفیت کلی زندگی شما و عزیزتان کمک کند.

علائم رایج اختلال شخصیتی هیستریک

اغلب افراد مبتلا به اختلال شخصیتی هیستریک، جذاب، پرانرژی و سرزنده هستند. اما HPD باعث ایجاد الگویی از بی ثباتی عاطفی و رفتارهای نامنظم نیز می شود که می تواند عمیقاً زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

انواع مختلفی از HPD وجود دارد، اما همه انواع HPD علائم مشترکی دارند. این علائم شامل:

  • ناراحتی زمانی که مرکز توجه نیستند: افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریک برای جلب توجه افراد دیگر، دوست دارند در مرکز توجه باشند. همه انسان ها به توجه، حمایت و مراقبت نیاز دارند، اما کسانی که HPD دارند تمایل دارند که دائماً در مرکز توجه باشند. وقتی توجهی را که به دنبالش هستند جلب نمی کنند، ممکن است اغلب احساس بی اعتنایی، بی توجهی یا عدم قدردانی کنند.
  • تمرکز بیش از حد بر ظاهر فیزیکی: افراد مبتلا به HPD اغلب بر ظاهر فیزیکی خود تمرکز می کنند و اغلب می خواهند عروسکی یا جذاب به نظر برسند. آنها از ظاهر فیزیکی به عنوان راهی برای جلب توجه بیشتر به خود استفاده می کنند. آن‌ها ممکن است لباس‌های جلب توجه کننده، رنگ‌های روشن، براق یا گران‌قیمت از برندهای معروف بپوشند تا دیگران به این دلیل از آنها تعریف کنند.
  • احساسات نامنظم: یکی از علائم بارز HPD تغییر مداوم احساسات و نوسانات خلقی است. به عنوان مثال، شخصی ممکن است در یک لحظه به شدت غمگین شود و سپس در لحظه دیگر شادی کند. دیگران ممکن است اغلب این تغییر احساسات را سطحی، بیش از حد یا غیر صادقانه تلقی کنند.
  • گفتار مبهم: برای افراد مبتلا به HPD عادی است که مبهم یا به شکلی مرموز صحبت می کنند. آن‌ها اغلب به سبکی صحبت می‌کنند که جلب توجه کند و بدون جزئیات صحبت می‌کنند تا دیگران را به کنجکاوی بیشتر به زندگی‌شان ترغیب کنند.
  • رفتار اغواگرانه نامناسب: برخی از افراد مبتلا به HPD ممکن است بیش از حد عاشقانه، اغواکننده یا از نظر جنسی نامناسب رفتار کنند، به خصوص با افرادی که به تازگی ملاقات کرده اند. جالب اینجاست که افراد مبتلا به HPD ممکن است حتی جذب افرادی که با آنها اغواگرانه می کنند، نشوند. آنها احتمالاً از این رفتارها به عنوان وسیله ای برای جلب توجه افراد جدید استفاده می کنند.
  • به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند: ساده لوح بودن، تحت تأثیر قرار گرفتن بیش از حد یا تحت تأثیر دیگران بودن و تثبیت روندهای فعلی، همگی می توانند علائم هشدار دهنده HPD باشند.
  • تعبیر نادرست از روابط: افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریک ممکن است روابط خود را نزدیکتر از آنچه هست، تصور کنند. در نتیجه این مسئله می تواند باعث ناامیدی و بی ثباتی در روابط آنها شود.

علائم بر اساس نوع

انواع مختلفی از اختلال شخصیتی هیستریک وجود دارد. هر نوع نیز ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. در زیر هفت زیرگروه رایج و علائم مشخصه هر بیماری آورده شده است:

علائم زیرگروه HPD
ساده لوح بودن و از نظر احساسی در دسترس نبودن HPD مهارشده
جذاب، تکانشی و پر انرژی HPD سرزنده
جلب رضایت دیگران تا حد ایثار و دوری از نیازهای فردی HPD موافق
بدخلقی و مشکل در برقراری ارتباط با دیگران HPD بی پروا
توجه بیش از حد به ظاهر فیزیکی HPD کاملا نمایشی
بازی دادن دیگران یا فریبکاری HPD دو رو
نشان دادن رفتارهای کودکانه HPD کودکانه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چند علامت در اختلال شخصیتی هیستریک وجود دارد که علائم یکسانی با سایر اختلالات شخصیتی دارد. با این حال، پزشک شما باید از انواع آزمایش های تشخیصی برای رد سایر بیماری ها قبل از تشخیص صحیح استفاده کند.

اگر علائم HPD را تجربه می کنید که بر فعالیت های روزانه، کار و روابط اجتماعی شما تأثیر می گذارد، باید به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که یکی از عزیزان شما علائم این بیماری را تجربه می کند، به آرامی او را تشویق کنید که به دنبال درمان باشد.

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (به عنوان DSM-5 شناخته می‌شود)، اگر پنج علامت یا بیشتر از HPD داشته باشید، ممکن است متخصص شما را مبتلا به HPD تشخیص دهد. در حالی که تشخیص بیماری شما ممکن است ترسناک باشد، تشخیص صحیح می تواند به شما کمک کند درمان را زودتر شروع کنید تا بتوانید احساس بهتری داشته باشید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. برنامه درمانی دقیق اغلب به نوع HPD و شدت علائم بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.