ChatGPT قربانی جدید سانسور در چین

دولت چین قصد دارد همزمان با اعمال محدودیت بر استفاده کاربران این کشور از  ربات هوشمند ChatGPT، برای استفاده ایمن از هوش مصنوعی اقداماتی انجام دهد

دولت چین قصد دارد همزمان با اعمال محدودیت بر استفاده کاربران این کشور از  ربات هوشمند ChatGPT ، برای استفاده ایمن و قابل کنترل از خدمات فناوری هوش مصنوعی اقداماتی انجام دهد و به سمت کنترل حوزه‌ های نوظهور تکنولوژی  حرکت کند.

به گزارش تکناک، با فراگیری ChatGPT در بازار چین، این کشور در حال وضع قوانینی برای کنترل استفاده از هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع است. مقامات وزارت علوم و فناوری چین به خبرنگاران گفتند که دولت برای استفاده ایمن و قابل کنترل از خدمات هوش مصنوعی، که آن را یک صنعت استراتژیک می‌ داند، تلاش خواهد کرد.

وانگ ژیگانگ، وزیر علوم هم گفت که این کشور به نظارت بر تکامل فناوری هوش مصنوعی  در دراز مدت ادامه خواهد داد تا درک بهتری از نگرانی ‌های اخلاقی پیرامون  فناوری هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ های متحول کننده اینترنت به دست آورد.

ربات مکالمه هوش مصنوعی شرکت OpenAI از ماه ‌ها پیش تاکنون کاربران زیادی را مجذوب خود کرده است و  در این مدت باعث شد که  تعداد زیادی از شرکت‌ های آمریکایی و چینی از پروژه‌ های مشابه رونمایی کنند که  این موضوع  به بالارفتن سهام شرکت ‌های مرتبط با فناوری هوش مصنوعی منجر شد.

اظهارات وانگ در واکنش به گزارش‌ هایی مطرح شد که بر اساس آن ها قانونگذران در چین برنامه ‌ها و وب‌ سایت‌ های چینی را به دلیل نگرانی‌ های امنیتی محتوا و داده‌ها، مجبور کرده‌ اند تا خدماتی را که کاربران را به ChatGPT هدایت می‌ کنند، پایان دهند.

ممکن است هدف از وضع مقررات  حصول اطمینان از سانسور محتوای سرویس‌ های هوش مصنوعی مشابه ChatGPT باشد اما این موضوع می ‌تواند برای شرکت‌ هایی مانند Baidu Inc نیز مفید باشد زیرا این شرکت برای عرضه سیستم هوش مصنوعی مشابه ChatGPT  با قوانین واضح ‌تری روبرو است.

حدود سه هفته پیش، پس از اینکه خبر مربوط به سرویسی مشابه ChatGPT توسط این شرکت گزارش شد، سهام بایدو 13 درصد افزایش یافت. از آن زمان، این شرکت مجدداً بر برنامه‌های خود برای راه‌ اندازی هوش مصنوعی محاوره‌ای Ernie Bot در ماه مارس تاکید کرده است.

در حالی که Alibaba Group Holding Ltd اعلام کرده است که در تلاش است تا هوش مصنوعی مولد را در چندین محصول خود ادغام کند. دیگر شرکت ‌های چینی برجسته، از جمله کارگزاری China International Capital Corp هم  در حال آزمایش پتانسیل این فناوری برای استفاده از هوش مصنوعی در همه حوزه‌ها، از امور مالی تا خدمات درمانی هستند.

وانگ در جلسه توجیهی روز جمعه گفت: ما باید ببینیم که ChatGPT خیلی خوب کار می‌ کند بنابراین ما  به دنبال ظهور یک فناوری جدید از جمله هوش مصنوعی اقدامات مربوط به وضع قوانین را به شیوه‌ ای اخلاقی اعلام خواهد کرد.

حوزه هوش مصنوعی یکی از حوزه هایی است که ایالات متحده و چین در آن به شدت رقابت می کنند. این رقابت به دلیل تلاش هر کشور برای دستیابی به پیشرفت در فناوری و برتری ژئوپلیتیکی است. برخی از کارشناسان معتقدند که چین به دلیل جمعیت بالای خود و دسترسی به حجم عظیم داده ها برای آموزش پلتفرم های هوش مصنوعی، بر سایر کشورها در این زمینه برتری دارد.

از زمانی که ChatGPT اینترنت را تحت تأثیر قرار داد، رقابت موازی بین غول های فناوری جهانی تشدید شده است. شرکت مایکروسافت که دارای سهام OpenAI است، نشان داد که چگونه این فناوری می تواند موتور جستجوی Bing را متحول کند. گوگل هم برای این که از رقابت عقب نماند یک سرویس جدید هوش مصنوعی به نام Bard را ارائه کرد که ویژگی های مشابه ChatGPT  را در خود جای می دهد.

اما مشخص نیست که پکن به دلیل سوء ظن حزب حاکم در چین درباره شرکت های اینترنتی قدرتمندتر و سرکوب مالکان آنها مانند Ant Group، Alibaba و Didi Global Inc، به چه شکلی به دخالت بخش خصوصی در این حوزه نگاه می کند.

کاربران ChatGPT به خطرات سو استفاده از این فناوری، از توانایی ایجاد پاسخ های نگران‌ کننده تا توانایی آن برای جایگزینی نیروی انسانی در صنعت، اشاره کرده اند. وانگ گفته که تدوین مقررات چینی زمان می برد و اقدامات نظارتی پس از درک کامل از این فناوری انجام خواهد شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.