اولین پیوند رباتیک کبد در آمریکا انجام شد

اولین پیوند کبد انجام شده توسط یک ربات با موفقیت در ایالات متحده آمریکا انجام شد و حالا بیمارستان ها قصد دارند استفاده  از این روش نوآورانه را گسترش دهند.

به گزارش تکناک، یک مرد 60 ساله که به دلیل سرطان کبد و سیروز ناشی از هپاتیت C نیاز به پیوند فوری کبد داشت، تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل جراحی توسط دستگاه های پیشرفته انجام شد در حالی که سر جراح، حرکات ربات را از روی کنسولی در نزدیکی بیمار، کنترل می کرد.

دکتر عدیل خان که جراح این پیوند بود و سرپرستی تیم جراحان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن را بر عهده داشت، گفت: پیوند موفقیت آمیز بود؛ عمل به آرامی انجام شد، کبد جدید بلافاصله شروع به کار کرد و بیمار بدون هیچ گونه عارضه جراحی بهبود یافت.

بیمار یک ماه پس از جراحی به راحتی راه می رفت و به دنبال بازگشت به سمت گلف و شنا بود. درحالت عادی حدود شش هفته طول می‌کشد تا بیمار بتواند بدون مشکل دوباره حرکت کند.

این بیمارستان بر روی توسعه این فناوری پیشرفته متمرکز شده است تا تهاجمی بودن جراحی را به حداقل برساند و به نوبه خود زمان بهبودی و نتایج بسیار بهتری را برای بیماران ارائه دهد. جراحان بیش از 30 پیوند کلیه و سایر روش‌های مربوط به مجاری صفراوی، لوزالمعده و معده را با استفاده از همین سیستم رباتیک انجام داده‌اند، اما این اولین پیوند کبد آنها در کل ایالات متحده بود.

دکتر خان گفت: پیوند کبد یکی از پیچیده ترین عمل های شکمی است و برای حاصل شدن نتایج خوب به یک تیم تخصصی بسیار عالی متکی است.

در پیوند عادی، جراح یک برش 7.6 تا 10 سانتی‌متری و یک برش افقی 30 تا 41 سانتی‌متری در زیر قفسه سینه ایجاد می‌کند تا کبد بیمار را خارج کند. کبد و عضو سالم اهدایی جایگزین آن شود. به دلیل ماهیت این روش، که می تواند شامل خونریزی بیش از حد باشد و نیاز به دوخت ظریف رگ های خونی کوچک دارد، تا به حال تصور می شد انجام آن به روشی کمتر تهاجمی بسیار دشوار است.

جراحی رباتیک همه این موانع را پشت سر گذاشت. در طی این پیوند موفقیت آمیز، چندین برش سوراخ مانند 1.3 سانتی متر و یک برش عمودی 15 سانتی متری بین عضلات شکم ایجاد شد که امکان برداشتن کبد را فراهم می کرد. جراح که در نزدیکی صفحه نمایش با کنترل کننده های جوی استیک نشسته بود، ابزارهای ربات را کنترل می کرد. صفحه نمایش که محل عمل را به صورت سه بعدی با وضوح بالا نشان می دهد، امکان جراحی دقیق تر و پیچیده تر از روش های سنتی را فراهم می کند.

این پیوند رباتیک کمی بیش از هشت ساعت طول کشید، اما جراحان معتقدند با رایج‌تر شدن این عمل در سالن‌های عمل، زمان کوتاه‌تر می‌شود.

دکتر ویلیام چپمن، مدیر بخش جراحی عمومی دانشگاه واشنگتن گفت: پیوند کبد با یک روش کم تهاجمی، با توجه به دشواری برداشتن کبد بیمار و کاشت موفقیت آمیز اندام جدید، دشوارترین عضو شکمی است. قطعا به کسب تجربه بیشتر در این تکنیک برای تعیین مزایای انجام پیوند کبد به عنوان یک رویکرد کم تهاجمی مورد نیاز است.

با آموزش و گسترش این فناوری در سراسر دنیا، انتظار می‌رود که تعداد زیادی از بیماران به زودی زیر تیغ ربات جراح قرار گیرند.

خان گفت: ما پنج جراح در خدمات پیوند داریم که عمل جراحی رباتیک را انجام می دهند و این تعداد تا پایان تابستان به هفت نفر افزایش خواهد یافت. از زمان شروع برنامه خود، ما بیش از 30 مرکز پیوند در سراسر کشور را برای پیشبرد برنامه های موفق رباتیک خود بازگشایی کرده ایم. تیم‌های پیوند از مراکز دیگر می‌آیند تا روند کار ما را مشاهده کنند و ما نیز از مراکز آنها بازدید می‌کنیم و در حین رشد مهارت‌هایشان، آنها را راهنمایی می‌کنیم.

پتانسیل هوش مصنوعی برای کار با ماشین آلات در حال بررسی است و ممکن است قلمرو بعدی آن، پیشرفت در جراحی رباتیک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.