این جوهر در صورت نیاز تغییر رنگ می دهد

دانشمندان هنگ کنگی جوهر جدیدی ساخته اند که با نور فعال می شود و می تواند در صورت نیاز رنگ را تغییر دهد.

به گزارش تکناک،  این جوهر از ریزدانه‌هایی با رنگ‌های مختلف تشکیل شده است که در پاسخ به طول موج‌های مختلف نور بالا می‌آیند یا فرو می‌روند، به طوری که سطح آن به عنوان یک رنگ خاص ظاهر می‌شود. این فناوری می‌تواند برای نمایشگرهای الکترونیکی جدید یا سیستم‌های استتار فعال مفید باشد.

سرپایانی مانند اختاپوس و ماهی مرکب به دلیل توانایی خود در تغییر رنگ شناخته شده هستند و این کار را با استفاده از اندام هایی به نام کروماتوفور انجام می دهند.

این اندام ها از کیسه های رنگدانه کوچکی تشکیل شده اند که می توانند به میل خود منبسط یا منقبض شوند. ترکیب رنگدانه های رنگی در هر زمانی می تواند مشخص یا پنهان شود و به پوست حیوان رنگ یا طرح خاصی بخشد.

جوهر حاوی ریزدانه های ساخته شده از دی اکسید تیتانیوم و رنگ دانه های فیروزه ای، سرخابی و زرد است. ممکن است به دلیل توانایی آنها در بازتولید رنگ های دیگر از طریق ترکیب های مختلف، این سه رنگ را به عنوان رنگ های جوهر اصلی برخی از سیستم های چاپ بشناسید.  این توانایی در اینجا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این حالت، ریزدانه ها به مقدار مساوی با هم مخلوط می شوند و به گونه ای طراحی می شوند که رنگ های مختلف در پاسخ به نور به سطح بالا بروند یا به پایین فرو روند. با تنظیم طول موج و شدت نور، سطح را می توان از طریق همان اثر ترکیبی به رنگ های مختلف تبدیل کرد و الگوها و حتی تصاویر را تولید کرد.

ترفند دی اکسید تیتانیوم موجود در ریزدانه ها است که در پاسخ به نوری که ریزدانه ها را به جهات مختلف می فرستد، واکنش ردوکس ایجاد می کند.

مواد جدید تغییر رنگ پذیر از ریزدانه‌های رنگی تشکیل شده‌اند که در پاسخ به نور با رنگ‌های مختلف بالا می‌آیند یا فرو می‌روند بالا: نمودارهایی که نشان می‌دهند چگونه نورهای رنگی مختلف باعث می‌شود آرایش‌های مختلف ریزدانه های رنگی بالا بیایند یا فرو روند تا رنگ‌های مختلف تولید شود. پایین: تصاویر پیش بینی شده و نحوه بازتولید آنها توسط سیستم دانشگاه هنگ کنگ

هر رنگ به طول موج های مختلف نور پاسخ می دهد و ریزدانه های آن رنگ را به بالا یا پایین می فرستد. بنابراین، نور سبز، برای مثال، ریزدانه‌های زرد و فیروزه‌ای را به سطح می‌آورد تا سبز به نظر برسد، در حالی که سرخابی‌ها به پایین فرو می‌روند. در آزمایشات، این تیم نشان داد که این سیستم قادر به بازتولید یک سری از تصاویری است که بر روی سطوح پخش می‌شوند.

با این حال، چند احتیاط وجود دارد. اینکه دقیقاً عملکرد این سیستم در نور روز و نور داخل محیط بسته متفاوت است باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. بازتولید رنگ و شفافیت می‌تواند توسط برخی از تنظیم‌ها انجام شود و تیم می‌گوید تعویض تصاویر و رنگ‌ها نسبتاً کند است. اما اینها همه زمینه هایی هستند که در کارهای آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در صورت موفقیت آمیز بودن این فناوری می تواند برای ساخت انواع جدید نمایشگرها، دستگاه های جوهر الکترونیکی و حتی استتار نوری مفید باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.