بازی‌های PC،کنسول یا موبایل؛کدام سود بیشتری داشته اند؟

شرکت های بزرگ سال ها است رقابتی تنگاتنگ در عرضه بازی های متنوع و جذاب دارند و تلاش کرده اند مخاطبان بیشتری را در این بازار بزرگ جذب کنند.اما سوال اینجا است که از بین بازی‌های PC،کنسول یا موبایل؛کدام سود بیشتری داشته اند؟

به گزارش تک‌ناک ،مجله Visual Capitalist اخیراً مقاله‌ای منتشر کرده که نشان‌دهنده توزیع درآمد در بازار بازی‌های ویدئویی است و بر این نکته تأکید دارد که بازی‌های موبایل با درآمد خیره‌کننده 101 میلیارد دلار در سال 2022 به شدت موفق بوده‌اند.

در مقایسه، درآمد حاصل از بازی‌های PC و کنسول به ترتیب 45 میلیارد دلار و 30 میلیارد دلار بوده است. داده‌های موجود در نمودارها نیز نشان می‌دهند که درآمدهای حاصل از بازی‌های PC از سال 2013 تاکنون، بیشتر از درآمدهای کنسول‌ها بوده‌اند و اگر این روند تا سال 2023 ادامه یافته باشد، بازی‌های PC برای ده سال متوالی، در زمینه درآمدهای بازی، کنسول‌ها را پشت سر گذاشته‌اند.

شرکت های بزرگ سال ها است رقابتی تنگاتنگ در عرضه بازی های متنوع و جذاب دارند و تلاش کرده اند مخاطبان بیشتری را در این بازار بزرگ جذب کنند.اما سوال اینجا است که از بین بازی‌های PC،کنسول یا موبایل؛کدام سود بیشتری داشته اند؟

از سوی دیگر، بازی‌های موبایل از سال 2009 با درآمد 18 میلیارد دلار، در مقایسه با 17 میلیارد دلار PC و 25 میلیارد دلار کنسول، پیشتاز بازار بوده‌اند. جالب است که در این تحلیل، تمرکز بر درآمد و نه تعداد فروش است؛ بنابراین، احتمالاً درآمد حاصل از بازی‌هایی با سیستم‌های خدمات زنده و MMOها مانند World of Warcraft و Team Fortress 2، که هر دو هنوز فعال و در میان بازی‌های پربازدید در سال 2023 قرار دارند و به‌طور نیمه‌مکرر بروزرسانی‌هایی دریافت می‌کنند، در این محاسبات لحاظ شده است.

در حالی که بازی‌های موبایل درآمدهای بالایی داشته‌اند، بازار بازی‌های PC نیز شاهد عملکرد قوی است. تنها در Steam، بیش از 14500 بازی در سال 2023 منتشر شده است، و درآمد این پلتفرم در سال 2020 به تنهایی 9 میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین، کنسول‌ها در سال 2023 ، به دنبال عرضه بسیاری از عناوین AAA و AA  مانند Final Fantasy XVI و Spider-Man 2 برای PlayStation 5 که به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده بودند، افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند

بازار بازی‌های موبایل نه تنها با مدل‌های Free To Play و میکروتراکنش‌ها برای حذف تبلیغات یا خرید زمان بازی در دهه 2010 رشد کرده، بلکه همچنین در آستانه دهه 2020 شاهد افزایش بازی‌های گاچا بوده است، که از یک موضوع عمدتاً ژاپنی به یک پدیده جهانی تبدیل شده‌اند.

بازی‌های گاچا نوعی از بازی‌های ویدئویی هستند که عمدتاً در موبایل‌ها محبوب شده‌اند، به ویژه در ژاپن و سپس در سراسر جهان. این اصطلاح از دستگاه‌های فروش اتوماتیک گاچاگاچا در ژاپن گرفته شده است، که کاربران سکه انداخته و در قبال آن یک کپسول حاوی اسباب‌بازی یا جایزه کوچک دریافت می‌کنند.

در بازی‌های گاچا، این مکانیزم به صورت دیجیتالی شبیه‌سازی شده و به شکلی است که بازیکنان با استفاده از پول واقعی یا ارزهای داخل بازی، قادر به خرید “چرخش‌ها” یا “باکس‌ها” هستند که شانس دریافت شخصیت‌ها، تجهیزات یا سایر موارد نادر و قدرتمند در بازی را به آن‌ها می‌دهد.

در میان 10 بازی موبایل پردرآمد سال 2023، دو عنوان از آن‌ها عناوین گاچا از توسعه‌دهنده Mihoyo، خالق Genshin Impact، هستند.

در حالی که بحث‌های بی‌پایانی در مورد ناشران بازی، توسعه‌دهندگان و مدل‌های کسب و کار وجود دارد، آمار نشان می‌دهد که صنعت نسبتاً سالم است. حداقل از نظر درآمد. این اعداد به تنهایی نمی‌توانند واقعیت‌های صنعتی را که در آن بازیکنان AAA به طور مرتب پس از انتشار بازی‌های موفقیت‌آمیز، اخراج‌های دسته‌جمعی انجام می‌دهند، منعکس کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که به نحوی، حتی Spider-Man 2 (2023) نیز به هزینه و درآمد سربه‌سر نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.