تاثیر شگفت انگیز امگا 3 بر جلوگیری از کاهش شنوایی

یک مطالعه جدید، میزان بالاتر اسید چرب امگا 3 را با کاهش مشکلات شنوایی ناشی از افزایش سن مرتبط می داند.

به گزارش تکناک، شواهد این بررسی نقش امگا 3 در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های مرتبط با پیری را تقویت می کند.

محققان گزارش کردند که میزان بالا اسید چرب امگا 3 دوکوزاهگزانوئیک اسید  (DHA)  در خون، با مشکلات شنوایی ارتباط معکوس دارد. افراد میانسال و مسن‌تر با سطوح DHA بالاتر، 8 تا 20 درصد کمتر احتمال دارد که مشکلات شنوایی مرتبط با سن را نسبت به افراد با سطوح DHA پایین‌تر گزارش کنند.

قبلاً مشخص شده بود که میزان بالای DHA با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، اختلال ذهنی و مرگ مرتبط است. مایکل آی مک‌بورنی، دانشمند ارشد موسسه تحقیقات در حوزه اسیدهای چرب و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: مطالعه ما این یافته‌ها را گسترش می‌دهد تا نقش DHA را در حفظ عملکرد شنوایی و کمک به پایین آوردن خطر کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن، نشان دهد.

مک‌بورنی، عضو انجمن تغذیه آمریکا و انجمن تغذیه کانادا، یافته‌های به دست آمده از این مطالعه را درکنفرانس  NUTRITION 2023که نشست سالانه شاخص انجمن تغذیه آمریکا است و از 22 تا 25 ژوئن در بوستون برگزار شد، ارائه خواهد کرد.

با استفاده از داده‌های UK Biobank، محققان وضعیت شنوایی گزارش شده و میزان DHA  خون بیش از 100هزار نفر شرکت کننده 40 تا 69 ساله در بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. پس از محاسبه متغیرهای مخدوش کننده، نتایج نشان داد که افرادی که در بالاترین پنجک (یک پنجم شرکت کنندگان) سطح DHA خون بودند، 16 درصد کمتر به سؤال آیا در شنوایی مشکل دارید، پاسخ مثبت داشتند. به طور مشابه، افرادی که در بالاترین پنجک برای سطوح DHA قرار دارند، در مقایسه با افرادی که در پایین ترین پنجک برای سطوح DHA قرار دارند، 11 درصد کمتر به این سؤال پاسخ مثبت دادند که آیا در پیگیری مکالمات در هنگام وجود نویز پس زمینه مشکل دارید.

گرچه نتایج نشان‌دهنده ارتباط معنی‌دار بین میزان DHA  و شنوایی است، اما مک‌بورنی هشدار داد که یک مطالعه مقطعی در جمعیت خاص، شواهد کافی برای نتیجه‌گیری قطعی ارائه نمی‌کند که DHA عملکرد شنوایی را حفظ می‌کند یا اینکه میزان ناکافی  DHA  به کاهش شنوایی کمک می‌کند. با این حال این یافته‌ها به شواهد زیادی مبنی بر اهمیت اسیدهای چرب امگا 3 از جمله DHA، برای حفظ سلامتی و کمک به محافظت در برابر کاهش‌های مرتبط با پیری در انواع عملکردهای بدن اضافه می‌کند.

امگا 3 می تواند به محافظت از سلامت سلول های گوش داخلی یا کاهش پاسخ های التهابی به صداهای بلند، مواد شیمیایی یا عفونت ها کمک کند. مطالعات قبلی که در افراد مسن و حیوانات انجام شده بود به طور مشابه نشان داده است که میزان بالاتر امگا 3 رابطه معکوسی با کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن دارد و ممکن است از آنها در برابر کاهش شنوایی محافظت کند.

بدن ما توانایی محدودی برای تولید DHA دارد، بنابراین مقدار DHA موجود در خون و بافت های ما تا حد زیادی به دریافت امگا 3 بستگی دارد. میزانDHA  را می توان با مصرف منظم غذاهای دریایی یا با مصرف مکمل های غذایی افزایش داد.

مک‌بورنی می‌گوید: شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد بالا بودن میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون مفید است. ماهی های چرب و مکمل های امگا 3 هر دو منابع غذایی خوبی برای تامین امگا 3 بدن هستند.

تخمین زده می شود که حدود 20٪ از مردم یعنی چیزی بیش از 1.5 میلیارد نفر در سراسر جهان، با کم شنوایی زندگی می کنند و انتظار می رود این تعداد با افزایش سن جمعیت جهانی در دهه های آینده، افزایش یابد. کاهش شنوایی می تواند از خفیف تا عمیق متغیر باشد. این مشکل بر ارتباطات و تعاملات اجتماعی، فرصت های تحصیلی و شغلی و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی روزمره تأثیر می گذارد.

عوامل محیطی و همچنین تمایلات ژنتیکی و داروها در کاهش شنوایی نقش دارند. راه های اثبات شده برای کاهش خطر کم شنوایی شامل محافظت از گوش در برابر صداهای بلند با استفاده از تجهیزات حفاظتی و مراقبت های پزشکی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ها است.

مک‌بورنی این تحقیق را در ساعت 8:09 صبح روز دوشنبه 24 جولای، در طول جلسه ای تحت عنوان «عوامل مرتبط با تغذیه در پیری و بیماری‌های مزمن» در شرایتون بوستون، ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.