تایید ارتباط میوه و سبزیجات با میکروبیوم روده

محققان برای اولین بار نشان دادند که مصرف میوه‌ها و سبزیجات نقش مثبتی در تنوع باکتریایی میکروبیوم روده ما دارد.

به گزارش تکناک، تنوع باکتریایی در روده (intestine : alimentary canal of an animal through which food passes after having passed all stomachs) نقش مهمی در سلامتی دارد. میکروبیوم انسان به طور برجسته ای در تحقیقات به چشم می خورد و بین آن و سرطان، شخصیت، حافظه و بیماری هایی مانند دیابت و ام اس ارتباط وجود دارد.

میکروبیوم مادر در بدو تولد به نوزادش منتقل می‌شود و با شیردهی تقویت می‌شود، اما چه منابع دیگری برای باکتری‌های روده وجود دارد؟ یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه فناوری گراتس (TU Graz) در اتریش، برای اولین بار تایید کرد که یکی از منابع میوه ها و سبزیجات است.

میسنو آدی ویکاکسونو، سرپرست و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: این فرضیه که میکروارگانیسم‌های میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند روده انسان را مستعمره کنند، اکنون برای اولین بار ثابت شده است.

در مطالعه حاضر، محققان با ایجاد کاتالوگی از داده های میکروبیومی از 156 میوه و سبزیجات شروع کردند. سپس آنها این داده ها را با داده های دو مطالعه بر روی فلور روده انسان مقایسه کردند: یکی که به میکروبیوم های نوزادان و دیگری که میکروبیوم (microbiome : biome of microbes) های بزرگسالان را بررسی می کرد. هر دو مطالعه اطلاعاتی را در مورد مصرف غذای شرکت کنندگان جمع آوری کردند.

هر دو مطالعه انسانی داده‌های متاژنومی را از حدود 2500 نمونه مدفوع ارائه کردند که محققان را قادر ساخت چندین میلیارد توالی را ارزیابی کنند. از این مجموعه داده گسترده، آن‌ها می‌توانند با باکتری‌های مرتبط با میوه و سبزیجات که به طور متوسط 2.2 درصد از تنوع کلی باکتری‌ها را تشکیل می‌دهند، وجود میکرو فلور میوه و سبزیجات را در روده انسان نشان دهند.

محققان می گویند علاوه بر تاکید بر اهمیت میوه ها و سبزیجات به عنوان منبع طبیعی میکروبیوم، یافته های آنها بر اهمیت به کارگیری شیوه های خوب کشاورزی نیز تاکید می کند.

محققان می‌گویند: دریافت باکتری‌های گیاهان از طریق مصرف میوه و سبزیجات، یکی از ارتباطات اصلی بین میکروبیوم انسان و میکروبیوم محیطی است. بنابراین هر عاملی که بر میکروبیوم میوه‌ها و سبزیجات بومی تأثیر می‌گذارد، مانند شیوه‌های کشاورزی، پرورش و اتفاقات پس از برداشت، ممکن است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیر بگذارد.

محققان در حال حاضر در حال انجام یک مطالعه بین المللی هستند که در آن افراد برای یک دوره زمانی فقط یک چیز می‌خورند و سپس مدفوع آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود. با توجه به نتایج این مطالعه، احتمال وجود رژیم‌های فردی برای رفع نیازهای خاص وجود دارد.

گابریل برگ، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: هر میوه و سبزی یک میکروبیوم منحصر به فرد دارد. بنابراین شاید در یک مقطع زمانی، بتوان یک رژیم غذایی شخصی را بر اساس آن تنظیم کرد.

این مطالعه در مجله Gut Microbes منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.