تایید دوباره قدمت ردپای انسان در آمریکای شمالی

در سال 2021، باستان شناسان با اعلام این که مجموعه ای از فسیل ردپای انسان در نیومکزیکو به بیش از 20،000 سال قبل باز می گردد سروصدا به پا کردند.

به گزارش تکناک، این زمان چندین هزار سال زودتر از تاریخی است که تصور می شد انسان ها به آمریکای شمالی قدم گذاشته اند. در حال حاضر دو روش سن سنجی تکمیلی ظاهراً سن را تأیید کرده است.

برای دهه ها اعتقاد بر این بود که اولین انسان ها در آمریکای شمالی تمدن کلوویس بوده اند و شواهد فراوانی حضور آنها را در این قاره حدود 13000 سال پیش تعیین کرده بود. با این حال، نشانه‌های پراکنده‌ای از حضور انسان (human : any member of Homo sapiens, unique extant species of the genus Homo, from embryo to adult) وجود داشت که ممکن است چند هزار سال قبل از قوم کلوویس باشد.

در سال 2021، یک مطالعه بحث برانگیز ردپای انسان را در یک سایت باستان شناسی در پارک ملی وایت سندز نیومکزیکو مورد بررسی قرار داد و نشان داد که قدمت آنها تقریباً 21000 و 23000 سال است. اگر این ادعا درست باشد، مستلزم تغییر شدید جدول زمانی مهاجرت انسان به قاره آمریکا است.

با این حال، این مطالعه بدون شک و تردید نبود و نیاز به تایید داشت. سن ردپاها در اصل از طریق تاریخ‌گذاری رادیوکربنی دانه‌های گیاهی به نام Ruppia cirrhosa که در فسیل ردپاها حفظ شده است، تعیین شد. مشکل این است که این یک گیاه آبزی است، به این معنی که کربن جذب شده از آب می آید نه از هوا، و به طور بالقوه سن بالاتری نسبت به خود ردپاها را نشان میدهد.

بنابراین برای مطالعه جدید، تیم از دو روش دیگر برای تاریخ‌گذاری نمونه‌ها استفاده کرد. آن‌ها ده‌ها هزار دانه گرده را از همان لایه‌های دانه‌های اصلی جمع‌آوری کردند. فقط این بار گرده‌ها از درختان سوزنی برگ زمینی بود. تاریخ‌گذاری رادیوکربن روی اینها انجام شد و مطمئناً همان بازه 21000 تا 23000 ساله را بازگرداندند.

دیوید وال، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: نمونه‌های گرده همچنین به ما در درک شرایط محیطی در زمان ایجاد ردپاها کمک کردند. گرده موجود در نمونه‌ها از گیاهانی است که معمولاً در شرایط یخبندان سرد و مرطوب یافت می‌شوند. این گیاهان در تضاد کامل با پوشش گیاهی کنونی منطقه است.

در مرحله بعد، محققان از روش دیگری به نام لومینسانس تحریک شده نوری استفاده کردند که با محاسبه آخرین باری که یک نمونه در معرض نور خورشید قرار گرفته است، کار می کند. آنها این کار را بر روی نمونه‌هایی از دانه‌های کوارتز از داخل ردپاها انجام دادند و بار دیگر بازه زمانی مشابهی پیدا کردند. آنها حداقل 21500 سال مدفون بودند.

با توجه به سه تکنیک مختلف که همگی به یک بازه زمانی یکسان اشاره می کنند، محققان می گویند که تخمین اولیه سن آنها اکنون بسیار قوی تر است. این مطالعه پرسش‌های جدیدی را در مورد چگونگی ورود اولین انسان‌ها به آمریکای شمالی مطرح می‌کند. این زمان مربوط به اوج آخرین عصر یخبندان است و تصور می شود یخچال‌های طبیعی مسیر عبور از سیبری به آلاسکا و پایین‌تر از کانادا را مسدود کرده باشند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.