ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی Tiangong در چین رونمایی شد

ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی Tiangong با توان پردازش 550 تریلیون عملیات‌بر‌ثانیه و سرعت 6 کیلومتربرساعت در چین رونمایی شد.

به‌گزارش تک‌ناک، در سال‌های اخیر حوزه ربات‌های انسان‌نما با رقابت چندین استارت‌آپ برای ورود نمونه‌های اولیه‌شان به بازار، شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای بوده است. به‌تازگی یکی از مراکز دولتی نوآوری رباتیک در پکن اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی خود به نام «تیانگونگ» (Tiangong) را هم‌زمان با اعلام پیشرفت‌های متعدد فناوری هوش مصنوعی در فروم چونگ‌کوان‌چون ۲۰۲۴ (فروم ZGC)، در منطقه توسعه اقتصادی و فناوری پکن معرفی کرده است.

تیانگونگ ربات انسان‌نمای چند‌منظوره‌ای است که توانایی حفظ سرعت ثابت 6 کیلومتربرساعت را دارد. دولت چین قصد دارد ازطریق این ربات تما‌م‌الکترونیکی دسترسی گسترده به پلتفرم ربات انسان‌نما را تسهیل کند و عمدتاً آن را به‌عنوان راه‌حلی متن‌باز ارائه دهد. نکته مهم این است که سر و بازوها و پاهای Tiangong به‌لطف محرک‌های کاملاً الکتریکی آن، در چند جهت می‌توانند حرکت کنند.

Tiangong با 163 سانتی‌متر قد به چندین حسگر برای درک بصری مجهز شده است و سرعت پردازش 550 تریلیون عملیات‌برثانیه دارد. علاوه‌براین، از حسگرهای نیروی شش‌محوره با دقت فراوان برای ارائه بازخورد نیروی دقیق برخوردار است. درکنار عملکرد کاملاً الکتریکی، این ربات انسان‌نما فقط 43 کیلوگرم وزن دارد که ثبات را حین حرکت، به‌ویژه هنگام دویدن، تضمین می‌کند.

حرکت طبیعی دویدن ربات مذکور از‌طریق «یادگیری تقلیدی تقویتی پیش‌بینی‌کننده مبتنی‌بر حافظه حالت» حاصل شده است. علاوه‌بر‌این، ربات انسان‌نمای Tiangong به حسگرهای مختلف درک بصری و حسگرهای دید سه‌بعدی و واحد اندازه‌گیری (IMU) بسیار دقیق مجهز شده است. این مجموعه حسگر جامع به‌طور کلی مشکلات اساسی کنترل حرکت ربات را برطرف می‌کند.

همان‌طور‌که در ویدئو مشاهده می‌کنید، توانایی تیانگونگ در پیمودن پیوسته شیب‌ها و راه‌پله‌ها، حتی بدون ورودی بصری، بسیار اهمیت دارد. علاوه‌بر‌این این ربات با اصلاح سریع گام‌های خود برای بهبود از لغزش یا سقوط، انطباق‌پذیری فراوانش را به‌رخ کشید. به‌گفته توسعه‌دهندگان‌، Tiangong از قبل مهارت‌های دویدن شبیه انسان را نشان داده است و سازگاری متن‌باز را برای توسعه‌های آتی فراهم می‌کند و امکان کاربردهای تجاری گسترده‌تر را می‌دهد.

در نوامبر ۲۰۲۳، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین برنامه‌ای راهبردی‌ را اعلام کرد که هدفش آغاز تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۲۵ است. طبق این برنامه‌ریزی، این ربات‌ها تا سال ۲۰۲۷ می‌توانند فکر کنند و یاد بگیرند و محصولات مختلفی خلق کنند.

به‌عنوان بخشی از این برنامه، ناحیه‌ توسعه‌ اقتصادی و فناوری به‌عنوان مرکز رباتیک پکن، ۱۱۰ شرکت فعال در حوزه‌ رباتیک را گردهم آورده است. هدف این شرکت‌ها ایجاد زنجیره‌ صنعتی کامل شامل نرم‌افزار و ربات کامل و قطعات اصلی است. این مرکز روی توسعه‌ پلتفرم‌های مادر برای نرم‌افزار و سخت‌افزار تمرکز دارد. همچنین، هدفش حل مسائل حیاتی صنعت مانند سیستم‌عامل متن‌باز و سیستم‌های کنترل عملیاتی است که نیازمند توجه فوری هستند.

با‌توجه‌به راهبرد دولت، طراحی متن‌باز تیانگونگ آن را از شرکت‌های تجاری رباتیک متمایز می‌کند و به مؤسسه‌های آموزشی و شرکت‌های رباتیک اجازه می‌دهد تا از آن به‌عنوان پایه‌ای برای نوآوری استفاده کنند. حوزه‌ ربات‌های انسان‌نمای چین با بهره‌مندی از مدل‌های پیشرفته‌ای از شرکت‌های خصوصی مختلف در حال شکوفایی است. نمونه‌های مهم این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

  • واکر اس (شرکت فناوری رباتیک یوبتک)
  • سی‌ال-۱ (شرکت لیمکس داینامیکس)
  • جی‌آر-۱ (شرکت هوش مصنوعی فوریه)
  • اس۱ (شرکت آستریبوت)
  • اچ۱ (شرکت یونیتی)

علاوه‌بر‌این، کارشناسان بر این باورند که پیشرفت چشمگیر چین در ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی در زندگی روزمره می‌تواند روند پیشرفت ربات‌های انسان‌نمای آن‌ها را تسریع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.